Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Netwerken 26 jul 2020

5 tips om jezelf op LinkedIn als expert neer te zetten

LinkedIn mag dan 690 miljoen gebruikers in meer dan 200 landen hebben, maar niet alle leden gebruiken het carrièreplatform optimaal. Dat is zonde, want LinkedIn is de perfecte plaats om je netwerk online uit te breiden, je personal brand neer te zetten en om autoriteit op te bouwen. Je kunt jezelf er bijvoorbeeld gemakkelijk als online expert neerzetten.

En nee, dat is echt niet alleen maar handig als je op zoek bent naar een nieuwe baan, klant of opdrachtgever.

Neerzetten als online expert op LinkedIn

De eerste stap naar LinkedIn optimaal benutten is natuurlijk door je profiel te optimaliseren en door actief en sociaal te zijn (het blijft immers een socialmediaplatform) om zo je netwerk uit te breiden. Daar schreven we al eerder artikelen over. Stap 3 is je personal brand uitbouwen door jezelf neer te zetten als online expert. Daar gaat dit artikel over.

Own je niche

Misschien heb je het idee dat er alleen maar zakenmannen op LinkedIn zitten, maar het tegendeel is waar. Er zijn veel verschillende soorten mensen te vinden, van ondernemers tot creatievelingen. Op LinkedIn is het dan ook goed om je echt te storten op jouw vakgebied, oftewel: jouw niche. Sluit je aan bij groepen met gelijkgestemden, reageer op posts van je netwerk en artikelen die je voorbij ziet komen en stuur connectieverzoeken naar mensen die je interessant lijken (stuur er wel altijd een persoonlijk berichtje mee).

Je zet jezelf het meest neer als online expert als je posts en artikelen op LinkedIn gaat plaatsen over jouw vakgebied.

Lees ook: Deze statistieken helpen je bij je LinkedIn-strategie voor 2020

Wees consistent op LinkedIn

Eén keer in de drie maanden een post op LinkedIn plaatsen gaat nog geen bergen verzetten. Je wil dat mensen direct aan jou denken als ze denken aan je vakgebied. Dat kan alleen door regelmatig te posten en daarin consistent te zijn. Vind je het lastig om te bedenken wat je kunt plaatsen? Het opzetten van een contentstrategie kan daarbij helpen.

Publiceer kwaliteit boven kwantiteit

Dat je met enige regelmaat moet posten, betekent niet dat je moet inleveren op kwaliteit. In andere woorden: post liever elke twee weken een bericht met een goede kwaliteit (en dat de potentie heeft om viral te gaan) dan elke dag iets waar je niet helemaal achter staat.

Lees ook: De 7 regels voor een goede LinkedIn-post (die wél die 10.000 mensen bereikt)

Bied waarde

Artikelen publiceren op het platform is voor veel mensen een succesvolle marketingstrategie gebleken en een effectieve manier om jezelf als zogenaamde ‘thougt leader’ te positioneren.

Dat doe je overigens niet door jezelf constant te promoten. Focus je op het delen van informatie waarmee je waarde kunt creëren voor anderen. Mensen die je niet kent, zullen namelijk niets geven om wat je doet. Ze zijn op zoek naar informatie waar ze iets aan hebben, of dat nou herkenning of hele nieuwe kennis is.

Wees menselijk en authentiek

Ja, LinkedIn is een zakelijk platform, en je wil professioneel overkomen. Maar de term personal brand verklapt het al: je moet ook laten zien wie jij als persoon bent. Ga maar eens na tegen welke belangrijke figuren en experts jij opkijkt en wie jij volgt. Je volgt deze mensen niet alleen om hun kennis, maar ook om wie zij zijn als persoon.

In de praktijk ziet dat er als volgt uit: deel niet alleen je zakelijke successen, maar ook je uitdagingen en lessen. Wees bovendien eerlijk en herkenbaar in je teksten. Dit maakt je namelijk een stuk sympathieker en daardoor ook meer benaderbaar!

Meer handige LinkedIn tips

In 4 weken naar een productiever leven?

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
5 tips om jezelf op LinkedIn als expert neer te zetten
Sluiten