Lisanne’s Helweek: “Ik barst van de positieve vibes, zelfs na een nacht doorhalen”

Ik hou niet zo van m’n comfort zone. Althans, ik vind ‘m wel lekker warm en knus en ontzettend relaxt, maar doe mij maar vaak genoeg een enkeltje naar buiten. In mijn ogen is het uitgekookte cliché compleet waar: the magic really happens out of your comfort zone. En om die reden ging ik samen met mijn collega Tessa de Helweek doen. Een concept dat is bedacht door mental coach Erik Bertrand Larssen als variatie op de Helweek in het leger. Een week waarin je 7 dagen lang uit je comfort zone wordt gepusht en die – als we de ondertitel mogen geloven – ons leven zou veranderen.

Samen met Tessa ging ik de uitdaging aan. 7 dagen lang. Maakt die Helweek zijn beloftes waar? Dit waren mijn inzichten, struggles en lessen.

Dag 1

Ik ben een slechte slaper en daar werd ik direct mee geconfronteerd. Zondagavond kon ik de slaap maar niet vatten, met als gevolg dat ik lag te malen en te woelen – ik moet nu écht gaan slapen want ik móet om 5 uur op! Eindstand? Ik besloot om 1 uur ’s nachts m’n wekker uit te zetten en te kiezen voor een goede nachtrust.

Na een paar onrustige uren slaap werd ik om 7 uur wakker door de wekker van m’n vriend. Ik keek op Instagram en zag dat Tessa er al bijna 3 uur op had zitten en allerlei dingen had gedaan. Ik voelde me een loser. Morgen begin ik écht.

Dag 2

Het avontuur begint nu eigenlijk pas echt. Ik word wakker, vind mezelf zielig, maar stap uit bed en begin aan m’n dag. Een yogalesje van 60 minuten, een kwartier mediteren en het hoofdstuk van de dag lezen.

Vervolgens is het 7 uur, wordt m’n vriend wakker en heb ik het gevoel dat ik al super nuttig ben geweest. Wat ik vandaag ook merk, is hoe lekker het is om je niet constant af te laten leiden door WhatsApp of social media tijdens een werkdag. Deze houd ik erin!

Dag 3

De wekker gaat. In tegenstelling tot gisteren voel ik me niet zielig, maar juist heel krachtig en spring ik uit bed. Ik rol m’n yogamat uit, doe een meditatie van 15 minuten en begin aan m’n yogaflow.

Na 30 minuten voel ik een pijnscheut door m’n schouderblad gaan en zak ik door m’n arm. Au, m’n schouder en nek. Shit. Dit voelt niet zo goed. Ik stop met de yoga en sla de bladzijden van het boek open. Maar na 2 minuten voel ik me niet lekker en doet m’n nek steeds meer zeer. Ik leg alles opzij en ga rustig in bed liggen. Wat een start…

Na 30 minuten en wat massages van m’n vriend pak ik een warme douche, wandelen we 30 minuten en start de werkdag. Dit is dus zo’n tegenslag waar Larssen het over heeft. Accepteren dat je je routine niet kon volgen en vol goede moed de dag tegemoet. Let’s go!

De dag verloopt verder prima. Ik heb meer focus tijdens m’n werk doordat ik bewust m’n eigen social kanalen niet check (dat mag pas na m’n werktijd) en daardoor heb ik het idee dat ik meer gedaan krijg.

Dag 4

Ik ben moe. Om 10 uur in slaap vallen lukt me steeds niet en de druk die ik voel maakt het niet makkelijker. Zo heb ik het vannacht half 1 zien worden en om 5 uur ging de wekker weer.

Vandaag staat in het teken van uit je comfort zone komen, dus om 05:15 sta ik buiten om 30 minuten te gaan hardlopen (wat ik háát) en ik eindig mijn douche met de koude straal. Met weinig energie maar volle moed de dag én nacht tegemoet.

