10 marketing trends om in de gaten te houden in 2019

Ook in het nieuwe jaar willen we maar al te graag on top of the game blijven natuurlijk. En dan niet alleen wat betreft het kunnen meepraten over de nieuwe Netflix-series, maar ook wat betreft de laatste trends op het gebied van marketing. Want of je nu ondernemer, freelancer of binnen een bedrijf werkt, het is altijd interessant om te weten wat er speelt.

Hoewel het lastig is om te voorspellen welke methodes het meest effectief zullen zijn dit jaar – het (digitale) marketinglandschap is er namelijk eentje waar de zaken zich nogal snel opvolgen – gaan we toch een poging wagen.

Marketing trends 2019

Wat heeft vorig jaar echt goed gewerkt en waarvan kunnen we verwachten dat het in 2019 een vogelvlucht neemt? Dit zijn de marketing trends voor 2019.

1. De marketing funnel verandert

Marketing draait steeds meer om het bereiken van een niche doelgroep. Je richten op een specifiek publiek dat waarschijnlijk meer geïnteresseerd is in jouw boodschap is niet alleen kostenefficiënter, maar kost ook minder tijd.

Daarnaast wil je doelgroep niet dat bedrijven over hen heen walsen met hun marketingboodschappen, maar willen ze een band opbouwen met de merken die ze echt raken.

2. Content is alles

In het medialandschap is content – in welke vorm dan ook – de manier om je doelgroep aan te spreken, te inspireren en te prikkelen. Het is de manier om met je doelgroep in contact te komen en met hen in gesprek te gaan.

3. Chatbots blijven

Als we een vraag hebben aan een bedrijf hebben we niet altijd zin om iemand via de telefoon of de mail te spreken. Sommige vragen zijn makkelijk te beantwoorden en dat is waar de chatbot om de hoek komt kijken. Een AI-bot die in een paar vragen jou een gericht antwoord kan geven.

4. AI groeit verder

We haalden het onderwerp net al even aan, maar ook in 219 zal Artificial Intelligence verder groeien. AI maakt data-analyse makkelijker en helpt om potentiële leads beter te targetten en inzicht te krijgen in het online gedrag van je doelgroep. Ook jouw aanbevelingen op Netflix zijn een vorm van AI!

5. Mensen zijn voorzichtig omtrent hun privacy

Elk bedrijf zou ervoor moeten zorgen dat ze de privacy van hun bezoekers waarborgen. Het is voor iedereen fijn als er respectvol wordt omgegaan met privacygevoelige informatie.

In Europa gaat dit jaar de General Data Protection Regulation gelden, waardoor ook bezoekers steeds bewuster gaan kijken naar de manier waarop bedrijven met hun informatie omgaan.

Mensen zullen een voorkeur hebben voor bedrijven die kunnen beloven dat ze respectvol met data en privacy omgaan en een veilige omgeving kunnen verzekeren.

6. Voice search wordt belangrijker

Volgens Search Engine Lang wordt voice search steeds belangrijker en winstgevender. Logisch, want wie vindt het nu niet handig om simpelweg aan de dichtstbijzijnde speaker een vraag te stellen en een antwoord te krijgen. Niet alleen omdat het gewoon lekker makkelijk is, maar ook omdat het hun schermtijd verlaagd.

7. Verticale video’s

Video is natuurlijk al een machtig medium an sich, we spenderen met z’n allen belachelijk veel tijd aan het bekijken van (soms ietwat kansloze) video’s op YouTube, Facebook en Instagram.

Toch vindt men het niet altijd chill dat ze voor die video’s elke keer hun mobiel moeten draaien – gevalletje first world problem, maar toch. Zo lanceerde Instagram afgelopen jaar het nieuwe (en booming!) IGTV, zodat we video’s verticaal kunnen bekijken. Duidelijk: jouw social strategie heeft ook een kopje ‘verticale video’ nodig.

8. Generatie Z on the rise!

Ook generatie Z wordt een dagje ouder, wat betekent dat ze het werkveld betreden en meer koopkracht krijgen. Waar marketeers zich jaren geleden moesten gaan verdiepen in de needs en wants van de millennials, is nu Gen Z aan de beurt.

Belangrijk om in je oren te knopen over de jongste generatie: Gen Z zoekt authenticiteit en geeft voorkeur aan sociaal verantwoordelijke bedrijven. Ze groeien op in een wereld met een worstelende economie en wenden zich eerder tot een bedrijf dat de wereld een beetje mooier maakt.

9. Visuele zoekopdrachten worden groter

Waar we het net over de voice based zoekopdrachten hadden, zullen ook visuele zoekopdrachten een vlucht nemen. Nieuwe camera-technologie maakt het mogelijk om een foto van iets te nemen in de echte wereld en er online informatie over op te zoeken.

Pinterest lanceerde in februari al haar Lens-functie en sindsdien zijn er maandelijks meer dan 600 miljoen zoekopdrachten. Vergeet niet om Pinterest in je marketingplannen mee te nemen en je site te optimaliseren voor visual searching.

10. Influencers hebben andere identiteiten

Als we het hebben over de social strategie is influencer marketing een onderdeel dat sowieso niet mag worden vergeten nowadays.

Maar wie die influencers precies zijn, begint te veranderen. Eerst focusten bedrijven zich met name op bekende mensen, maar steeds meer zijn het je gewone vrienden/collega’s/etc. die invloed uitoefenen op keuzes van consumenten. Oftewel: micro-influencers.

Als je je richt op moeders, is het bijvoorbeeld interessanter om andere moeders jouw ‘influencer’ te laten zijn. Tegenwoordig vertrouwen we dat meer dan bedrijven en bekende mensen.

Waarom je als bedrijf beter micro-influencers kunt inzetten

Ready for 2019

Met de nieuwe platforms, technologieën en dingen die er allemaal mogelijk zijn, wordt marketing een steeds complexer beroep. Onze tip? Blijf je vooral verdiepen in alle ontwikkelingen en experimenteer erop los!

Bron: Entrepreneur

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
10 marketing trends om in de gaten te houden in 2019
Sluiten