Hét stappenplan naar een ijzersterk LinkedIn-profiel

Met een sterk LinkedIn-profiel zorg je ervoor dat mensen jou makkelijk kunnen vinden via het zakelijke medium. Jouw LinkedIn optimaliseren is dus zeker geen taak die je moet verwaarlozen. Of je nu wel of niet op zoek bent naar een nieuwe baan, het is altijd goed om vindbaar te zijn. Op die manier kunnen interessante mensen of bedrijven je vinden en met je in contact komen, of dit nu potentiële klanten, recruiters of interessante contacten voor in de toekomst zijn.

En een goed netwerk met de juiste mensen brengt je nog altijd op interessante plekken. Dus: let’s rock that profile!

LinkedIn optimaliseren

Jouw LinkedIn-profiel is je zakelijke visitekaartje naar de buitenwereld toe. Een goed geoptimaliseerd profiel maakt dat interessante mensen je kunnen vinden. Maar hoe zorg je voor zo’n sterk profiel? Je LinkedIn optimaliseren doe je zo:

Stap 1. Optimaliseer je url

De eerste stap naar een goed vindbaar LinkedIn-profiel is een url die jouw naam bevat – en dus niet de standaard url die LinkedIn voor jouw genereert. Verander de gekke LinkedIn-url in jouw naam (niet je functie, die kan namelijk nog veranderen) en zorg voor een betere vindbaarheid van jouw profiel in zoekmachines, zoals Google.

Stap 2. Optimaliseer je headline

Een belangrijk aandachtspunt om jouw vindbaarheid binnen LinkedIn te vergroten, is het optimaliseren van de headline. Wat is jouw functie binnen het bedrijf? Wat kan je goed? En waar wil je op gevonden worden?

Vraag jezelf af wat mensen het eerst van jou moeten weten als ze je voorbij zien komen of als ze je zoeken. De headline mag 120 tekens bevatten en de eerste 80 tekens zijn het belangrijkste (de andere 40 tekens kapt LinkedIn af in de preview).

Je headline gaat dus zeker verder dan jouw functie en het bedrijf waar je werkt! Vermeld wat je kan, wat je kracht is of waarom mensen je kunnen contacten. Wat ook wel eens werkt is een smiley toevoegen om extra aandacht te trekken.

Tip: Pas je koptekst aan op het doel dat je met je profiel wilt bereiken. Op zoek naar een nieuwe baan? Creëer dan vooral een koptekst die bijvoorbeeld recruiters kunnen vinden op basis van jouw sterktes en toegevoegde waarden. Check hiervoor ook de functietitels die bij bepaalde jobs worden gebruikt.

Stap 3. Optimaliseer je summary

In je summary of samenvatting kun je een verhaal kwijt over jezelf. Wat vind je belangrijk dat mensen van je weten? En waar wil je op gevonden worden? Ikzelf heb in mijn samenvatting een kleine spreuk die mij inspireert en omschrijft. Gevolgd door een lijst van de taken waarin ik ben gespecialiseerd (goed voor je vindbaarheid!).

Ook vind je in mijn samenvatting mijn contactgegevens. Dit hoef je zeker niet te doen als je niet wilt dat mensen je direct kunnen bereiken – men kan je immers altijd via LinkedIn een bericht sturen.

Natuurlijk kun je hier ook belangrijke informatie kwijt als awards die je hebt gewonnen, certificaten die je hebt behaald of andere informatie die jou uniek en interessant maakt.

Stap 4. Zorg dat je profiel is gevuld

Vervolgens is het belangrijk dat jouw LinkedIn-profiel volledig is gevuld. Voeg je (relevante) educatie toe en de ervaring die je hebt opgedaan. Vergeet ook zeker niet een beschrijving van jouw taken en het bedrijf mee te geven. Ook hier kun je weer wat zoektermen in kwijt.

Heb jij in bepaalde functies interessante dingen gedaan? Vul deze bestanden en media toe aan je ervaring! En ook voor de certificaten en diploma’s die je hebt behaald is een aparte sectie in LinkedIn die je zeker niet moet vergeten. Laat zien wat je kan!

Denk ook aan je locatie bij het optimaliseren van je profiel. Ook dit helpt voor een betere vindbaarheid en geeft mensen direct een beeld van de omgeving waar je werkzaam bent.

Belangrijk: zorg voor een goede foto en geef die foto ook een nette bestandsnaam (dus niet ‘785hfj00.jpg’, maar ‘jouw-naam.jpg’).

Ook leuk: Zo ontdek je iemands persoonlijkheid op basis van zijn LinkedIn-profiel

Stap 5. Aanbevelingen van anderen op je profiel

Wat jouw profiel nog sterker maakt, is positieve verhalen die anderen over jou hebben te laten zien. Dit kan onder aanbevelingen. Vraag jouw voorgaande manager of iemand met wie je succesvol hebt samengewerkt om een scherpe aanbeveling op LinkedIn.

Ook endorsements laten zien waar jouw krachten liggen. Vraag je collega’s om jou te endorsen op skills waar je in uitblinkt, zodat het voor iemand die jouw profiel bezoekt meteen duidelijk is wat je kan.

Stap 6. Word lid van relevante groepen

Je verhoogt niet alleen je vindbaarheid door lid te worden in interessante groepen, je kunt er ook in contact komen met anderen in jouw vak- of interessegebied. Laat jezelf zien!

Stap 7. Get active!

Vervolgens is het aan jezelf: word actief op het medium! Laat af en toe wat van jezelf horen door te reageren op anderen in jouw netwerk, post een interessant artikel dat je heeft geïnspireerd of schrijf zelf een blog om je kennis te tonen! Just get active!

Ook handig: 5 tips om beter te gevonden te worden op LinkedIn

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Hét stappenplan naar een ijzersterk LinkedIn-profiel
Sluiten