Carrière 2 dec 2018 Tessa Ham

Waarom je als bedrijf beter micro-influencers kunt inzetten

Eigenlijk is het begrip influencer marketing helemaal niet nieuw. Al tijden worden beroemdheden ingezet in advertenties. En tja, influencers zijn de nieuwe beroemdheden. Maar traditionele advertenties zijn bijna niet meer effectief. Uit onderzoek blijkt dat 92 procent van de consumenten een influencer eerder vertrouwt dan een advertentie van een beroemdheid.

Inmiddels worden influencers door (grote) merken gebruikt om hun product te promoten of brand awareness te creëeren. Je kent namen als Nikkie Tutorials en Kayla Itsines vast wel. Ze staan op de lijst van best verdienende influencers van Forbes. De influencers die de lijst haalden verdienen vaak 300.000 dollar voor gesponsorde video.

Maar het inzetten van een influencer staat niet garant voor succes. Influencers gaan inmiddels zoveel samenwerkingen aan, dat consumenten ze ook minder gaan geloven. ‘Die krijgt daar een grote zak geld voor’, denk je als je ‘betaald partnerschap’ ziet staan. In mei kreeg het Rijksmuseum bakken kritiek over zich heen, omdat ze samenwerkten met de @queenofjetlags (724.000 volgers). Waarom? Omdat er aan de feed van Noor niet echt te zien is dat ze kunstliefhebber is. Deed het Rijksmuseum dit alleen om het bereik?

Voordelen van campagne met micro-influencer

Meer effect

In plaats van macro-influencers in te zetten (met meer dan 100.000 volgers) kun je er daarom beter voor kiezen om micro-influencers in te zetten (met 5.000 tot 100.000 volgers). HelloSociety (New Tork Times) kwam erachter dat een campagne met een micro-influencer maar liefst 6,7 keer meer effect heeft.

Betere band

Vaak neigen merken te kiezen voor een macro-influencer om hun grote bereik. Alhoewel een micro-influencer minder volgers heeft, heeft hij of zij wel een betere band met de volgers. Dat blijkt uit onderzoek van Markerly. Waar accounts met minder dan 1000 volgers gemiddeld van 8 procent volgers likes hebben, heeft een account met meer dan 10 miljoen volgers van maar 1,6 procent likes.

Geloofwaardiger

Door voor een micro-influencer te kiezen met een specifieke niche (die logischerwijs bij je merk past), krijg je veel minder dat marketingsausje en krijgt je campagne veel meer effect. De micro-incluencers zijn namelijk echt gepassioneerd over hun niche en zullen je meer toewijden aan je merk.

Minder kosten

Ten slotte – en niet geheel onbelangrijk – kosten micro-influencers je ook minder. Het internationaal bekende platform Bloglovin onderzocht de tarieven van micro-influencers. Een gemiddelde post kost je niet meer dan 500 dollar. Een enorm verschil als je dat vergelijkt met NikkieTutorials. Zij vraagt 15.750 dollar voor een post.

Meer lezen over Instagram?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Waarom je als bedrijf beter micro-influencers kunt inzetten
Sluiten