Ondernemen 15 mei 2019 Tessa Ham

Wat moet er in een mediakit komen?

Wil je als blogger/vlogger/influencer gaan samenwerken met merken om geld te gaan verdienen? Of wil je met jouw bedrijf vaker in de media komen? Dan kan een mediakit met al jouw informatie heel handig zijn. Maar wat is een mediakit precies? Wat moet er allemaal in komen? En hoe zorg je dat het document er professioneel uitziet?

In dit artikel vind je alles wat je over een mediakit moet weten.

Wat is een mediakit?

Een mediakit is een pdf bestand van één, twee of hooguit drie A4’tjes, waarop alles over jou en je blog of bedrijf te vinden is. Af en toe wordt er zelf door een merk gevraagd of jij je mediakit wil sturen. Maar een mediakit is al helemaal handig als je zelf bedrijven benadert voor samenwerkingen.

Mediakit template

Hoe zorg je er nou voor dat zo’n mediakit er een beetje gelikt en professioneel uitziet? Je kunt zelf aan de gang gaan met Photoshop of InDesign, maar als je daar niet echt kaas van gegeten hebt, raden we je aan om voor een mediakit template te gaan. Je vindt er genoeg op Pinterest, maar ook op Canva kan je heel makkelijk aan de slag gaan.

Het is natuurlijk mooi als de mediakit qua vormgeving aansluit bij de look & feel van je blog of bedrijf. Zorg ook dat je korte alinea’s schrijft en opsommingen gebruikt. De informatie moet voor de ontvanger goed te scannen en overzichtelijk zijn.

Wat moet er in een mediakit staan?

Er zijn een aantal punten van informatie die je mee moet nemen in je mediakit.

Informatie over je blog of bedrijf

Wie ben je en wat doe je? Twee essentiële vragen die je moet beantwoorden in je mediakit. Dit hoeft echt niet je hele levensverhaal te zijn. Vat in een paar zinnen samen waar je blog of bedrijf over gaat, zodat anderen meteen weten of jullie een goede match zouden zijn. Vergeet ook zeker niet te vertellen hoe jouw blog of bedrijf anders is dan concurrenten in jouw branche. Wat zijn jouw unique selling points?

Een professioneel uitziende foto (dus geen selfie op het strand) is ook een goed idee. Zo zien merken meteen het gezicht achter het bedrijf of de blog.

Ook interessant: Wel een bedrijf, geen budget? Zo doe je PR als je geen budget hebt

Je statistieken

Merken willen weten hoeveel mensen ze kunnen bereiken als ze met jou samenwerken. Daarom is het goed je statistieken toe te voegen aan je mediakit. Denk hierbij aan je maandelijkse pageviews, de unieke bezoekers per maand en hoeveel volgers je hebt op je socialmediakanalen.

Heb je nog niet veel pageviews? Laat dan bijvoorbeeld in procenten zien hoeveel je bent gegroeid de afgelopen tijd. Heb je veel volgers op Instagram, maar niet op Facebook, omdat je daar eigenlijk niets mee doet? Vermeld dan alleen je volgersaantal van Instagram.

Informatie over jouw doelgroep

Wie is jouw doelgroep? Hoe oud zijn ze, waar wonen ze, zijn ze man of vrouw en wat zijn hun interesses? Ook aan de hand van deze informatie kunnen merken zien of jullie een goede match zijn.

Contact informatie

Een hele belangrijke: je contact informatie. Hier vermeld je jouw mailadres, telefoonnummer, socialmediakanalen en je website.

Eerdere samenwerkingen

Laat een plaatsje op je mediakit vrij voor eerdere samenwerkingen met merken (als je die hebt gehad natuurlijk). Dit straalt professionaliteit uit en laat zien dat je snapt hoe een samenwerking werkt, omdat je het al eens eerder hebt gedaan.

Eventueel: type samenwerkingen en tarieven

Geen verplichting, maar wel handig om te vermelden: wat kun je voor merken betekenen? In andere woorden: wat voor content kan je ze leveren? Denk hierbij aan een advertorial, een product review, een gastblog, een winactie, etcetera.

Je zou daarbij kunnen vermelden wat hiervoor je tarieven zijn. Wil je de prijs bepalen aan de hand van de opdracht? Dan kun je jouw tarieven beter weglaten.

Persbericht schrijven? De absolute do’s en don’ts bij het schrijven van een persbericht

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Wat moet er in een mediakit komen?
Sluiten