Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 4 oktober 2020

Kijk je op tegen de maandagochtend? Zo pak je dat onrustige gevoel aan

De sunday scaries noemen ze het zo mooi in de Verenigde Staten. Dat gevoel van onrust dat je kan voelen op de zondag. Het is méér dan verdrietig zijn dat het weekend voorbij is, want het is ook de stress dat er weer een drukke week aankomt. In een ideale wereld vind je je werk natuurlijk zo leuk dat het helemaal niet erg is dat de maandagochtend weer aanbreekt. Kijk jij wel op tegen de maandag?

Probeer dan deze 5 dingen.

1. Bedenk een self-care routine voor de zondag

Reserveer de zondagavond voor een self-care routine, om te zorgen dat je relaxt en uitgerust de nieuwe week in gaat op maandagochtend. Hoe die self-care routine er precies uitziet, verschilt natuurlijk per persoon. Misschien heb jij een gezellige avond met vriendinnen nodig, of vind je het juist fijn om een avondje alleen te zijn na een drukke week en net zo druk weekend.

Lees een boek, ga puzzelen, teken of schrijf je kalm of verwen jezelf met schoon beddengoed, een lange douche, een gezichtsmaskertje en je favoriete geurkaars.

Lees ook: Simpele self-care ideeën waar je vandaag nog mee kunt beginnen

2. Maak alvast leuke plannen voor de week

Waarom vinden we het weekend vaak leuker dan de week? Omdat we in het weekend leuke dingen inplannen. Zorg daarom dat je voortaan op zondag ook leuke dingen inplant in de week, in plaats van alleen meetings en work-outs. Een gezellig etentje met je broer of zus, koffie met een vriendin, een avondje je favoriete taart bakken en een marathon van de serie waaraan je momenteel verslaafd bent. Zo heb je op maandagochtend ook dingen om naar uit te kijken!

3. Doe een brain dump

Vaak kunnen we op zondag niet compleet relaxen, omdat je in je hoofd constant bezig bent met wat je deze week allemaal wel niet moet gaan doen. Niet alleen op het werk, maar ook in je privéleven. Dat cadeau dat je nog moet kopen en dat telefoontje dat je nog moet plegen bijvoorbeeld. Neem daarom ergens op zondag de tijd om een brain dump te doen.

Schrijf alles op wat je deze week niet moet vergeten en je zal zien dat je daardoor veel meer in staat bent om te relaxen en op tijd in slaap te vallen. Popt er toch nog iets in je hoofd op gedurende de dag? Dan schrijf je het er gewoon bij.

4. Maak alvast je to-do list

Aan de hand van je brain dump kun je alvast een to-do list maken voor maandagochtend. Dit heeft hetzelfde kalmerende effect als de brain dump. Zorg wel dat je het maken van je to-do list goed aanpakt. Dat betekent: kleine behapbare taken (geen grote overweldigende taken die je alleen maar meer stress bezorgen) en drie taken die prioriteit krijgen.

Lees ook: 5 fouten die je met je to do-list maakt (en hoe je ze oplost)

5. Bedenk waarom je je zo voelt

De reden waarom je je zo voelt over de maandagochtend, heeft waarschijnlijk te maken met je werk. Voel je je zo gestresst door je werkdruk? Een vervelende collega? Heb je geen plezier meer in je werk? Uitvogelen waarom je je zo voelt, kan een wereld van verschil maken. Je kan er dan namelijk iets aan doen.

Als je op kijkt tegen de maandagochtend of misschien zelfs een beetje buikpijn krijgt als je op zondag aan morgen denkt, is dit een teken dat er iets moet veranderen. Probeer weer voldoening uit je werk te halen – dan zal je zien dat de maandag een stuk minder erg wordt. Pak de pijnpunten in je werk aan. Ga dus echt op zoek naar oplossingen, zoals het gesprek aangaan met je baas. Als je zelfs dat hebt geprobeerd, is het tijd om je baan op te zeggen en een nieuwe baan te zoeken.

Dit vind je misschien ook interessant

Reageer op artikel:
Kijk je op tegen de maandagochtend? Zo pak je dat onrustige gevoel aan
Sluiten