10 manieren om een middagdip te voorkomen

Je vliegt er ’s ochtends stevig tegenaan en komt in een flow van productiviteit. Je welverdiende lunch smaakt je goed. Maar dan komt die ellendige middagdip… Want waar is je energie toch gebleven wanneer je weer aan de slag gaat?

De middagdip, we’ve all been there. Je werk gaat goed tot een uur of twee maar dan neemt je vermoeidheid plots met rasse schreden toe. Hoe vermijden we dit ellendige gevoel van slaperigheid?

1. Het begint bij het ontbijt

Een middagdip voorkomen begint al nadat je opstaat. Je ontbijt overslaan heeft namelijk gevolgen voor je energie gedurende de hele dag. Een gezond ontbijt is daarom belangrijk om je ook ‘s middags energiek te voelen.

2. Let op je lunchgewoontes

De belangrijkste reden voor je middagdip is dat je lichaam tijdelijk al haar energie besteedt aan het verteren van je lunch. Zorg om die reden dat je lunch makkelijk verteerbaar is. Eet voldoende groenten en gezonde vetten (zoals noten en avocado’s) en hou je koolhydraten beperkt.

3. Drink genoeg water

Wist je dat uitdroging leidt tot slaperigheid? Veel water drinken heeft op die manier een positief effect op je energielevels. Zet standaard een grote fles water op je bureau en maak er een gewoonte van om deze regelmatig bij te vullen.

4. Neem tijd voor beweging

Wellicht de beste manier om een middagdip te voorkomen is om na de lunch even tijd te nemen voor beweging. Maak een wandelingetje of doe een paar stretchoefeningen. Je lichaam heeft deze beweging nodig als tegengewicht voor een hele dag zitten.

Lees ook: 3 yoga oefeningen voor een drukke werkdag die je op het toilet kunt doen

5. Haal een frisse neus

Om een hele dag brainwork te kunnen verrichten hebben je hersenen voldoende zuurstof nodig. Onderschat niet hoe goed het doet om even een frisse neus te halen buiten de deur. Zelfs vijf minuutjes in de buitenlucht, waarbij je heel bewust in- en uitademt, maakt al een groot verschil.

6. Verander van locatie

Een hele dag op dezelfde werkplek zitten heeft niet bepaald een positief effect op je creatieve inspiratie en work drive. Zoek daarom eens een nieuw plekje op in je kantoor of ga naar een bar of bibliotheek in de buurt. Veranderen van locatie geeft je een frisse kijk op de zaken én voorkomt dat je je motivatie verliest na de middag.

7. Drink groene thee

Groene thee is een erg natuurlijke drank die zowel je energiepijl boost (door de cafeïne die het bevat) als je spijsvertering een zetje vooruit geeft. Ideaal dus voor ‘s middags en een gezonder alternatief voor de vaak erg suikerrijke energiedrankjes.

8. Plan je afspraken in de middag

Door je afspraken in de middag te plannen, verplicht je je lichaam om zich actief te gedragen. Je geeft je hersenen als het ware geen kans voor een vermoeid gevoel. Individueel werk is dus ideaal voor ‘s ochtends.

9. Zet muziek op

Muziek kan je energiepijl drastisch beïnvloeden. Kies ‘s middags voor liedjes met een up-beat tempo en leef je helemaal uit. O ja: dansen is toegestaan!

10. Pas op met alcohol

We kunnen ons inbeelden dat het heerlijk ontspannend is om na het werk een flesje wijn te drinken, maar alcohol drinken heeft wel degelijk een invloed op je energie de volgende dag. Enkel alcohol drinken in het weekend of je alcoholinname beperken tot één glas per avond kan een mooie middenweg zijn tussen genieten en productief werken.

Met deze lunchrecepten zit je goed

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
10 manieren om een middagdip te voorkomen
Sluiten