Zo Marie Kondo je jouw carrière: pas de KonMari-methode toe op werk

Wat ons betreft is de Marie Kondo trend absoluut nog niet aan het einde gekomen. Want waar de focus oorspronkelijk vooral op het opruimen van spullen lag, blijkt nu dat je de KonMari-methode op véél meer kan toepassen. Zoals bijvoorbeeld… op je carrière!

De rode draad bij Marie Kondo is om je met kritische blik af te vragen welke items er voor jou echt toe doen. Spullen die bij jou ‘a sparkle of joy‘ opwekken houd je, de rest gooi je voor goed de prullenmand in. Het leuke is dat je deze mindset ook kan doortrekken naar een andere context, lezen we op Create & Cultivate.

Marie Kondo toepassen op je carrière: zo doe je dat

Dit is hoe je Marie Kondo kan toepassen op je carrière.

1. Deel je tijd op in categorieën

Ben je vertrouwd met de KonMari-methode, dan weet je dat je je spullen moet opdelen in categorieën. “Start met kleding, dan met boeken, dan met papierwerk, enzovoort” is één van de bekendste adviezen.

Dat kan je doortrekken naar je werk, door niet je spullen, maar je taken in te delen in categorieën. Begin bijvoorbeeld (aan het begin van je werkdag) met de categorie ‘e-mails’, waarna je stapsgewijs andere categorieën (zoals schrijven, brainstormen, telefoontjes etc.) afwerkt. Het voordeel van je werk opdelen in categorieën? Dit helpt je om de focus op één taak te behouden. Leve singletasking!

2. Wees minimalistisch in je werk

Marie Kondo is groot voorstander van minimalisme, met name op vlak van persoonlijke bezittingen. Toch is dat ook op je carrière toepasbaar. Het meest voor de hand liggende voorbeeld is je bureau. Regel nummer 1: verwijder alle items die je niet blij maken. Denk aan: snoepverpakkingen, documenten die je niet meer nodig hebt of kerstversiering waarvan je het nog niet over je hart kreeg om die weg te doen.

Lees ook: Je bureau én hoofd opruimen: zo richt je jouw (thuis)kantoor Feng Shui in

Regel nummer 2: focus op de taken die jou blij maken. Is je dag voor de helft gevuld met taken die jou totaal geen energie geven? Kaart dit dan aan bij je leidinggevende. Ook als freelancer is het belangrijk om enkel die opdrachten aan te nemen die jou op één of andere manier blij maken. Waarom zou je er anders je tijd mee vullen?

3. Wees niet te nostalgisch

Tijdens het opruimen laat Marie Kondo geen ruimte voor sentimentele waarde. Postkaartjes van 10 jaar geleden, de oversized bontjas van je oma die je nooit gaat dragen of de knuffels waarmee je als kind sliep: weg ermee is de boodschap.

In de context van werk heeft men het niet over spullen met emotionele waarde, maar ideeën met een emotionele waarde. Vaak zijn mensen zó gehecht aan een bepaald idee, dat ze moeite hebben met dit los te laten. Maar dat is jammer, want op die manier geef je geen kans aan nieuwe en creatievere ideeën. Met andere woorden: wees niet te sentimenteel en kill your darlings.

Alleen zo kan je je creativiteit boosten!

Meer over Marie Kondo?

In 4 weken naar een productiever leven?

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Zo Marie Kondo je jouw carrière: pas de KonMari-methode toe op werk
Sluiten