Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Leren 11 mrt 2021

7 manieren om meer engagement te krijgen op Instagram in 2021

Het aantal volgers op je account is niet langer de heilige graal op Instagram, dat is je engagement. In andere woorden: het aantal likes, reacties, shares en saves op jouw content. De hoeveelheid engagement op jouw posts zegt namelijk alles over de connectie met je doelgroep. En daardoor uiteindelijk ook hoeveel je verkoopt als merk of ondernemer.

Oké, het is duidelijk: je moet streven voor meer engagement, dan komen die volgers én kopers vanzelf. Maar wat zijn manieren om het aantal reacties, likes, saves en shares te verhogen?

Meer engagement op Instagram 2021

Kun je nog groeien op Instagram in 2021? Zeker! Social media-tool Later deelt manieren om meer engagement te krijgen op Instagram.

1. Kom erachter wat de beste tijd is om voor jou te posten

Het tijdstip, de dag en de frequentie waarop jij content plaatst kunnen allemaal een grote invloed hebben op je engagement. Natuurlijk zijn er veel onderzoeken geweest die je vertellen op welke tijdstippen je het best content kan plaatsen, maar je kunt hiervoor eigenlijk beter in je Instagram analytics duiken. Ieder account heeft namelijk weer een andere doelgroep (in andere tijdzones) die op een bepaald moment actief is. Experimenteer met tijdstippen en dagen, en kom er zo achter wat de beste tijd is voor jóu om te posten.

Zo krijg je jouw account op de Instagram Explore pagina

2. Gebruik Stickers in Instagram Stories

Meer engagement in je Instagram Stories betekent hoogstwaarschijnlijk ook meer engagement in je feed. Gelukkig zijn er een aantal simpele manieren waarop je reacties van je volgers kunt uitlokken in je Stories, namelijk met de verschillende stickers.

Neem de vragen-sticker bijvoorbeeld. Het is niet alleen een goede manier voor je volgers om jou en je merk beter te leren kennen, maar ook andersom. Vraag bijvoorbeeld op welk product je volgers nog zitten te wachten. Een win-win noemen we dat: meer engagement én meer feedback van klanten in één.

3. Test nieuwe content uit op Instagram

Het kan spannend zijn om nieuwe vormen van content uit te testen op je kanaal, zeker als je je al lang aan je huidige strategie vasthoudt. Wat nou als het niet aanslaat? Dan is er geen man overboord en kun je gewoon terug naar je oude strategie gaan.

Probeer deze maand dus gewoon eens nieuwe vormen van content uit. Daarmee bedoelen we niet alleen een variatie tussen memes, quotes of infographics, maar ook de verschillende functies als Instagram Reels, Guides en IGTV. Zelfs het experimenteren met kleuren en stijlen is al een goede eerste stap!

Vergeet niet je Instagram analytics in de gaten te houden en analyseer welke vormen van content het beste bij jouw volgers aanslaan.

De grootste fout die ondernemers maken en 4 andere Instagram tips van Debra (DSocials)

4. Creëer content die mensen willen opslaan of willen delen

Wanneer mensen besluiten je post op te slaan, werkt dit als een soort ‘superlike‘ voor je engagement. Daadwerkelijk waardevolle posts zullen daarom veel doen voor je engagement. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een post met tips of informatie waar mensen later op willen terugkomen.

Een slim trucje is om daadwerkelijk mensen aan te moedigen om de post op te slaan: ‘Sla deze post op als je de tips later nog eens wil bekijken!

Ook als je posts gedeeld worden, ziet Instagram dat als een teken dat meer mensen jouw content moeten zien. Waardevolle posts die schokkende of nieuwe informatie bevatten zullen ook meer gedeeld worden. Maar je kunt hierbij ook denken aan herkenbare posts in de vorm van memes of quotes.

5. Schrijf langere captions voor meer engagement

Een Instagram post kan wel 2.200 tekens lang zijn – dus gebruik die ook! Dat heeft namelijk twee voordelen. Ten eerste is de kans groter dat je post waardevol is en dat mensen je post willen opslaan. Maar er is nog een belangrijke reden: één van de factoren die bepaalt hoe goed je post het doet, is hoe lang mensen ‘op je post’ spenderen. Het schrijven van langere captions helpt je deze tijd op te schroeven!

6. Wees authentiek

De trend authenticiteit en ‘echtheid’ is al langer bezig, maar zet in 2021 nog verder door op Instagram. Tegenwoordig is het helemaal oké om niet alleen maar perfect op het socialmediakanaal te zijn. En gelukkig maar! Deel als ondernemer of merk ook jouw eerlijke, echte en kwetsbare kant.

En ja, dat is best spannend. Maar je zal zien dat het je ook heel veel oplevert. Niet alleen in engagement, maar ook in echte connecties met je volgers.

7. Gebruik video content

Dat video goed scoort op Instagram zal vast niet als een verrassing komen. Het platform rolt de ene na de andere videofunctie uit en ook in het design van de app heeft video een steeds prominentere rol gekregen.

Wees niet bang dat je opeens een heel videoteam in moet huren. Bij korte filmpjes als Instagram Reels bijvoorbeeld hoef je echt geen grote videoproductie op te zetten. Kijk maar eens naar Instagram Reels van anderen: dat zijn korte simpele filmpjes die gewoon zijn opgenomen met de telefoon.

Waarom je als ondernemer Instagram Reels moet gebruiken (en hoe dan?)

In 8 stappen een succesvolle freelancer

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ons e-book t.w.v. € 19,95

Reageer op artikel:
7 manieren om meer engagement te krijgen op Instagram in 2021
Sluiten