Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Productiviteit 24 augustus 2020

Middagdip? Zo kom je de werkdag door als je er even helemaal doorheen zit

Schaakgrootmeesters zijn topsporters. Maar echt: op een toernooi verbranden ze wel tot 6.000 calorieën per dag. Alleen door er te zitten en na te denken. Als je dit weet, is het helemaal niet gek dat je vaak last hebt van een middagdip. Je mag dan misschien de hele dag zitten achter je computer, al dat mentale werk slurpt net zo goed energie.

We kennen die mentale vermoeidheid als een middagdip allemaal. Wat doe je als je er even helemaal doorheen zit? Of nog beter: hoe voorkom je dit in de toekomst?

De middagdip en hersenmist

Die mentale vermoeidheid is vreselijk als je ziet dat je nog twee uur op de klok hebt. Het gevoel wordt ook wel ‘hersenmist’ genoemd. Je kan je niet concentreren, eenvoudige taken duren een eeuwigheid en je herleest constant de laatste zin van de e-mail, omdat je ‘m gewoon niet registreert. Het leven is op dat moment een stuk lastiger dan ‘s ochtends en daardoor heeft je humeur het ook te verduren.

Zo’n gebrek aan mentale energie is eigenlijk een fysieke tekortkoming. Het heeft niets te maken met je wilskracht, terwijl we dat wel vaak denken. Je scheldt op jezelf dat je je echt moet concentreren. Je moet nog twee uur werken, ‘kom op, zet je even door je middagdip’. We vergeten daarbij dat onze hersenen ook gewoon energie nodig hebben om te functioneren.

Niet te ver laten komen

De meeste van ons hebben te maken met acute mentale vermoeidheid. De welbekende middagdip bijvoorbeeld, of dat uitgebluste gevoel aan het einde van een chaotische werkdag. Pas je niet op en komt deze acute vermoeidheid steeds weer terug? Dan kan het weleens schakelen naar chronische mentale vermoeidheid. Een burn-out ligt dan op de loer.

Hoe zorg je ervoor dat het niet zo ver komt?

Accepteer je moeheid en de middagdip

Als we hebben gesport, vinden we het heel normaal dat onze spieren moe zijn. Waarom vinden we het dan niet normaal dat we moe zijn na een flink aantal uur werken? Wees een beetje aardig voor jezelf als je er even doorheen zit en gun jezelf een pauze. Je hebt het verdiend. Strek de benen, bel een vriend of pak een snack.

Probeer te achterhalen waar je middagdip vandaan komt

Hoe een gebrek aan energie, zoals bij een middagdip, precies ontstaat is complex. Vaak wordt het door meerdere dingen veroorzaakt. Oorzaken kunnen fysiek zijn (zoals slechte voeding of slaapgebrek) of cognitief (je hebt je hersenen gevraagd te veel te doen). Ben je bijvoorbeeld een fervent multitasker? Je hersenen kunnen zich eigenlijk maar focussen op één taak, dus vraag je te veel van je brein.

Pas als je hebt achterhaald waar je vermoeidheid vandaan komt, kun je het gaan aanpakken.

Lees ook: Geen energie meer over aan het einde van de dag? Zo manage je jouw energie beter

Zorg voor goede brandstof voor je brein

Iedereen weet dat er een verband is tussen atletische prestaties en voeding, maar met mentale prestaties vergeten we dit verband vaak. Maar ja: je hersenen worden gevoed de hetzelfde voeding als je spieren. Let er dus op dat je niet te veel suikers eet, drink genoeg water en snack bewust (met bijvoorbeeld noten of volkoren crackers).

Versla je middagdip met slaap

De ultieme productiviteitstip? Genoeg slaap. Te weinig slaap heeft negatieve gevolgen voor je gezondheid, geluk en productiviteit. Ergens weten we dit wel, maar toch is genoeg slaap voor de mens optioneel. Probeer eens een periode een half uur of uur eerder naar bed te gaan en merk de verschillen zelf.

Pas je activiteiten aan op je energieniveau

Hoeveel je ook slaapt en hoeveel gezonde keuzes je ook maakt op het gebied van eten en sport, je zal altijd blijven merken dat je energieniveau gedurende de dag lager en dan weer hoger is. Houd een week lang bij hoe alert én hoe energiek je voelt gedurende de dag. Geef jezelf op deze twee factoren een cijfer van 1 t/m 10 en noteer dit elke anderhalf uur.

Vanaf dat moment kun je hierop inspelen als je last hebt van een middagdip en doe je minder belangrijke en kleinere taken (zoals het beantwoorden van e-mails) op momenten dat je niet zo hoog zit in je energie.

Lees ook: Wat nou als we niet te veel werken, maar te weinig opladen?

Reageer op artikel:
Middagdip? Zo kom je de werkdag door als je er even helemaal doorheen zit
Sluiten