Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 9 augustus 2020

Leer assertief communiceren: zeggen wat je bedoelt om meer te bereiken

Of je nou meer voor jezelf wil opkomen, je doelen wil realiseren, je grenzen wil stellen of meer je eigen ideeën wil durven inbrengen: het antwoord op al deze verlangens is assertief communiceren. Wat is assertief communiceren? En hoe kan jij ook leren om assertiever te zijn?

Kort gezegd is assertief communiceren zeggen wat je bedoelt. Je maakt duidelijk wat je voelt en wilt, zonder de ander daarbij op z’n teentjes te trappen. Maar dat is wel heel kort door de bocht.

Wat is assertief communiceren?

In een eerder artikel over assertiever zijn, vertelden we al dat assertief communiceren veel verder gaat dan alleen voor jezelf opkomen. Assertiviteit is de perfecte balans tussen voor je eigen belangen opkomen en rekening houden met de behoeften van de ander. Assertief communiceren is dus wat anders dan agressief communiceren. Daarbij kom je wel voor jezelf op, maar houd je geen rekening met iemand anders dan jezelf.

Je zal zien dat je met assertieve communicatie het meest bereikt, zeker op de werkvloer.

Assertieve communicatie voorbeelden

Om goed duidelijk te maken wat de betekenis van assertief communiceren is, delen we een aantal voorbeelden van uitspraken die niet assertief zijn en wat je in plaats daarvan kunt zeggen.

Een duidelijk voorbeeld van niet assertief communiceren is onduidelijk zijn. Je vraagt dan bijvoorbeeld aan een collega of zij het vanmiddag druk heeft. Als je assertief wil communiceren, zeg je in plaats daarvan: “Kun jij me vanmiddag helpen bij project X?”

Een ander duidelijk voorbeeld is dat je niet zegt wat je voelt. Je bent het bijvoorbeeld helemaal niet eens met de mening van je leidinggevende of van je collega, maar zegt toch: “Oké, laten we het zo doen.” Als je assertief wil communiceren, leg je duidelijk en rustig uit wat jouw standpunt is en waarom jij dit denkt. Uiteindelijk komen jullie zo samen tot de beste oplossing.

Assertief communiceren tips

De allerbeste tip die we je kunnen geven om meer assertief te communiceren is het gewoon te doen. Je kunt dit alleen leren als je het doet in de praktijk. Natuurlijk willen we je wel wat handvaten meegeven, zodat het assertief communiceren hopelijk wat minder spannend voelt.

De bekendste manier van assertief communiceren is misschien wel het ik-model. Een ‘truc’ die ook vaak bij het geven van feedback wordt gebruikt. Het ik-model bestaat uit zes woorden, lezen we op assertief.nl. Ja, zes woorden zorgen ervoor dat jij je punt duidelijk kunt maken zonder de ander te kwetsen. Het gaat om deze woorden:

  • Wanneer: gedrag van de ander (objectief)
  • Dan: het effect dat dat heeft op jou
  • Ik voel: jouw gevoel, zonder beschuldiging
  • Ik wil: hoe je het gedrag liever ziet

Stel dat een collega elke keer slordig werk levert en jij dat vervelend vindt. Je kan dan reageren met: “Jeetje, wat lever je slordig werk af. Het is duidelijk dat je er geen zin in hebt. Ben je lui of zo?” Het is niet gek als je collega zich dan gekwetst en beschuldigd voelt en hard tegen je in zal gaan.

Wil je assertief communiceren? Dan pak je het als volgt aan: “Wanneer je je werk bij mij aanlevert, merk ik dat er nog foutjes in zitten. Dan moet ik ze eruit gaan halen en voel ik me gestresst, omdat ik daar eigenlijk geen tijd voor heb. Ik wil graag dat je de volgende keer je werk nog een keer naleest voordat je het bij mij aanlevert.”

Zijn deze zes woorden iets te lastig om te onthouden? Het komt in principe hierop neer: je beschuldigt de ander niet, maar merkt iets op (dat is dus geen mening, maar een feit). Dus niet: ‘wat ben je slordig’, maar ‘ik merk de laatste tijd dat je wat meer fouten maakt’. Vervolgens maak je duidelijk hoe jij je hierbij voelt of wat voor effect dat op jou heeft.

In dit geval zou het ook nog eens zo kunnen zijn dat er iets aan de hand is met je collega, als hij of zij normaal gesproken geen foutjes maakt. Je zou dus ook kunnen vragen of het wel goed gaat met hem of haar. Zo geef je de ander meteen de kans om het uit te leggen.

Lees ook: Zo wijs je iemand op zijn slordige werk

Reageer op artikel:
Leer assertief communiceren: zeggen wat je bedoelt om meer te bereiken
Sluiten