De 7 regels voor een goede LinkedIn-post (die wél die 10.000 mensen bereikt)

We zijn allemaal bekend met LinkedIn. Als je het een beetje leuk vindt, heb je je profiel vast en zeker tot in de puntjes geoptimaliseerd. En als je echt een fanatiekeling bent, dan zet je misschien weleens een post online. Persoonlijk vind ik LinkedIn een geweldig platform en ben ik ook wel een kleine fanatiekeling die zo af en toe iets post en bij tijd en wijle reageert.

Zo’n post is toch altijd een beetje spannend, want wordt het wel gezien door mensen en vinden mensen het wel leuk? Ik ‘doe altijd maar wat’ en dan bereikt m’n post op een goede dag zo’n 1.000 tot 2.000 mensen (maar ook zeker minder dan dat).

Dit rupsje nooit genoeg was daar minimaal tevreden mee. Daarom besloot ik op zoek te gaan naar manieren die ervoor zorgen dat mijn posts wél de wereld zouden bereiken. In een artikel van Lempod vond ik 7 killer regels waaraan jouw LinkedIn-posts moeten voldoen om wél die duizenden mensen te bereiken.

De 7 regels voor een goede LinkedIn-post

Read, learn and copy.

1. Storytelling

We zien ze allemaal wel ‘s voorbijkomen. Een post die bestaat uit een link of foto en een promo-tekstje. Leuk hoor, maar we worden door de dag heen aan genoeg advertenties blootgesteld dus over die posts kijken we automatisch heen.

De oplossing waarmee je de ogen van mensen wel langer blijft vasthouden? Vertel een verhaal. En natuurlijk hoef je niet direct een heel boek te schrijven, maar een beetje achtergrond over het waarom doet wonderen.

Ook handig: 5 tips om beter gevonden te worden op LinkedIn

2. Voeg waarde toe

De posts waar we het meest aan hebben, zijn de posts waar we iets van leren. Moraal van het verhaal? Voeg waarde toe in je post. Deel een tip of tactiek (bijvoorbeeld een ervaring waardoor je veel groei hebt gerealiseerd), raadt tools, producten of diensten aan (zoals deze 10 gratis social media tools voor je bedrijf) waar een ander iets aan heeft of iets anders waardoor mensen lezen en denken “dit ga ik ook proberen!”.

3. Voeg GEEN link toe aan je post!

Ikzelf kon wel huilen bij het lezen van deze tip, want dit is precies wat ik altijd doe: links delen. Maar nogmaals: don’t. Do. It! LinkedIn verdient aan de advertenties die het op het platform aan je kan showen. Klik jij weg in plaats van dat je door scrollt, dan lever je LinkedIn minder op. De oplossing die het platform daarvoor heeft? Posts met links erin minder bereik geven. En daar valt inderdaad wat voor te zeggen.

Maar wat moet je dan doen? Deel de link waar je wilt dat mensen op klikken in de comments onder je post. Ook kan je mensen vragen om een comment achter te laten, zodat je hen de link eigenhandig kunt sturen in een nieuwe comment. Een goede tip om ook het aantal comments (en dus de reach) van je post een boost te geven.

4. Vraag om comments en likes

Zoals je in de vorige tip al kon lezen, zorgt engagement ervoor dat je post meer gezien wordt (yay to edgeranks!). Hoe meer likes en reacties jouw post krijgt, hoe meer mensen ‘m in hun timeline voorbij zien poppen. De truc? Vraag om die reacties (bijvoorbeeld op de manier zoals hierboven beschreven), maar ook door simpelweg een vraag te stellen. Deel iets wat engagement bij mensen oproept.

5. Gebruik ‘see more…’

Naast liken en reageren heeft LinkedIn nog een manier van engagement tonen. De ‘see more…’ link. Wat betekent dit? Dat jij in de eerste twee regels van jouw post die wél worden getoond de lezer moet verleiden om meer te willen lezen.

Hoe meer mensen klikken, hoe meer LinkedIn verwacht dat het een waardevolle post is en hoe meer bereik de post krijgt.

6. Gebruik alinea’s

De meeste mensen die door hun LinkedIn-tijdlijn scrollen doen dit via hun telefoon. Dit maakt het belangrijk dat de content via je telefoon goed leesbaar is. De truc? Genoeg alinea’s gebruiken.

Een post die lekker leesbaar is, wordt ook beter gelezen en krijgt logischerwijs dus ook meer bereik.

7. Post niet teveel en niet te weinig

Maar hoeveel is dan teveel of te weinig? Well, daar heeft de auteur van het artikel uitvoerig voor getest. Zijn antwoord? Post om de twee of drie dagen. Met als reden: Als jij vaker post, zal LinkedIn altijd maar één post voorkeur geven.

Dit komt doordat berichten op LinkedIn een relatief lang leven leiden (je kan posts tegenkomen van zo’n tien tot twintig dagen oud). Als jij twee goede posts hebt in een korte tijd, zal LinkedIn er maar één belonen. Bewaar dus je goede content!

Nog meer social media tips van experts:

👉 Loulou van Go With The Glow: “Zet social media in om jezelf te verrijken en te inspireren”
👉 Instagram tips van expert Amber (The Social Good Girl) voor je bedrijf

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
De 7 regels voor een goede LinkedIn-post (die wél die 10.000 mensen bereikt)
Sluiten