Als de klok 22:00 uur slaat, voel ik me excited. Ik mag opblijven! M’n vriend doet even met me mee, maar om 00:00 gaat hij naar bed. Het eerste uur van de nacht is leuk. Ik maak eindelijk m’n financieel overzicht en doe een half uur relax-yoga.

Vervolgens begon ik na een tip van Alex Malone met een creatief idee, maar na een uurtje word ik super slaperig en totaal niet happy van m’n bezigheden. Ik besluit toch maar m’n to do-list verder af te gaan werken en dat lukt lekker!

Om half 4 zie ik het praktisch nut van de nacht niet meer. Ik word helemaal gek bij het idee dat ik morgen weer naar m’n laptopscherm moet kijken en heb tegelijkertijd heel veel behoefte aan een deken om me heen. Ik zoek m’n bed op, maar door een te druk hoofd val ik niet in slaap.

En toen ging de wekker weer. 5 uur. Een nieuwe Heldag.

5 gewoontes die 2 minuten kosten en een grote impact hebben op je leven

Dag 5

Ik voel me moe. Belabberd. Heb nergens meer zin in en vraag me af waarom ik dit in godsnaam wilde doen. Ik baal dat ik niet alles uit de nacht heb gehaald en dat het me geen wereldschokkend inzicht of life changing idee heeft gebracht, want dat effect heeft het toch op iedereen?

Toch spring ik onder de douche, kleed ik me aan en klap ik m’n laptop open. Er staat weer gewoon een werkdag voor de boeg. Van 6 tot 8 heb ik het zwaar. Alles gaat langzaam, m’n focus is ver te zoeken en ik voel me niet fit. Om 8 uur ga ik even naar buiten en daarna gaat het eigenlijk wel weer lekker.

Als je vraagt waar ik van oplaad: wandelen! Ik vink m’n taken één voor één af en rond een uurtje of 2 ben ik door m’n to do-lijst heen. Ik ga naar buiten met een vriendin en genieten van m’n vrije tijd.

Rond een uur of 6 wijst het stemmetje in m’n hoofd me erop dat ik vandaag nog niet heb gesport. Ok, daar gaan we. Een rondje hardlopen, omdat het gisterochtend zo goed ging. Eindstand? Na het rondje rennen barst ik van de positieve vibes, zélfs na een nacht doorhalen.

Dag 6

Die wekker kan me gestolen worden. Vrijdagavond ben ik om half 10 in slaap gevallen en heb ik als een blok geslapen tot half 7. Ik heb bewust geen wekker gezet, omdat ik de afgelopen weken zo belabberd heb geslapen en ik het belangrijk vond om m’n lijf de rust te geven die het nodig heeft.

Het doet me goed. Ik voel me lekker en begin de ochtend met een meditatie en een work-out vanuit huis. Thema van de dag? Positiviteit. Dat is me op het lijf geschreven, dus in een vrolijke bui en met goede energie werk ik me de dag door.

Dag 7

Weer heb ik vals gespeeld en de wekker niet gezet. Als ik iets heb geleerd van de Helweek is het wel dat ik veel kan zonder slaap, maar dat ik het ook nodig heb om een gezellig mens te zijn.

En nu we toch aan het reflecteren zijn (wat ook het thema van de dag is), heb ik nog wel wat bevindingen. Want zo’n weekje aan jezelf werken, gaat niet in de koude kleren zitten.

Ik heb ontdekt dat ik tot veel meer toe in staat ben dan ik zelf denk, je moet alleen willen (en dan natuurlijk ook doen!). Ook heb ik geleerd dat ik tegen anderen vaak positief en motiverend ben, maar tegen mezelf praat ik helemaal niet zo lief. Ik ben niet goed genoeg of slim genoeg en anderen kunnen het allemaal beter. Bullshit! Daar moet ik wat aan doen. Let’s start life after Helweek.

Benieuwd hoe het Tessa is vergaan? Haar Helweek verslag lees je hier.

Je comfortabel voelen buiten je comfortzone: zo doe je dat

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Lisanne’s Helweek: “Ik barst van de positieve vibes, zelfs na een nacht doorhalen”
Sluiten