Via deze 4 stappen krijg je meer e-mail subscribers

Je bent je eigen blog of bedrijf gestart en bent actief bezig met het promoten van jouw diensten of website. Eén van de manieren om mensen te informeren, naar je website te trekken en jezelf als kenner te etaleren, is een nieuwsbrief. Jep, een mailing. Zo’n ding waarvan je negen van de tien keer denkt: “néé, ik wil me niet inschrijven voor je mailing!”, maar die wél heel effectief kan zijn.

De een vindt het irritant, de ander zweert erbij, e-mailmarketing is iets wat geweldig kan werken mits je het goed doet. En natuurlijk begint een goede mailingcampagne bij het delen van de juiste informatie die aansluit op de doelgroep. Als je qua invulling de plank misslaat, zal het groeien van je mailinglist tegenvallen (omdat men zich weer uitschrijft als de content irrelevant is), maar when done right kan e-mailmarketing veel voor je business betekenen.

Meer e-mail subscribers in 4 stappen

Onze nummer één tip is: get your content sh*t together. En als je dat dan op orde hebt, kan je aan je follower base gaan bouwen. We hebben deze tips voor meer e-mail subscribers van Digitale Dromers en wilden ze je niet onthouden.

Stap 1: Creëer een onmisbare freebie

Mensen laten – in de meeste gevallen – niet meer zomaar hun e-mailadres bij je achter. Om meer e-mail subscribers te werven moet je je bezoekers iets geven. Iets wat zij krijgen, in ruil voor hun e-mailadres. Denk aan een e-book, een webinar, korting of een lijst met handige tips.

Denk bij het maken en bedenken van jouw freebie goed na over wat jouw doelgroep nodig heeft. Wat zijn haar behoeften en obstakels? Creëer zo iets wat jouw bezoeker graag wil hebben. Heb jij een kookblog? Dan kan een e-book met bijzondere recepten een idee zijn. Lever jij diensten? Organiseer dan een webinar waarin je jezelf zowel als autoriteit neerzet, maar ook jouw bezoekers iets kunt leren.

Handig: 6 gratis tools voor e-mailmarketing en meer e-mail subscribers

Stap 2: Maak een opt-in-pagina die converteert

Als je jouw freebie hebt bedacht en gemaakt, is het tijd om een pagina te maken waarop je deze promoot en jouw bezoekers hun e-mail adres kunnen achterlaten: de opt-in-pagina. Deze landingspagina is er puur om jouw bezoeker te ‘verleiden’ voor jouw freebie en zich in te schrijven voor de mailing.

Licht alle voordelen van de freebie uit en zorg ervoor dat de bezoeker zijn e-mailadres graag wilt achterlaten, omdat hij jouw freebie simpelweg niet meer in zijn leven kan missen.

Gebruik bij het vullen van de pagina ook zeker beïnvloedingsprincipes, zoals schaarste (“je kunt je alleen nog vandaag inschrijven!” of “er is maar plek voor 100 mensen!”) of sociale bevestiging (“132 mensen gingen jou al voor” of een positieve review van iemand die jouw freebie al heeft gebruikt).

Stap 3: Promoot op meerdere plekken

Nu de landingspagina is gecreëerd, moet je jouw pagina en freebie op zoveel mogelijk plekken promoten. Zo kun je aan de slag gaan met pop-ups, maar kun je jouw freebie ook onderaan een artikel promoten.

Sidenote: don’t over do it. Te veel promotie komt opdringerig over en kan een averechts effect hebben. Heb je een e-book met recepten? Promoot deze dan vooral in recept-artikelen.

Stap 4: Zet het op Pinterest

Een social medium dat ontzettend krachtig is, maar nog door veel ondernemers wordt onderschat: Pinterest. Een pin heeft een levensduur van ongeveer drie maanden (waar een post op Facebook soms in een uur al uit iemands tijdlijn is verdwenen – of überhaupt niet eens bereik krijgt).

Promoot jouw freebie op het platform met een mooie visual (of meerdere visuals met een boodschap die net even anders is). Sommige pins blijven maanden zwerven op het platform waardoor je hier steeds meer e-mail subscribers uit blijft halen.

Ook interessant: 6 personal branding tips om een sterk merk van jezelf te maken

Waarom e-mail marketing?

Klinkt het allemaal als veel moeite en weet je niet zo goed waarom je dat zou doen? E-mailmarketing kan veel betekenen voor de groei van je blog of onderneming.

Mensen die zich inschrijven voor jouw mailing zijn over het algemeen meer betrokken bij jou als persoon of merk. Het is daardoor een goede manier om de band met je volgers of doelgroep uit te bouwen.

Ook zijn mensen die zich hebben geabonneerd op jouw mailing eerder geneigd iets van je af te nemen en bezoeken ze over het algemeen meer pagina’s – omdat ze zich dus meer betrokken voelen.

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Via deze 4 stappen krijg je meer e-mail subscribers
Sluiten