Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 10 nov 2019

Merijn Everaarts over het ontstaan van Dopper en zijn grootste uitdagingen in tien jaar ondernemen

De kans is groot dat jij ook een Dopper in je tas hebt zitten of op je bureau hebt staan. Wij spraken Merijn Everaarts (47), de oprichter van Dopper, die tien jaar geleden besloot dat hij een alternatief moest bieden voor de plastic petflessen waar wij massaal water uit dronken.

Hoe is Dopper ontstaan en wat zijn de grootste ondernemerslessen van Merijn geweest in tien jaar ondernemen?

Waarom ben je Dopper begonnen?

“Dopper is vanuit frustratie ontstaan. Ik woon dichtbij het strand. Na een mooie zomerdag is het bezaaid met plastic en nobody seems to care. De start van mijn ondernemersverhaal begon toen ik een documentaire zag over de impact die al dat plastic op de oceanen heeft.

In het begin was ik helemaal niet van plan een onderneming te starten, ik wilde gewoon awareness creëeren. Maar ik kwam er al gauw achter dat ik ook een alternatief moest bieden die dezelfde eigenschappen zou hebben als een petfles.

Mijn eerste tekeningen leken op een lelijke bidon. Dat kon beter en mooier vond ik. Er mocht geen excuus meer zijn om naar die petfles te grijpen. Dutch Design is één van de beste ter wereld, dus er moest vast een Nederlandse ontwerper zijn die me kon helpen. Ik schreef een designwedstrijd uit en uit honderd inzendingen heeft de Dopper gewonnen.”

Waarom plastic flesjes bestrijden met plastic?

“Plastic bestrijden met plastic, dat klinkt mensen vaak gek in de oren. Maar ik wilde dat de fles de kwaliteit had van Tupperware, en een Dopper is natuurlijk veel duurzamer dan single use plastic. Uit mijn onderzoek bleek dat mensen bidons te vaak vonden lekken en stinken, dus ik moest ervoor zorgen dat mijn Dopper dat niet deed.

Toch was ik altijd op zoek naar duurzamere materialen die langer mee gaan, zoals staal en glas. Die hebben we nu ook in ons assortiment.”

Zou je durven stellen dat Dopper een grote rol heeft gespeeld in het vervangen van plastic flesjes?

“Ja, zeker in het begin. Wij waren echt de front runner in het aankaarten van de plastic soep. Het is mooi om te zien dat anderen zoals Boyan Slat en de Plastic Soup Foundation zich bij onze strijd aangehaakt hebben. Er is een duidelijke beweging te zien, de early adopters zijn mainstream aan het worden. Het is hier op kantoor normaal om zo min mogelijk kleding te willen kopen en vegan te eten, dat was tien jaar geleden wel anders.

Dat komt onder andere omdat er alternatieven op het podium komen. Hoe meer middelen je hebt om duurzamer te leven, hoe makkelijker dat wordt. Ik ben me er wel erg van bewust dat het probleem nog lang niet is opgelost. Er zijn mensen die het probleem kennen en er niets aan willen doen. Ik ben nog steeds zo strijdlustig als in het begin.”

Werp één blik in een willekeurige treincoupé of werkplek en je ziet wel iemand met een Dopper. Wat vind je daarvan?

“Elke keer dat ik iemand met een Dopper zie, maakt mijn hart weer een sprongetje.”

“Het iconische ontwerp heeft zeker een rol gespeeld in het succes. Hij steekt met zijn opvallende design uit elke tas.

Het succes heeft ook een keerzijde. Er zijn mensen die 5 of meer Doppers hebben. Dan gaat het zijn doel voorbij. In onze communicatie proberen we dan ook duidelijk te maken dat we 1 of 2 Doppers aanraden. Ons doel is om alle petflessen de wereld uit te helpen. Dan is mijn taak volbracht. Dat mag van mij ook zonder Dopper, zonder iets in de wereld te zetten.

Ik vond dat ik niet kon roepen dat iedereen slecht bezig is, zonder een mooi en beter alternatief te bieden.”

Merijn Everaarts van Dopper
Bron: Merijn Everaarts

Wat zijn jouw grootste uitdagingen geweest in tien jaar Dopper?

“Elke dag is een uitdaging. We waren een start-up en zijn nu een scale-up. Kortom: een groeiend bedrijf, waar niets de volgende dag hetzelfde is. We verbeteren onszelf elke dag en zijn continue bezig om dingen op te lossen. Kleine en grote zaken. Zo hebben we vestigingen geopend in Hong Kong en San Francisco. Ik dacht dat we daar meteen een succes zouden worden, zoals in Nederland. Maar dat succes bleef uit en we moesten de vestigingen weer sluiten.

Mijn grootste uitdaging en daarbij mijn grootste les is geweest dat je echt dagelijks je cashflow in de gaten moet houden. Niet maandelijks of wekelijks. Het is goed om iemand te hebben die zorgt dat de financiële basis goed is. Dat zorgt voor rust in je organisatie.”

Zou je iets anders doen als je helemaal opnieuw zou kunnen beginnen?

“Nee, vallen en opstaan is onderdeel van de joy van een bedrijf.”

“Als je geen dalen hebt, heb je ook geen mooie pieken. Het hoort bij het proces. Wel had ik misschien eerder professionals aangenomen. Ik heb hier geen spijt van, maar wil dit wel aan anderen als tip geven.

Heel lang dacht ik dat ik geen ondernemer was, omdat het leek alsof andere ondernemers alles leken te weten. Daardoor heb ik veel te lang alles zelf willen doen. Mensen denken vaak dat dat de enige manier is, maar eigenlijk maak je het als ondernemer alleen maar moeilijk voor jezelf. De kracht van ondernemen is juist dat je alles kunt delegeren aan de mensen om je heen met de juiste kwaliteiten.”

Denk je dat ondernemers niet genoeg praten over hun worstelingen?

“Ik denk dat het voor iedereen, ondernemers en mensen in het algemeen, lastig is om over problemen te praten. Ik kon altijd heel goed hulp vragen, maar niet als ik het moeilijk had. Het is lastig om aan jezelf toe te geven dat je faalt. Die drempel van hulp vragen kan ik nu heel makkelijk overstappen. Ik kan het absoluut aan iedereen aanraden om je te laten coachen.

Bijvoorbeeld op vragen als ‘waar sta je in het leven en waar wil je naartoe?’ Of vraag hulp aan mensen die het al hebben meegemaakt, die al langs het randje van de afgrond zijn gegaan. Juist door coaching zie ik dingen vanuit een ander perspectief. Dat geeft mij weer kracht om door te gaan, al dan niet met een nieuw inzicht of met meer zelfvertrouwen.”

Meer inspirerende interviews

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Merijn Everaarts over het ontstaan van Dopper en zijn grootste uitdagingen in tien jaar ondernemen
Sluiten