Wil je succesvol worden als blogger? Kies een niche!

Een eigen blog beginnen is makkelijk. Je maakt bijvoorbeeld een account aan via WordPress en booooom: je hebt een blog. Van een blog een bedrijf maken is wel andere koek. Iedereen blogt tegenwoordig dus je moet zorgen dat je opvalt, maar hoe doe je dat?! Wij vroegen het aan Marit Smit, bodypositive (wedding)blogger en founder van Girls of Honour.

Vier jaar geleden startte Marit samen met Erica, haar zakenpartner, de trouwblog Girls of Honour. Sinds een klein jaartje runt ze de hele show in haar eentje. Ze kocht het bedrijf over en pakt het net iets anders aan. En ook alleen weet ze de boel draaiend te houden. Hoe onderscheidt zij zich van de rest? Is het geluk geweest? Zeker niet, want er is heel wat werk aan vooraf gegaan.

Heeft de opleiding die je gevolg hebt, bijgedragen aan je succes of had je dit denk je ook zonder diploma gekund?

“Ik heb Journalistiek gestudeerd in Zwolle dus dat sluit wel aan bij wat ik nu doe. Toch denk ik niet dat ik de hele opleiding nodig heb gehad om te doen wat ik nu doe. De minor Creatief Schrijven heeft mij wel echt veel beter gemaakt. Het is de enige periode van mijn studie geweest waarin ik van 9 tot 5 op school zat. Het was fucking druk en intensief, maar wel heel erg leerzaam.”

Waarom heb je gekozen voor een trouwblog?

“Het was eigenlijk een samenloop van omstandigheden. Ik ging zelf trouwen en had ervaring in de online wereld. Ik had stage gelopen bij Girlscene en had het gevoel dat er te veel modeblogs waren, maar over trouwen zag ik nog niets dat echt leuk was.”

Welke fout maken beginnende bloggers vaak?

“Heel veel mensen starten een blog vanuit een passie en ik denk dat dat de mooiste manier is om een blog te starten. Maar veel mensen denken niet na over hoe ze er geld mee kunnen verdienen. Ze zien andere grote bloggers en denken dat het makkelijk is. Dat is natuurlijk  niet zo, want de concurrentie is groot en omdat er zo veel blogs zijn, kun je er minder snel je geld mee verdienen.”

View this post on Instagram

Looking pretty for a collaboration between @wefashionstories and @hashtag_workmode Get your suit now! Lets be powerwomen together 💪🏼 Photo: @belleblanche #bettertogether #wefashionstories #modellife #hashtagworkmode030 #utrecht #disabledmodel #luckyfin #selflovebringsbeauty #diversitymatters

A post shared by Marit Smit (@maritsmit) on

Toch is het jullie gelukt. Hoe hebben jullie zo snel succes geboekt?

“Wij zijn begonnen vanuit een businessplan en hebben ongeveer €10.000 euro geïnvesteerd. In marketing, adverteren, branding en voor het bouwen van een echte mooie site. Het duurt even voor Google je heeft gevonden. Dit proces kun je versnellen door goed te investeren. Een blog is pas echt een blog als je bezoekers hebt, want klanten betalen voor bereik.

Hoe zorg je dat je echt opvalt als blogger?

“Door een goede niche te bedenken, kun je jezelf makkelijk onderscheiden van de rest. Het is even goed zoeken en het is ook belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Je moet weten waar je het over hebt anders val  je snel door de mand. Kies een onderwerp en zorg dat je het vervolgens echt goed doet. Soms zie ik blogs voorbij komen en dan denk ik: ja dat was er inderdaad nog niet, zoals toen met Girls Love 2 Run.

Hoe kun je geld verdienen met bloggen?

