Wist je dat je de Marie Kondo methode ook kan toepassen op je werk?

’s Werelds bekendste opruimgoeroe Marie Kondo staat vooral bekend om haar manier om kledingkasten overzichtelijk te ‘ontspullen’. Zusje Roomed testte het uit en was in ieder geval erg enthousiast. Wij bij Workjuice tonen graag hoe haar Konmari-methode ook toepasbaar is op het werk.

Marie Kondo’s principes zijn best eenvoudig. Als tegengewicht voor de consumptiemaatschappij waarin we leven spoort ze iedereen aan om enkel te focussen op de dingen die we echt koesteren.

Alles begint met het weggooien van de juiste spullen en de resterende items een vaste plek te geven. Vervolgens is het een kunst om je lades en kasten zorgvuldig te organiseren en definitief af te rekenen met overbodig papierwerk.

Het resultaat? Je houdt enkel dierbare spullen over die een vaste plaats in je huis krijgen.

Marie Kondo op het werk

De rode draad in al deze stappen is om je met kritische blik af te vragen welke items er voor jou echt toe doen. Het leuke is dat je deze mindset kan doortrekken naar verschillende contexten. Hier is hoe je Marie Kondo kan toepassen op je werk.

1. Uit je dankbaarheid

Dankbaar zijn is een cruciaal onderdeel van de Konmari-methode. Neem de tijd om op je vaste werkplek te reflecteren over volgende zaken:

Welke betekenis heeft mijn werkplek voor mij? Welke kansen heb ik op deze werkplek gekregen? Welke prestaties heb ik hier verwezenlijkt?

Beschouw je werkplek als een plaats waar je dankbaarheid voor voelt

2. Maak je werkplek schoon

Werk jij ook aan een bureau waarop nog drie lege koffiekopjes rondslingeren en waarbij de papierberg zich met razende snelheid opstapelt? Je bent niet de enige. Feit is wel dat je werkplek er op die manier snel rommelig uit komt te zien.

Vraag je daarom af welke items op je bureau er écht toe doen. Vaak heb je lang niet alles nodig om productief te werken. Misschien liggen er zelfs voorwerpen op je bureau waar je je al maanden aan ergert maar nooit te tijd nam om ze op te ruimen. Doe dit eens een keertje wél en hou enkel de spullen die echt een meerwaarde zijn tijdens het werken.

3. Ga voor een digitale schoonmaak

De principes die Marie Kondo formuleert voor het opruimen van een papierberg kunnen net zo goed toegepast worden op je digitale documenten.

Ga door je mailbox en stel jezelf volgende vragen: welke e-mails heb ik op dit moment nodig? Welke zal ik nodig hebben in de toekomst? En welke wil ik voor altijd bewaren? Elke e-mail die niet in één van deze categorieën valt, mag je verwijderen.

Dit proces is een goede oefening om hoofdzaak van bijzaak te onderscheiden en zal je helpen om te focussen op wat er echt toe doet.

4. Creëer enkele powerspots

Maak een selectie van items die je een boost geven tijdens het werken. Voor sommigen is dit een tekening van hun kinderen, voor anderen is dit een polaroid van het laatste teamuitje. Zet de items dichtbij jou op een centrale plaats zodat je er kracht uit kan putten tijdens lastige momenten.

5. Ga doelbewust verder

Het Marie Kondo proces stopt niet bij het opruimen van je bureau. Neem de Konmari-attitude mee naar de toekomst en blijf overwegen wat essentieel is op je werkplek en wat niet. Misschien kan je dezelfde methode toepassen op je agenda, en zo sneller nee zeggen tegen vergaderingen in de toekomst?

Het leuke aan de Marie Kondo methode is dat het méér is dan alleen een fysieke opruimactie. Ook in je hoofd zet je de zaken op een rijtje, en dit kan erg rustgevend werken op mentaal en emotioneel vlak.

Dit vind je misschien ook interessant:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Wist je dat je de Marie Kondo methode ook kan toepassen op je werk?
Sluiten