Hebben millennials te hoge verwachtingen van hun eerste baan?

Zeg eens eerlijk: wat verwacht jij van je eerste baan? Hoeveel van deze hokjes kun je af kruisen? Je wil kunnen doorgroeien, je wil meteen mooie projecten doen, inspraak hebben en je wil dat het bedrijf een purpose heeft. Oh, en vergeet niet de leuke collega’s, waarmee je epische vrijmibo’s kunt houden.

Als ik naar mezelf en mijn omgeving kijk, is deze omschrijving – bijna pijnlijk – herkenbaar. We zijn amper begonnen op de arbeidsmarkt en willen nu al doorgroeien. We hebben torenhoge verwachtingen. Niet alleen van ons werk, dat moet uitdagend zijn en nooit saai, maar ook van onze toekomstige werkgever.

Te hard van stapel

Omdat ik zelf een millennial ben, denk ik naïef genoeg dat deze ambitieuze en leergierige millennials de ideale werknemers zijn, maar toch snap ik ook wel dat we misschien te hard van stapel lopen. De waarheid is namelijk dat je onderaan de ladder moet beginnen. Eerst het minder charmante werk moet doen om een basis te leggen en daarmee te laten zien wat je kunt.

Laatst waren wij bij De Startersfabriek, waar starters en werkgevers met elkaar in gesprek gingen over de verwachtingen die ze van elkaar hebben. Verrassend genoeg bleken er een hoop overeenkomsten te zijn, maar ook een aantal grote verschillen.

Wat is De Startersfabriek?

Veel evenementen waar we met WorkJuice komen, draaien om zenden. Er zijn sprekers die hun verhaal doen en daar leert het publiek van. De Startersfabriek leek in de verste verte niet op de netwerkevenementen, lezingen of banenmarkten die je verder ziet. Je kunt De Startersfabriek een beetje zien als een aaneenschakeling van opdrachten, waarin je gaat uitvogelen waar je toekomstige baas eigenlijk naar op zoek is. En andersom ook: werkgevers ontdekten wat starters nou écht belangrijk vinden.

Dit werd onder andere gedaan door twee lange vellen (of lopende banden in een fabriek 😉) op tafels te leggen. Op die vellen stonden drie thema’s: ontwikkeling, purpose en leiderschap. Starters en werkgevers kregen een pen en post-its in de hand gedrukt en moesten hun eerste ingevingen bij die drie thema’s opschrijven. Wat blijkt? Ook werkgevers vinden het belangrijk dat hun werknemers kunnen groeien, en willen samen doelen behalen.

Alleen bij purpose waren duidelijke verschillen te zien. Millennials worden niet voor niets wereldverbeteraars en idealistisch genoemd. Wij willen graag werken bij een bedrijf dat iets goed doet voor de wereld. Bij een bedrijf waar we niet alleen een nummertje zijn, en waar je alleen je baas helpt nog een vakantiehuis op Ibiza te kopen. Werkgevers zien purpose meer als het hebben van een missie en visie.

De eerste editie van De Startersfabriek was een feest! 🍻🍷👍 Hoe vonden jullie het? Krop je feedback niet op maar…

Geplaatst door Skyscrapers op Dinsdag 19 november 2019

In gesprek

Werkgevers en millennials gingen op dit event ook in gesprek met elkaar over de verwachtingen die ze hebben. Een andere opdracht was bijvoorbeeld het opschrijven wat jij hoopt te vinden in een baan. Vervolgens ging je in gesprek met een werkgever. Was dit realistisch? Ook niet onbelangrijk: je kon de werkgevers alles vragen. Wat doe je bijvoorbeeld als je constant hoort te weinig ervaring hebt? Wat doe je als je maar geen baan kan vinden?

Kortom: een hele leerzame middag, waarna er ook nog tijd was voor een drankje én het vergroten van je netwerk. Baal je dat je er niet bij was? Talent development bureau Skyscrapers dat starters en werkgevers begeleidt in het vormgeven van de ideale carrièrestart, organiseerde De Startersfabriek en is van plan een tweede editie te organiseren! Houd de website en Facebook in de gaten.

Op zoek naar je eerste baan?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Hebben millennials te hoge verwachtingen van hun eerste baan?
Sluiten