Dé checklist voor een sterk profiel op LinkedIn

Wat in 2003 begon als een klein online platform is inmiddels uitgegroeid tot een succesvol sociaal netwerk. Alleen in Nederland heeft LinkedIn al meer dan 4 miljoen leden. Je hebt er vast wel eens van gehoord, LinkedIn. Maar wat is het eigenlijk nou precies en hoe moet je het gebruiken?

LinkedIn is een platform dat zich richt op professionals. Ideaal als je op zoek bent naar een stage, een nieuwe baan of nieuwe klanten om mee samen te werken. De grootste fout die dan ook gemaakt wordt met LinkedIn, is dat mensen denken dat je het hetzelfde gebruikt als Facebook. Dat is dus niet zo.

LinkedIn is de perfecte manier om jezelf op de markt te zetten. You are your own brand en dat mag gezien worden! Maar hoe gebruik je dat verwarrende LinkedIn nou eigenlijk op de juiste manier?

Voor dat we beginnen met de ‘handleiding’ voor LinkedIn is het handig om eerst even in je instellingen rond te kijken. Door de optie “uw netwerk op de hoogte stellen” uit te zetten, krijgt je netwerk niet deze melding bij elke verandering. Het is daarentegen wel handig om dit weer aan te zetten als je een nieuwe baan of stage hebt.

Oké, pak een kop koffie erbij. Let’s get started!

Profielfoto, link en samenvatting

Oké nogmaals, LinkedIn is een zakelijk platform dus als het gaat om het kiezen van je profielfoto is het belangrijk dat er niet te veel zaken omheen draaien. Dus alle leuke vakantiefoto’s en foto’s met je huisdieren kan je beter voor Facebook of Instagram bewaren. Voor je LinkedIn-profiel kan je beter kiezen voor een zakelijke foto waar je gezicht goed herkenbaar is. Onthoud dat je foto het eerste is wat je ziet. Als ze je profiel bekijken moet gelijk duidelijk zijn wat jij voor hen kunt betekenen.

De link naar je profiel bestaat vaak uit heel veel cijfers. Je kan deze link aanpassen naar je voor- en achternaam. Maar let op, het kan zijn dat een naamgenoot je voor is geweest. In dat geval kan je helaas de link niet aanpassen.

In de samenvatting functie en de kopregel kun je zakelijk en bondig vertellen wat voor resultaten jij behaalt en wat een potentiële werkgever of opdrachtgever van je kan verwachten. Het is ook niet de bedoeling om in de samenvatting iets te schrijven over het bedrijf waar je werkt of hebt gewerkt. Veel mensen gebruiken deze functie verkeerd of zelfs helemaal niet. En dat is zonde.

Opleidingen en werkervaring

Het is belangrijk om al je opleidingen te noteren. Niet alleen de opleiding die je het laatst gevolgd hebt. Op basis van de jaartallen die je erbij zet, zet LinkedIn het in de juiste volgorde. Ook kun je je middelbare school en eventueel zelfs je basisschool toevoegen. Zo kun je makkelijk in contact komen met oud-klasgenoten. Misschien hebben jullie wat aan elkaars netwerk.

Voor je werkervaring is het belangrijk dat je alle baantjes die je hebt gehad na je middelbare school op schrijft. Eventuele vakantiebaantjes kun je hier ook bijzetten. Maar vraag jezelf altijd af wat een potentiële werkgever of opdrachtgever aan deze informatie heeft. Als je genoeg ervaring hebt in je werkgebied, hoef je het vakantiebaantje toen je 15 jaar was niet meer op te schrijven. Nog niet veel ervaring? Dan laat datzelfde vakantiebaantje zien dat je op je 15e al niet vies was van werken.

LinkedIn, netwerk, connectie

Vaardigheden, skills en prestaties

LinkedIn beweert dat je profiel dertien keer zo vaak wordt bekeken als je skills of vaardigheden toepast. Het is handig voor jezelf, maar ook voor je directe connecties om je vaardigheden zo uitgebreid mogelijk te beschrijven. Als je connecties vinden dat jij ergens echt heel goed in bent kunnen zij een waardering achter laten.

De talen die je beheerst kun je met behulp van de tabel invullen naar je niveau. Bijvoorbeeld: Nederlands – moedertaal en Engels – basis.

En ook is er een plekje voor projecten of publicaties die jij hebt gedaan. Het maakt niet uit of je dit voor een opdrachtgever of als freelancer hebt gedaan. Zorg er wel voor dat je een werkend linkje bijvoegt. Zo kunnen mogelijke werkgevers of klanten je werk bekijken.

Sociaal op LinkedIn

Naast het feit dat je makkelijk bereikbaar moet zijn met de juiste contactgegevens, moet je ook sociaal zijn op LinkedIn. Leg connecties met (oud) collega’s en/of oud-klasgenoten. Volgens LinkedIn hoor je er officieel pas bij met een minimum van 50 connecties.

Wees actief op je profiel. Volg voor jou relevante influencers, groepen en bedrijven. Zodra jij lid bent van bepaalde groepen word je op de hoogte gehouden van discussies of nieuwe functies in het bedrijf.

Ben je op zoek naar een stage of naar een (nieuwe) baan? Je kan ook makkelijker zelf het initiatief nemen en een discussie starten of je vragen te stellen.

Reageer op artikel:
Dé checklist voor een sterk profiel op LinkedIn
Sluiten