Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 18 juli 2020

Manouk richtte e-learning platform School of SEO op: “SEO is niet zo lastig als veel mensen denken”

Na een aantal jaar als freelancer aan de zichtbaarheid van klanten gewerkt te hebben, begon Manouk Keurntjes (29) zich steeds meer te richten op kennisdeling door middel van SEO workshops. “Ik had het gevoel dat veel mensen wel willen leren over SEO, maar dat ze bijvoorbeeld geen enorme budgetten hebben om een bureau in te schakelen”, legt ze uit. In november 2019 kwam ze dan ook op het idee voor haar tweede bedrijf: School of SEO. Met dit e-learning platform wil ze kennis over SEO toegankelijk maken voor iedereen.

We bellen Manouk om meer te weten te komen over haar School of SEO en vragen haar alvast om wat tips voor zoekmachine optimalisatie, waar je meteen mee aan de slag kunt.

Hi Manouk, kan je wat meer vertellen over School of SEO?

“In maart heb ik School of SEO gelanceerd. Een e-learning platform waar nu nog twee modules op zijn te vinden, maar daar komen er dit jaar nog zo’n vier bij. De prijzen heb ik expres laag gehouden, zodat iedereen de mogelijkheid heeft om deze kennis op te doen. Je doet een eenmalige investering en hebt vanaf dan altijd toegang tot de module. Als het algoritme en de SEO-richtlijnen veranderen, passen we het aan in de module en krijg je daar bericht van. Zo hoef je geen tijd te besteden aan zelf de updates constant in de gaten te houden.”

Hoe was het om School of SEO te lanceren?

“Het voelde echt alsof ik een baby de wereld in slingerde. Ik onderneem natuurlijk al langer, maar dit voelt toch anders: ik ben echt een merk aan het opzetten en je weet nooit hoe mensen erop gaan reageren.

Ik vind het vooral tof dat ik weer van alles aan het leren ben. Zo heb ik de website zelf gebouwd, omdat ik wilde weten hoe alles werkt. Maar ook het nadenken over de huisstijl, e-mail marketing, video’s editen… Je werk verandert op deze manier eigenlijk continue.”

Vind je dat het leukst aan je werk?

“Het leukst vind ik toch wel wanneer het kwartje valt bij mensen dat ze zelf aan de slag kunnen. Veel mensen denken namelijk dat het onwijs lastig is. Maar eigenlijk zit er achter de SEO-richtlijnen echt een logica. Er is een reden dat Google om deze dingen vraagt. Het is zo mooi als mensen zien dat ze resultaat boeken en enthousiast vertellen dat ze nu op de eerste pagina staan met een bepaald zoekwoord.”

manouk keurntjes van school of seo
Foto: Manouk Keurntjes van School of SEO

Het is niet zo lastig als veel mensen denken?

“Als je de logica achter de SEO-richtlijnen begrijpt, is het echt niet zo moeilijk. Google vindt het vooral belangrijk dat je kwaliteit biedt en relevant blijft. Als je dat bij alles wat je doet in je achterhoofd houdt, zal je zien dat je al een heel eind komt.”

Er zijn ook mensen die juist denken dat SEO een kwestie is van zoekwoorden herhalen. Wat vergeten deze mensen?

“Ze vergeten dat je niet schrijft voor een zoekmachine, maar voor de gebruikers van de zoekmachine. Dit zijn mensen die het niet fijn vinden als hetzelfde woord of dezelfde phrase keer op keer wordt gebruikt. Keyword spamming noem je dat. Je kunt er dan eigenlijk vanuit gaan dat de gebruiker teruggaat naar Google en op het volgende resultaat klikt. En dát ziet Google ook.”

“Met keyword spamming probeer je dus bovenaan Google te komen, maar in werkelijkheid verpest je juist jouw SEO.”

Hoe zorg je voor een goede balans tussen SEO-teksten en teksten die fijn leesbaar zijn?

“Natuurlijk heb je bepaalde doelen: misschien wil je mensen zo lang mogelijk op je website houden, een aankoop laten doen, of ze overtuigen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Maar bij het schrijven van teksten is het meest belangrijk dat je schrijft voor een mens en niet voor die marketingdoeleinden of een zoekmachine. Ik denk dat heel veel mensen nog denken dat het inderdaad voldoende is als je zoekwoorden gebruikt. Of dat het een soort battle met het algoritme is die je wil winnen.

Maar er is erg veel veranderd de afgelopen jaren. Voor de gebruikers van de zoekmachine is dat alleen maar positief.”

Hoe kan je ervoor zorgen dat je op die eerste plek van Google terecht komt?

“Er is nooit garantie dat je die eerste plek kunt claimen en kunt behouden. Als er een SEO specialist is die je garantie durft te geven, dan heeft hij of zij veel praatjes. Google maakt namelijk niet bekend wat ze veranderen en wanneer. Eigenlijk is het een spelletje dat je met Google speelt.

Wel zijn er dus bepaalde richtlijnen waardoor je in ieder geval niet tegen het algoritme werkt en SEO kracht opbouwt. Dit is de waarde die Google jouw website geeft. Een nieuwe website heeft bijvoorbeeld nog geen waarde. Je bouwt dit op door onder andere meer content te schrijven en te zorgen dat de techniek in orde is.

Deze waarde bouw je niet van de één op de andere dag op. Het is een traject, waarbij je echt naar een doel toewerkt. Maar als je eenmaal resultaat boekt, dan wordt het steeds makkelijker om nieuwe content hoog in zoekmachines te krijgen.”

team van school of seo
Foto: Team School of SEO

Veel mensen denken aan bloggen om een betere SEO waarde te krijgen. Waar kunnen ze nog meer aan denken?

“Naast content heb je nog twee andere SEO-pijlers. De techniek: werkt alles goed? Laadt je website snel? En autoriteit: je reputatie. Je hebt verschillende manieren om hieraan te werken, maar één die veel mensen nog niet kennen is social signals. Google ziet het als je veel clicks krijgt vanuit social media. Mensen vinden het dan blijkbaar interessant en dat ziet Google als een teken dat jouw content relevant is. Je ziet het: er zijn zoveel aspecten waar je rekening mee kunt houden om hogere posities te bemachtigen.”

Ook aan de slag met jouw SEO kracht? Bij de School of SEO kun je nu twee modules kopen die bestaan uit informatie, werkbladen, begrippenlijsten en (gratis) tools. Bij de module SEO: schrijven leer je onder andere hoe je de juiste zoekwoorden kunt vinden, en hoe je die kunt omgieten in een SEO-tekst. De andere module SEO: Fundamentals leer je SEO van A tot Z. Hoe werkt het? Wat is het? Hoe zet je een SEO strategie op? Hoe meet je wat jouw SEO kracht is? Op de website van School of SEO vind je meer informatie over wat de modules precies inhouden. 

Lees ook: Met deze SEO checklist vergeet je de basics nooit meer en scoor je hoger in Google

Reageer op artikel:
Manouk richtte e-learning platform School of SEO op: “SEO is niet zo lastig als veel mensen denken”
Sluiten