Maarten nam vlak voor corona het familiebedrijf Smitveld Vouwwagens over: “Ik spreek nu een hele nieuwe doelgroep aan”

Een jaar geleden nam Maarten Smit (31) het stokje over van zijn vader bij Smitveld Vouwwagens en vanwege corona en het dichtgaan van de campings kreeg hij meteen de eerste uitdaging voor zijn kiezen. Maar uiteindelijk blijken mensen juist de vouwwagen weer helemaal te ontdekken. Moeders die normaal gesproken liever op het zonnige Bali zitten, zoeken het nu dichterbij huis en kiezen voor kamperen. Maar dan wel net met wat extra luxe.

Wij spreken Maarten over het runnen van een familiebedrijf en de (positieve) impact die de pandemie op zijn bedrijf maakt.

Het ontstaan van Smitveld Vouwwagens

Zo’n 25 jaar geleden begon de vader van Maarten het bedrijf Smitveld Vouwwagens. Geïnspireerd op een De Waard tent ontwierp hij zijn eerste eigen vouwwagen. “Zijn De Waard tent was een grote tent die niet in zijn auto paste, waardoor hij toch een karretje mee moest nemen”, legt Maarten uit. “Toen dacht hij: waarom zorg ik er dan niet voor dat ik een lekker bed heb en hem wat makkelijker op kan zetten?”

De pluspunten van de tent nam hij over. Zoals het kuipgrondzeil, waardoor je geen last hebt van tocht, beestjes of water als het een keer hard regent. Dat is volgens Maarten ook één van de redenen dat zijn klanten bij hem voor een vouwwagen komen. “Een vouwwagen kies je om drie redenen”, legt hij uit. “Allereerst het comfort. Niet alleen het kuipgrondzeil zorgt voor comfort, maar ook het vaste bed met queensize matras, waardoor je niet op de grond hoeft te slapen.”

smitveld vouwwagens

Je kunt daarnaast een hoop bagage meenemen, omdat er bij Smitveld Vouwwagens goed is nagedacht over hoe de vouwwagen wordt opgevouwen. Ten slotte is er het opzetgemak, binnen zes minuten staat de tent. Er is geen gehannes met losse stokken. Je kunt het zelfs in je eentje doen. Dat betekent: geen ruzie bij het opzetten.

“Ik grap naar de klanten altijd dat ik garantie geef dat ze op vakantie niet gaan scheiden.”

Het stokje overnemen tijdens corona

Een jaar geleden nam Maarten het stokje over van het familiebedrijf. “Het is me niet opgelegd. Het is gewoon zo’n mooi product”, vertelt hij over deze keuze. “Ik vond het zonde als het bedrijf zou ophouden te bestaan als mijn vader met pensioen ging. Ik wist bovendien al dat ik mijn eigen baas wilde worden. Dat is ook de reden dat ik Small Business & Retail Management heb gestudeerd.”

Hij kreeg na de overname meteen de eerste uitdaging voor zijn kiezen: corona. “Dat was in eerste instantie een shock”, vertelt hij. “De campings gingen dicht. We waren middenin de productie en er stonden tien vouwwagens die mensen even niet wilden ophalen. Iedereen was bang voor de gevolgen.” Maar uiteindelijk heeft corona er juist voor gezorgd dat Maarten een hele nieuwe doelgroep aanspreekt.

Mensen die voorheen nooit aan een vouwwagen dachten en liever naar Bali en Zuid-Frankrijk gaan, vonden het nu niet fijn om te vliegen of in een hotel te overnachten. In de zomer wist je ook niet precies waar je heen zou kunnen gaan. In Frankrijk ging bijvoorbeeld het ene na het andere gebied op oranje of rood. Dan is een vouwwagen natuurlijk ideaal: je kunt gaan en staan waar je wil. “Je klapt ‘m in en over een kwartier ben je weer op de weg naar een andere bestemming”, zegt Maarten.

maarten smit van Smitveld Vouwwagens

Back to basics maar dan met comfort

Zelf ziet hij al langer de trend dat mensen vanwege duurzaamheid dichterbij huis op vakantie willen en op zoek zijn naar een back to basics concept met wel het nodige comfort. Afgelopen jaar is die groei echt geëxplodeerd. “We zien ook dat mensen die vorige zomer een vouwwagen bij ons hebben gehuurd er nu één aanschaffen”, vertelt hij.

