Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 25 apr 2020

Voel je je gestrest? Deze 4 manieren helpen een burn-out te voorkomen

Ervaar je veel stress en voel je je steeds meer gespannen? Dat is natuurlijk niet zo gek in deze tijd. Toch moet je wel oppassen. Het is tijd om je stress te tackelen en voor meer rust in je leven te zorgen, want anders ligt een burn-out op de loer. Maar hoe zorg je nou dat het niet zo ver komt?

De voor de hand liggende redenen om een burn-out te voorkomen, zoals ‘neem je rust’ en ‘slaap acht uur per nacht’, ken je wel. Zijn er nog meer factoren waar je op kunt letten?

Burn-out voorkomen

Het algemene advies om een burn-out te voorkomen is natuurlijk deze: zorg voor zo min mogelijk stress en veel self-care. Zorg dat je elke dag beweegt, echt pauze neemt tijdens de lunch, mediteert… zaken waarvan jij ook wel weet dat ze belangrijk zijn.

Toch is het niet altijd de oplossing. Lach je van buiten wel, maar kan je van binnen wel janken? Als jij het idee hebt dat een burn-out op de loer ligt, vraag je je vast af of er niet een grootsere manier is om je problemen aan te pakken.

1. Identificeer wat jij nodig hebt in je carrière

En daar bedoelen we ook echt jij mee. Niet je moeder, je partner of je beste vriendin. Laat de verwachtingen los waarvan jij denkt dat anderen die van jou hebben en zoek uit waar jij echt blij van wordt. Dat is namelijk bij iedereen anders. Sommigen presteren juist goed onder druk, terwijl anderen gebaat zijn bij structuur en regelmaat.

Deze factoren zijn geïdentificeerd als zaken die iedereen nodig heeft in z’n carrière.

  1. Je kan jezelf zijn;
  2. Transparantie: er wordt verteld wat er gebeurt in het bedrijf;
  3. Er ligt focus op je sterkte kanten: als jou constant wordt verteld wat je fout doet, of als je constant taken worden gegeven die je eigenlijk niet aankunt, zal het de hele tijd voelen alsof je faalt;
  4. Het bedrijf heeft dezelfde waarden als jij;
  5. Je dagelijkse werkzaamheden zorgen voor voldoening;
  6. Er zijn niet te veel regels die nergens op slaan.

2. Focus je op de regel van drie

Heb je ooit doorgehad dat drie een magisch nummer is? Het is niet toevallig dat de drie constant terugkomt in onze verhalen, sprookjes en mythes, zoals de drie koningen. Deze ‘regel van drie’ is op elk aspect van het leven toepasbaar, niet alleen op verhalen.

De marine van de VS gelooft bijvoorbeeld erg in deze regel als het gaat om dingen gedaan krijgen en mensen in leven houden. Ze hebben geëxperimenteerd met een Rule of Four, maar dat bleek veel minder effectief te zijn.

Je kunt de regel van drie ook gebruiken bij je to do-list. Bedenk elke ochtend welke drie taken jij voor het einde van de dag wil hebben gedaan. Door je werk op te delen in kleinere taken, zal het een stuk minder overweldigend aanvoelen. Als je je to do-list aan het einde van de dag hebt afgevinkt, zal je de volgende dag ook weer met meer enthousiasme aan de slag gaan. Zo lang je die energie nog voelt, heb je nog geen burn-out.

3. Voorkom de dagelijkse sleur

Als je elke dag dezelfde workout doet, krijg je niet meer de gewenste resultaten. Hetzelfde geldt voor je brein. Als jij elke dag hetzelfde takenlijstje op dezelfde manier afwerkt, zullen je hersenen opgebrand raken.

Zorg ervoor dat je je taken afwisselt en nieuwe projecten oppakt, zodat je brein genoeg uitdaging blijft houden. Maar het is ook al zo simpel als je werkdag beginnen met een (virtueel) koffietje met een collega. Doorbreek die sleur.

4. Doe een smartphone detox

Je zal je verbazen hoeveel scrollen op social media en de notificaties die 24/7 binnenkomen energie slurpen. De kans is groot dat als je je even niet kunt concentreren, je jouw telefoon erbij pakt. Kun je niet op inspiratie komen? Of heb je een middagdip? Idem dito.

Probeer eens een week zonder smartphone te leven. Vind je dat te heftig? Begin dan eens met een offline ochtendroutine, zonder dat je je telefoon checkt als je wakker wordt. Of zet je telefoon juist uit als je aan het werk bent, zodat je niet afgeleid kunt worden.

Natuurlijk zijn deze manieren geen magische oplossing als je echt het gevoel hebt dat je op het randje van een burn-out zit. De kans is groot dat je niet alleen stress op je werk hebt, maar ook in je privéleven. Dat kan bijvoorbeeld een ziekte zijn (bij familie), maar ook de verwachtingen die je van jezelf hebt.

De eerste stap is daarom inzien dat het anders moet. Die heb je nu genomen bij het lezen van dit artikel. De tweede stap is aanpassingen aan je leven gaan maken zoals die hierboven. Zorg dat je steeds meer zaken in je leven hebt die je energie geven, en steeds minder factoren die juist energie slurpen.

Dit vind je misschien ook interessant

8 toffe printables voor je vision board?

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ze gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Voel je je gestrest? Deze 4 manieren helpen een burn-out te voorkomen
Sluiten