Zo tik je een killer LinkedIn headline die mensen boeit

Senior Research Consultant, Manager Online Optimalisatie, Entrepreneur, zo maar een kleine greep van de LinkedIn headlines die ik tegenkom als ik het platform open*. Don’t get me wrong, alles aan de headline klopt – het is immers de titel van je functie. Maar het kan ook anders!

Je LinkedIn headline is hetgeen wat iedereen het eerst van je ziet. Tegelijkertijd is het ook het stukje LinkedIn wat we misschien wel de minste aandacht geven. En daar gaat iets mis.

Jouw LinkedIn Headline

Zoals ik al zei is er precies niks mis met een LinkedIn Headline die vertelt wat je doet. ‘Senior Research Consultant @ Company X’. Helemaal correct, maar naast correct ook een tikkeltje saai. Want let’s face it: het vertelt niet wat je doet (klinkt fancy, maar waar hou je je dan mee bezig), het valt niet op (je bent de zoveelste research consultant en dat bedrijf zal 9 van de 10 mensen ook een spreekwoordelijke worst wezen) en het is niet eigen. En daar gaan we wat aan doen!

Die 120 tekens die je tot je beschikking hebt zijn namelijk een waardevol middel om jezelf te laten zien. Of zoals The Muse beeldend verwoord ‘prime marketing real estate’. Als je je LinkedIn headline goed inzet, kun je het gebruiken om je merkverhaal over de bühne brengen, je kernwaardes te vertellen en je beste expertises te laten zien.

Hoe dan?

Begrijpelijke vraag. Ik wist ‘m zelf ook nog niet zo goed te beantwoorden (hence mijn LinkedIn headline) en ging dus op onderzoek uit.

1. Wat is je boodschap?

First of all is het belangrijk om te bedenken wat de boodschap is die je over wil brengen in je headline. Wil je dat mensen meteen weten waar je goed in bent, wat je precies doet of wil je misschien wel dat ze weten dat je een nieuwe uitdaging zoekt? Bepaal de boodschap en bedenk vervolgens een pakkende tekst.

2. Vertel je specialiteit

Nowadays razen recruiters langs honderden LinkedIn profielen. Je kunt dus maar beter je best doen om hun aandacht te grijpen. En dat doe je dus niet met een dertien in een dozijn headline.

Gebruik je headline om jouw specialiteit uit te lichten. Wat maakt jou uniek? Waar ben je écht goed in in je vak? Prima dat je Senior Consultant bent, maar waarom moet men jou hebben en niet je buurman?

Voorbeelden uit mijn netwerk

  • “Ik begeleid Vrouwelijke ZZP’ers, zodat zij met minder druk en met meer FOCUS en succes hun doelen kunnen behalen.”
  • “Digital Strategist who creates meaningful digital customer experiences”
  • Helping people reach their full potential at Springest – 👫 People like you? ➡️ Check out [website]

Ook handig: Hét stappenplan naar een ijzersterk LinkedIn-profiel

3. Maak een grapje

LinkedIn is een professioneel platform, maar dat wil niet zeggen dat er geen grappies gemaakt mogen worden. Sterker nog, juist door de serieuze toon van de meeste mensen valt jouw geinige headline (of tekst in je post, want ook daar kan je gewoon grappies maken) extra op.

En zélfs als je headline naast dat het grappig is, eigenlijk niet zoveel over je vertelt, is het nog leuk. Onderstaande is een mooi voorbeeld. Ik heb door de headline van Bo van Keytoe geen idee wat hij doet, maar het maakt me daardoor wel extra nieuwsgierig.

 

 

4. Wees specifiek

Naast het uitlichten van je specialiteit, is het ook belangrijk om specifiek te zijn in je headline. Oftewel, maak jezelf onderscheidend door specifiek te zijn in de skills die je bezit. Hoe specifieker hoe beter.

Toffe voorbeelden uit m’n netwerk

  • “On a mission with healthy breakfast brand Oot. We believe healthy breakfast should taste great.”
  • “Ambitious, creative, result driven marketing manager, with a sharp eye and passion for consumer trends and thinking.”

5. En creatief!

De manier om eruit te springen? Creatief zijn. Dit kan natuurlijk door een grapje te maken (zie bovenstaande), maar er zijn talloze manieren om op te vallen.

Emoticons gebruiken is één ding, maar je kunt ook creatief zijn met de woorden die je gebruikt. Zo kwam ik in m’n zoektocht ook de headline ‘Gastvrijheidsstrijder‘ tegen, maar ook “Optimistic. Growth Marketeer at Somnox. On a mission to fight insomnia”.

6. Gebruik de juiste keywords

Keywords zijn een ding in de contentwereld, zo ook op LinkedIn. Tweak wat belangrijke woorden in je headline, zodat je goed gevonden wordt – en met je killer tekst ook nog ‘s opvalt.

Nog meer inspiratie nodig? Dit artikel op LinkedIn staat bomvol leuke voorbeelden die je misschien op ideeën brengen.

* Ik heb de headline ‘Co-Founder’ maar even daargelaten, want what’s up with that?! Wie is er géén Co-Founder tegenwoordig? Misschien een leuke headline voor iemand: ‘Géén Co-Founder, wél creatief, ondernemend en een go-getter’, wie biedt?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Zo tik je een killer LinkedIn headline die mensen boeit
Sluiten