Om de productie hoog te kunnen houden heeft Maarten net twee dames aangenomen om de vouwwagens te naaien. Bij Smitveld gaat het namelijk om kwalitatief handwerk. Ook heeft hij de Rolls Royce onder de snijmachines gekocht om de productie te kunnen bijbenen. “Een nieuw exemplaar kost evenveel als een klein huis”, vertelt hij. “Gelukkig heb ik er één tweedehands kunnen vinden.”

Het zijn niet de enige stappen die Maarten in een jaar tijd heeft ondernomen. Hij is een nieuw model aan het ontwikkelen en heeft er ook voor gekozen om de bijbehorende winkel met outdoorspullen te sluiten. “We focussen ons nu 100 procent op vouwwagens en dat heeft zich echt uitbetaald”, zegt hij. Het is een tip die hij andere ondernemers wil meegeven. “Focus, focus en dan nog eens focus. En doe daarnaast iets waarbij je waarde kunt toevoegen.

“Iedereen kan een tent kopen in China en ‘m verkopen in Nederland.”

Je voegt waarde toe door iets zelf te ontwikkelen of door een veel betere service te leveren. Wij doen dat beiden.”

Goede service

Een persoonlijke benadering is belangrijk voor Maarten. Klanten krijgen eerst een workshop van een uur waarin alles wordt uitgelegd in de showroom in Heiloo. Er staan ook how to-video’s klaar en klanten kunnen hem altijd bellen voor nog meer uitleg.

In tegenstelling tot een Decathlon-tentje is een vouwwagen dan ook echt een investering, maar wel één die jaren mee gaat. De gemiddelde vouwwagen gaat voor 11.000 euro de deur uit bij Smitveld. “We krijgen nu weleens kaartjes van opa’s en oma’s die de vouwwagen zo’n 25 jaar geleden hebben gekocht en waar nu ook de kinderen en kleinkinderen plezier van hebben”, vertelt Maarten.

Een ander groot voordeel is dat je er vaker op uit trekt. Een mooi weekend? Je pakt een tas met kleding en je bent klaar om te gaan. In de zomervakantie kun je weken achter elkaar op pad zijn zonder heel veel kwijt te zijn, de investering heb je immers al gemaakt. “Voor mij is het pas echt vakantie als je niet meer weet welke dag het is”, zegt Maarten.

vouwwagen van Smitveld Vouwwagens

Bovendien kun je heel gemakkelijk je spullen pakken en de volgende camping opzoeken. “Mijn vriendin en ik houden het zelf niet langer dan vijf dagen uit op een camping”, vertelt hij. “Op de gemiddelde vakantie doen we vier à vijf campings aan. Dan kun je ook leuke combinaties maken. Een aantal jaar geleden kampeerden we bijvoorbeeld in de bergen bij Aosta en dan loop je zo naar een gletsjer toe. Maar in dezelfde vakantie zaten we ook met onze voeten in de Middellandse Zee bij Marseille in de buurt.”

Benieuwd geworden naar de vouwwagens van Maarten? Kijk dan eens op de website naar de vier modellen die Smitveld Vouwwagens nu aanbiedt. 

Elma van Creative Cosmetics over ondernemen tijdens corona: “Kijk waar er kansen liggen”

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Maarten nam vlak voor corona het familiebedrijf Smitveld Vouwwagens over: “Ik spreek nu een hele nieuwe doelgroep aan”
Sluiten