Lieve bedrijven, dit is waarom millennials jullie blijven dumpen

Tessa Ham 1 dec 2018 Carrière

Millennials zijn berucht om het jobhoppen. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de millennials van plan is om binnen twee jaar hun baan op te zeggen. Maar 28 procent is van plan om meer dan vijf jaar bij hetzelfde bedrijf te werken. Millennials pakken het helemaal anders aan dan hun ouders, die met gemak 25 jaar bij hetzelfde bedrijf blijven werken.

Lieve bedrijven, wij millennials zijn een pain in the ass. Jullie verliezen binnen één jaar niet alleen onze skills en kennis, maar zijn ook de tijd en moeite kwijt die jullie hebben gedaan om ons binnen te halen en in te werken. Wat dat betreft zijn we precies zoals het stereotype: egoïstisch. Wij settelen nooit. We kopen dure koffies terwijl we klagen dat de huur zo hoog is.

We worden blij van een ping pong-tafel of toestemming om je hond af en toe mee naar werk te nemen. Maar als je goed nadenkt, wordt elke werknemer daar blij van. Het is een manier om uit de dagelijkse sleur te komen. Je mag misschien denken dat dit soort dingen genoeg moeten zijn om ons bij je te houden, maar dan begrijp je onze beweegredenen nog niet.

Blijven groeien

Dat wij telkens op zoek gaan naar een nieuwe baan, betekent niet dat we niet ambitieus zijn. In tegendeel. We beginnen later aan een huwelijk en kinderen, omdat we carrière willen maken. Natuurlijk vinden we het belangrijk om goed betaald te worden, maar uit onderzoek blijkt dat we het nog belangrijker vinden dat een baan goed bij ons past. Als blijkt dat we bij het bedrijf waar we werken niet meer kunnen groeien, dan gaan we op zoek naar een baan die ons wel uitdaagt.

Dat groeien hoeft overigens niet altijd te zijn door promotie te maken, ook het krijgen van trainingen of nieuwe taken uitvoeren kan ons het gevoel geven dat we niet de hele tijd op dezelfde plek blijven hangen.

Geen nummertje

Millennials willen niet behandeld worden als een nummertje. Behandel je ons er toch als één? Dan doen wij hetzelfde en wordt de baan niets meer dan een manier om die dure huur te betalen. Bovendien willen we dat onze baan betekenis heeft. Eerlijk is eerlijk: gek is dat niet. We willen niet alleen hard werken om de hoge piefen een nieuwe Mercedes cadeau te doen. Als een bedrijf geen andere missie heeft dan alleen maar winst maken, dan blijven de meesten van ons niet lang hangen. Daar kunnen wij op zich niet heel veel aan doen: we zijn opgegroeid met de boodschap dat we de wereld kunnen veranderen.

Wat zijn millennials toch egoïstisch en verwaand. Ik hoor het mensen denken. Toch zijn de zaken waar wij om geven (onze baan betekenis geven, persoonlijke groei en flexibiliteit) voor elke generatie werknemers belangrijk. Mijn vraag is: waarom zijn we de eerste generatie die er ook daadwerkelijk iets mee doet?

Meer lezen?

Reageer op artikel:
Lieve bedrijven, dit is waarom millennials jullie blijven dumpen
Sluiten