Zo Marie Kondo je jouw carriere – 5 tips uit haar nieuwe boek

Zeiden we nou Marie Kondo en carrière in dezelfde zin? Jep, want waar Marie Kondo oorspronkelijk vooral bekend stond als opruimgoeroe, heeft ze sindskort de krachten gebundeld met een businessprofessor. Het resultaat is een boek vol tips om de beroemde KonMari-methode toe te passen op het werk: Opgeruimd! Op het werk.

Heb je het gevoel dat je professionele leven wel wat opfrissing kan gebruiken? Dan biedt dit artikel de inspiratie waar je op zat te wachten.

Marie Kondo explained

Grote kans dat je de KonMari-methode meteen associeert met het opruimen van je kledingkast. Cruciaal bij deze opruimmethode is dat je je afvraagt welke items er voor jou echt toe doen. Spullen die bij jou ‘a sparkle of joy‘ opwekken houd je, de rest gooi je voor goed de prullenmand in.

Het leuke is dat je deze mindset ook kan doortrekken naar de werkcontext. En dat is exact waar het in Marie Kondo’s nieuwe boek – Opgeruimd! Op het werk – over gaat. Wij mochten alvast 5 tips delen uit het nieuwe boek van Marie Kondo. Zo veeg je de bezem door je carrière.

1. Trap niet in de multitasking val

Hoewel er veel mensen zijn die beweren dat ze goed zijn in multitasking, is dit in feite één grote val. In de organisatiepsychologie is immers aangetoond dat mensen die multitasken tot de minst productieve mensen op het werk behoren.

Het is belangrijk om te weten dat je hersenen maar aan een beperkt aantal dingen tegelijk kunnen denken. Weg met multitasking dus, op naar singletasking.

2. Orden je bestanden

Orde in je hoofd (en in je carrière), begint bij het ordenen van je bestanden. Niemand wordt immers blij van een slordig en overvol bureaublad vol verouderde bestanden.

Maak daarom een aantal hoofdmappen met bijvoorbeeld lopende projecten, afgerond werk en administratieve bestanden. Alles wat je niet meer nodig hebt, sleep je naar de prullenbak.

3. Maak van je werkplek een vrolijke plek

Aangezien je dagelijks aardig wat uren op je werkplek besteedt, is het van cruciaal belang om je werkplek ordelijk te houden. Je zou dat kunnen zien als een opruimproces, maar interessanter wordt het als je er een persoonlijke missie van maakt om je werkplek om te toveren tot een vrolijke plek.

Beschouw het opruimen van je werkplek als een creatieve bezigheid waar je vrolijk van wordt. Hou daarvoor je ideale werkplek voor ogen en kijk wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat je hart sneller gaat kloppen. Koop een paar mooie pannen, zoek een paar mooie planten uit enzovoort. En onthoud: alles wat je niet echt nodig hebt wat geen ‘sparkle of joy’ veroorzaakt: weg ermee.

4. Marie Kondo je netwerk

Als het gaat om een netwerk, wordt al gauw uitgegaan van het ‘hoe meer hoe beter’-principe. Een groot netwerk staat immers goed op LinkedIn en het zou je zomaar eens kunnen helpen op onverwachte momenten.

Toch is de vraag vooral: wie zou jou echt kunnen helpen op het moment dat er iets is en omgekeerd? Als je enkel die mensen overhoudt, creëer je vanzelf een netwerk van zinvolle contacten waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt.

5. Neem vergaderingen onder de loep

Vergaderingen nemen veel van onze werktijd in beslag. Wist je dat de gemiddelde kantoormedewerker wel twee uur en 39 minuten aan inefficiënte vergaderingen spendeert?

Marie Kondo adviseert in deze context om jezelf na iedere vergadering de vraag te stellen hoe relevant ze geweest is. Was de vergadering noodzakelijk? Heeft de vergadering jou iets bijgeleerd? Krijg je er een beter werkend leven door? Zo niet, vraag dan beleefd aan de organisator of je in de toekomst mag wegblijven.

Verdedig waarom jij denkt dat het nuttiger is om de vrijgekomen tijd op te vullen met ander werk. Uiteindelijk wil iedereen in de organisatie hetzelfde: productiviteit en efficiëntie, dus wedden dat het je – mits goede argumenten – lukt?

Nog meer focus?

Reageer op artikel:
Zo Marie Kondo je jouw carriere – 5 tips uit haar nieuwe boek
Sluiten