Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 3 september 2020

Niet lekker in je vel? 10 manieren om je mentale gezondheid te verbeteren

Onze mentale gezondheid zouden we eigenlijk net zo serieus moeten nemen als onze fysieke gezondheid. Toch geven we onze mentale gezondheid vaak geen prioriteit. Tót we tegen de lamp aanlopen. Dan komen we erachter dat we het de laatste tijd wel heel druk hebben gehad en moeite hebben met het balanceren van werk, vrienden en de eigen gezondheid.

Is dit herkenbaar en zit je momenteel niet zo lekker in je vel? Dan is het zaak om je mentale gezondheid nu wél prioriteit te geven. Onderstaande gewoontes kunnen hierbij helpen. Houd ze ook aan als je je weer oké voelt, om dit gevoel in de toekomst te voorkomen.

Mentale gezondheid verbeteren

We verzamelden 10 manieren om je mentale gezondheid te verbeteren als je niet lekker in je vel zit.

Praat erover

Het mag dan misschien een beetje als een open deur voelen, we weten allemaal hoe lastig het kan zijn om te praten over hoe je je voelt. Toch is dit de allerbeste de tip die we je kunnen meegeven. Praat erover met een familielid, je partner of je beste vriend(in). Alleen al je gedachten en zorgen uitspreken en iemand anders reactie horen kan al wonderen doen.

Heb je bijvoorbeeld stress op je werk en zit je daarom niet zo lekker in je vel? Alleen door er met je leidinggevende over te praten kan daar verandering in komen – hij of zij kan namelijk geen gedachten lezen! Weet je niet precies waarom je de laatste tijd zo energieloos en gestrest voelt? Overweeg dan eens te praten met een professional.

Hou een dagboek bij

Een andere uitlaatklep kan een dagboek zijn. Daar schrijf je alles op wat je kwijt wil, zonder oordeel. Dit is ook een goede tip voor als je ’s avonds in bed ligt te piekeren. Schrijf op waar je mee zit en beloof jezelf dat je er morgen naar kijkt – dat heeft mij in ieder geval erg geholpen! Omdat je weet dat je het morgen niet zal vergeten, kan je het makkelijker loslaten.

Pak voldoende slaap

Dat brengt ons bij het volgende punt. Eén die we niet genoeg kunnen benadrukken. Slaap is zo underrated. Te weinig slaap is een veelvoorkomende reden waarom mensen niet lekker in hun vel zitten. Je hebt het nodig om te kunnen functioneren! Dus spreek echt met jezelf af dat je slaap een tijdje prioriteit geeft.

Ga de natuur in

Wandelen in de natuur brengt zoveel voordelen met zich mee, dat je die eigenlijk niet langer kunt negeren. Zo verbetert het je kortetermijngeheugen en concentratievermogen en word je er creatiever van. Maar het vermindert ook een hoop zaken: stress, oververmoeidheid, angst en depressie bijvoorbeeld. In de natuur zijn zo weinig prikkels dat je weer even helemaal tot jezelf kan komen en dingen op een rijtje kan zetten.

Zorg voor voldoende beweging

Dat sporten en beweging in het algemeen goed is voor je fysieke gezondheid, weet inmiddels iedereen. Maar we vergeten vaak de mentale voordelen die het met zich meebrengt. Zeker als je niet lekker in je vel zit, is sporten een goede manier om je mentale gezondheid te verbeteren. Dat komt onder andere doordat het feel good stofjes als endorfine, serotonine en testosteron verhoogd.

Wees dankbaar

Volgens onderzoek zijn de psychologische voordelen van dankbaarheid eindeloos. Het kan depressies verlichten, je helpen te slapen, je eetpatroon verbeteren en het zorgt er waarschijnlijk voor dat je meer sport. Dankbaarheid is zelfs zo krachtig dat hartpatiënten sneller herstellen wanneer ze een dankbaarheidsdagboek bijhouden.

Lees ook: Dankbaarheidsdagboek beginnen? Deze 15 vragen kan je jezelf stellen

Praat aardig tegen jezelf

We zijn vaak onze eigen ergste critic, wat natuurlijk niet erg goed is voor je mentale gezondheid. Helaas is de kritische manier waarop we tegen onszelf praten niet met een schakelaar aan en uit te zetten. Je zal hard moeten werken om jezelf volledig te accepteren. De eerste stap is in ieder geval gezet als je jezelf betrapt op kritische opmerkingen. Probeer ze te relativeren!

Telefoon detox

Dit is een tip die YouTuber Marije van der Made in de WorkJuice Podcast meegeeft. Minder schermtijd kan een hoop doen voor je mentale gezondheid. Hierdoor ben je namelijk veel minder bezig met al de leuke dingen die de rest van de wereld doet, terwijl jij thuis op de bank zit, bijvoorbeeld.

Maak een playlist van feel-good liedjes

Maak een playlist met allemaal power-liedjes die je meteen een goed gevoel geven. Deze komt handig van pas op de momenten dat je er echt even doorheen zit. Playlist aan en keihard meezingen maar.

Mediteren

Nog zo’n activiteit die een hoop bewezen voordelen heeft: mediteren. Zo neemt stress af als je regelmatig mediteert, leer je piekergedachtes los te laten, nemen frustraties af en laat je je minder snel van je stuk brengen. Kijk, dat moeten we hebben!

Verder lezen?

Reageer op artikel:
Niet lekker in je vel? 10 manieren om je mentale gezondheid te verbeteren
Sluiten