Redactie
Redactie Mindset 17 april 2020

Hoe haal je meer energie uit je werk? 4 quick fixes die je direct kunt gebruiken

Het coronavirus zet de wereld op zijn kop. In de tussentijd proberen we ons zo goed mogelijk aan te passen aan de huidige omstandigheden. Voor sommige mensen betekent het veel meer werk, drukte en chaos, voor anderen staat alles even stil. Hoe dan ook, de dagelijkse gang van zaken wordt voor vrijwel iedereen verstoord. We moeten ons aanpassen en voor onszelf zorgen.

Belangrijk daarbij is dat je weet hoe je energie haalt uit de dingen die je doet, zodat je aan het eind van de dag niet met een volledig lege batterij en een rotgevoel gaat slapen. We geven je een aantal tips om je energie goed te managen!

Ontdek jouw unieke talenten

Jouw unieke talenten hebben enorm veel invloed op de hoeveelheid energie die jij haalt uit de dingen die je doet. Past je aanpak bij je talenten? Als jij dagelijks op de juiste manier gebruik kunt maken van jouw kwaliteiten, dan stijgt je energieniveau. Het geeft voldoening en dit maakt je sterker.

Past de manier waarop je dingen doet niet bij jouw unieke talenten, dan is de kans groot dat je niet effectief bent en dat dit je zwakker maakt. Je loopt leeg. Eline en Eva van Strengths Consultancy begeleiden individuen, teams en organisaties in deze mindshift: “Want als je je focust op je talenten en weet hoe je ze nóg beter kunt inzetten in je dagelijkse leven, haal je veel meer energie uit de dingen die je doet”.

Lees ook: Eline en Eva van Strengths Consultancy: “Focus je eens niet op je verbeterpunten, maar op je sterktes”

Zij delen 4 quick fixes die jou helpen meer energie te halen uit de dingen die je doet:

1. Wat geeft en slurpt energie?

Maak een overzicht van 1) ‘energy juicers’; dingen die je energie geven en 2) ‘energy drainers’ dingen die je energie kosten. Probeer zo specifiek mogelijk te zijn. Kleine dingen zoals: “het lezen van een interessant artikel” of “(video)bellen met mijn moeder” mogen op de lijst.

Ga vervolgens je dagelijkse (werk)activiteiten indelen in de categorie ‘juicer’ of ‘drainer’. Je kunt dit doen door een lijst te maken van alles wat je moet doen en daar een ‘+’ of een ‘-’ achter te zetten. Met dit inzicht kun je een balans gaan opmaken die direct invloed heeft op je energielevel.

2. Schrappen maar

Schrap zoveel mogelijk ‘drainers’ van je actielijst. Staan er veel dingen op je lijst die echt mega veel energie kosten? Dan zijn er drie dingen die je hieraan kunt doen.

  • Kijk kritisch naar of het echt ‘moet’ of dat je dit kunt schrappen. Als het niet noodzakelijk is, doe het dan vooral niet, zonde van je energie. Weet je het niet zeker? Overleg met je team!
  • Gooi de dingen die wel ‘moeten’ eens in de groep bij je collega’s. Misschien is er wel iemand die het heerlijk vindt om routinematig met wat administratieve klusjes aan de slag te gaan en daar energie van krijgt, terwijl het jou batterij helemaal leeg trekt. Dit soort dingen zien we vaak niet, doordat we vanuit onze eigen voorkeuren en talenten naar de wereld kijken.
  • Experimenteer met de manier waarop je iets doet. Misschien krijg je er geen energie of voldoening meer uit omdat je wat bent vastgeroest in de manier waarop je dit doet. Vraag collega’s hoe zij dit doen en/ of probeer het eens op een andere manier.

3. Bedenk alternatieven manieren om je energieniveau omhoog te brengen

Heb jij een talent voor het verbinden van mensen en houd je van veel en verschillend sociaal contact? Misschien kun je dit normaal gesproken in je werk fantastisch kwijt, maar valt dit weg doordat je thuis zit. Wees creatief en bedenk alternatieven om dit talent te kunnen gebruiken.

De ‘social distancing’ regels in acht nemend, zijn er nog steeds veel manieren om sociaal contact te hebben. Misschien tijd om die vrienden die je al mega lang niet hebt gesproken weer eens te bellen, of een helpende hand te bieden aan mensen uit je buurt. Zorg voor een dagelijkse check-in en een check-out met je team of organiseer een virtuele vrijdagmiddagborrel om verbonden te blijven.

4. Anders doelen stellen

De kans is groot dat door de uitzonderlijke omstandigheden van nu, je een verschil merkt in je persoonlijke productiviteit en/of effectiviteit. Dit heeft een sterke impact op je energieniveau. Voel je je niet productief en/of effectief? Dan is je energieniveau waarschijnlijk laag.

Ons advies is om ook hierbij in te zoomen op je talenten en je aanpak. Ga eens inzoomen op hoe je in deze omstandigheden productief kunt te zijn en pas de manier waarop je je doelen stelt hierop aan.

Doe meer van de dingen die bijzonder goed voor je werken en stop met de dingen die je belemmeren. Misschien kom je wel tot de conclusie dat je te veel van jezelf verwacht, omdat je je doelen niet kunt behalen zoals je gewend was. Zo’n realisatie en een kleine aanpassing in je doelstelling heeft direct effect op hoe je je hierover voelt.

Meer weten over de invloed van jouw unieke talenten op je energieniveau? Op vrijdag 3 juli faciliteert Strengths Consultancy een training “jij & je kracht’ Je krijgt toegang tot jouw unieke talent DNA middels een wetenschappelijk assessment en tijdens deze training leer je hoe je het beste uit jezelf kunt halen door op een juiste manier te investeren in je talenten. Bezoek de site van Strengths Consultancy om meer te weten te komen over jouw unieke talenten en hoe je hierin kunt investeren om meer geluk te ervaren!

Verder lezen?

Reageer op artikel:
Hoe haal je meer energie uit je werk? 4 quick fixes die je direct kunt gebruiken
Sluiten