“Het is belangrijk om eerst goed na te denken over hoe jij je geld kunt en wilt verdienen. Ik hanteer zelf ook een aparte vorm van adverteren. Mijn lievelingsleveranciers sluiten een jaarabonnement af voor vermelding op mijn blog. Daarnaast heb ik ook klanten die banners en advertorials afnemen. Als je eenmaal bezoekers hebt, wordt geld verdienen een stuk makkelijker. Hoe beter je je bezoekers leert kennen, hoe beter je kunt bepalen wat je allemaal kunt verkopen.”

Denk je dat banners en advertorials verleden tijd zijn?

“Samenwerken met partijen die een banner of advertorial bij je kopen is in principe de ouderwetse manier van bloggen. Ik denk dat er ruimte is voor bloggers om op een creatieve manier geld te verdienen. Dat je bijvoorbeeld bezoekers laat betalen voor content, maar ook voor e-books, printables of online cursussen. Kijk, je kunt natuurlijk proberen om een mode-, lifestyle- of voedingsblog te starten. Er zullen er vast nog wel een paar grote bij komen, maar je bent wel één in en dozijn. Ik denk dat er bijvoorbeeld nog ruimte is voor een journalistiek platform met longreads. Ik weet niet hoe het met de rest van Nederland zit, maar ik ben wel een beetje klaar met al die nietszeggende kleine artikelen.”

View this post on Instagram

I’m BUSTING my ass of writing blogs at the moment. Why you ask? Well, I’m going to Marrakech soon, and I’m also working on an awesome @girlsofhonour project 😃 Its so cool to do things you really love! And this new project is really close to my heart… I’ll show you more soon! This photo was made by @girlswhomagazine at @hashtag_workmode Utrecht 💕 #girlsofhonour #bosslady #workwork #workmode #hashtagworkmode030 #utrechtcity #luckyfin #disabledmodel #disabledblogger #dutchblogger

A post shared by Marit Smit (@maritsmit) on

Denk je echt dat mensen willen betalen voor content?

“Ja, ik denk het wel. Om maar de Correspondent als voorbeeld te noemen. Iedereen pompt nu hetzelfde op het internet. Ik ben ervan overtuigd dat mensen willen betalen voor kwaliteit. We zijn ook minder op zoek naar trends. Je merkt dat er nu al een verschuiving is. We gaan terug naar meer kwaliteit en ambacht, de toekomst is authentiek. Het betekent ook dat je een stuk minder gaat verdienen, dus moeten we kijken naar een nieuw verdienmodel.”

Hoe belangrijk is social media voor jou als blogger?

“Het is qua branding erg belangrijk. Ik merk dat Instagram steeds belangrijker wordt voor mij. De manier waarop ik mijn blog run is heel persoonlijk. Ik merk dat een gezicht koppelen aan een merk erg goed werkt. Mensen vinden het fijn om iemand te zien en het brengt je in direct contact met je lezers.”

En Facebook? Veel mensen geloven dat het binnenkort voorbij is met het platform.

“Ik denk dat het niet zomaar verdwijnt, maar wel dat we het op een andere manier gaan gebruiken. Een stuk zakelijker.”

Hoeveel uur ben je kwijt aan het runnen van een blog?

“Ik werk nu fulltime, maar dat was aan het begin niet zo. Toen ik er nog geen fulltime salaris uithaalde, werkte ik er ook minder aan. Als je eenmaal bezoekers hebt, kun je zoveel dingen bedenken, bouwen en creëren om weer nieuwe dingen aan te bieden. En dan gaat er ook meer tijd inzitten.”

Wat is het belangrijkste om een goede blogger te worden?

“Als je geld wilt verdienen met bloggen is het vooral belangrijk om dicht bij jezelf te blijven. Ik werk alleen met bedrijven waar ik echt achter sta en die ik zelf ook zou inhuren. 30 procent van de aanbiedingen die ik krijg wijs ik af. Als je alles aanpakt, omdat je er geld mee kan verdienen, verlies je je geloofwaardigheid.”

Meer lezen?

Reageer op artikel:
Wil je succesvol worden als blogger? Kies een niche!
Sluiten