7 makkelijke gewoontes die je helpen minder tijd op social media te besteden

Het is makkelijk om naar je telefoon te grijpen zodra je een bliepje hoort. Vaak neemt sociale media kostbare tijd in van andere dingen die we kunnen doen. Minder op social media zijn is vaak een uitdaging, maar je kunt jezelf makkelijke gewoontes aanleren.

Sociale media hebben vele voordelen, onder andere dat je sneller in contact komt met vrienden en familie. Alleen zorgt het er ook voor dat je minder aanwezig bent en sneller afgeleid. Dat is best vervelend en daarom is het een goed idee om af te kicken.

7 gewoontes voor minder tijd op social media

1. Creëer meer bewustzijn

Belangrijk: wees je bewust van hoeveel tijd je spendeert op sociale media. Dit is waarschijnlijk veel meer dan je denkt. Met dit bewustzijn kun je ervoor zorgen dat je minder bezig bent met je telefoon. Probeer hem niet bij iedere melding op te pakken en leg het apparaat actief weg.

2. Zet alles op stil

Zet meldingen en geluidjes voor al je apps uit. Zo ben je minder geneigd er meteen op te kijken. Kijk gewoon alleen wanneer je er zelf tijd voor maakt en wanneer je ook daadwerkelijk tijd hebt.

Good to know: Op zoek naar een nieuwe job? Zo helpt social media jou bij het vinden van je droombaan

3. Stel tijden voor jezelf in

Maak met jezelf afspraken over wanneer je op je telefoon mag zitten. Bepaal dat je niet voor 9:00 ’s ochtend op sociale media zit en ook na 22:00 je telefoon weglegt. Zo zit je in ieder geval niet de héle dag op je telefoon.

4. Leg je telefoon in een andere kamer

Kijk je met je partner een film, ben je met iets belangrijks bezig of is er bezoek in huis? Leg de telefoon dan in een andere kamer zodat je niet de hele tijd de neiging hebt om hierop te kijken. Blijf in het moment.

5. Telefoon niet naast je bed

Wanneer je je telefoon als wekker gebruikt, ligt hij meestal naast je bed. Leg je telefoon op een ander plekje in de kamer, waar je de wekker nog wel kunt horen. Zo kijk je voor het slapen gaan minder op je telefoon en kunnen je ogen eerder rusten.

> Moeite met slapen? Dit doen slaapexperts als het ze niet lukt in slaap te komen

6. Niet aan tafel

Maak een regel dat je tijdens het avondeten geen telefoon aan tafel hebt zodat je echt even lekker kunt eten. Heb het met je gezin of partner over de dag. Eet je alleen? Dan is dit een goed moment om tot jezelf te komen.

7. Meer persoonlijk contact

Spreek meer met je vrienden en familie af in persoon. Zo heb je minder de neiging om ze telkens een bericht te sturen op sociale media en zo grijp je ook minder naar je telefoon.

Reageer op artikel:
7 makkelijke gewoontes die je helpen minder tijd op social media te besteden
Sluiten