6 dingen die niemand je vertelt als je manager wordt

Yes, je hebt promotie gemaakt! Je krijgt meer verantwoordelijkheden, je taken worden uitdagender en ineens staat er een team onder je. Een mooie stap, maar tegelijkertijd ook een spannende stap. Als je manager wordt, komen er veel toffe, nieuwe uitdagingen op je af, je moet immers voor een team zorgen.

Dit zijn 6 dingen die niemand je vertelt als je manager wordt.

1. Managen is tijdrovend

Als manager kun je veel taken verdelen onder je team, wat heel relaxt is natuurlijk, maar dat betekent niet dat je minder te doen zal hebben. Integendeel! Een team aansturen is een leuke, maar tijdrovende zaak.

Je bent het aanspreekpunt voor alle struggles en vragen vanuit het team en moet ervoor zorgen dat deze worden aangepakt en opgelost. Ook ben je het aanspreekpunt voor de rest van het bedrijf wat betreft de zaken die door jouw team geregeld moeten worden. Daar komt bij dat je gesprekken moet voeren met je team, hen moet voorzien van feedback en allerlei andere meer administratieve zaken. Lekker op je billen zitten en voor je uit turen, is er niet per se bij.

2. Mensen vertellen je niet meer alles

Je hebt een team onder je en daar heb je het vast erg leuk mee. Je vertelt je leuke weekendverhalen en bent hard aan het lachen onder werktijd, maar er zijn ook dingen die je teamleden je niet meer vertellen of die ze spannend vinden om te vragen.

Dat is niet omdat je minder aardig bent dan de rest, maar wel omdat je een stapje hoger staat en jij beslissingen moet nemen. Over of mensen wel of niet vrij mogen, of ze wel of niet thuis mogen werken, of ze wel of niet iets goed hebben gedaan.

3. Mensen gaan je verlaten (ook al wil je dat niet)

Je hebt mensen in je team die jij hebt begeleid, hebt zien groeien. Deze mensen gaan na een tijdje bij jou te hebben gewerkt soms weer door. Het kan moeilijk zijn om deze mensen – aan wie je je bent gaan hechten en die veel over het bedrijf, de functie en jou als persoon weten – los te laten. En dan moet je iemand gaan vinden die net zo goed is als die persoon. Onmogelijk!

Of niet? Het is belangrijk om hier de positieve kant van te zien. Het is goed om af en toe een frisse wind in je team te hebben. Nieuwe mensen brengen nieuwe kennis en ideeën met zich mee die jou en het bedrijf weer kunnen inspireren. Verandering is goed en moet je leren omarmen.

4. Je moet moeilijke gesprekken voeren

Als manager ga je jezelf in situaties begeven waarin je moeilijke beslissingen moet maken. En het zijn niet altijd beslissingen tussen twee leuke opties! Het is belangrijk om input van je team te vragen over je besluiten, maar uiteindelijk is het jouw verantwoordelijkheid om te kiezen wat het beste is. Ook als dat betekent dat je mensen moet teleurstellen.

Het is belangrijk om je team te vertellen dat je haar voorkeur hebt gehoord en de opties hebt overwogen, maar ook om de reden achter je keuze te vertellen. Je kunt simpelweg niet iedereen de hele tijd pleasen.

5. Je weet niet alles en hebt veel te leren

Niet iedereen is een geboren leider. Iedereen heeft elke dag nog een hoop te leren. Zie de kans om manager te worden als een kans om jezelf te pushen en uit je comfort zone te stappen.

Denk terug aan de tijd dat jij een goede manager had. Wat vond je daar fijn aan? En wat juist niet? Verdiep jezelf ook in het onderwerp door handige artikelen en boeken te lezen. En misschien is er iemand in het bedrijf aan wie je vragen kunt stellen?

6. Je moet mensen beoordelen

Uit onderzoek blijkt dat geregeld feedback geven aan mensen hen helpt om te groeien. Logisch, want zo weet je wat er goed gaat en kan je werken aan wat beter kan.

Het is niet altijd even makkelijk om mensen te beoordelen en feedback te geven, maar hou in gedachten dat je er op deze manier voor zorgt dat mensen beter worden en hun tijd niet meer verspillen aan zaken waar je niks aan hebt.

You’re the boss!

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
6 dingen die niemand je vertelt als je manager wordt
Sluiten