Zo word je een pro in kritiek geven (zonder iemand te kwetsen)

Het gevoel hebben dat je iemand kritiek moet geven is nooit leuk. Toch is kritiek geven een life skill die in veel situaties van pas zal komen. Sterker nog: door op een zachtaardige manier kritiek te kunnen uiten, kan je vaak beter samenwerken. Is kritiek geven niet jouw sterkste punt? Via deze regels word je er tóch een kei in.

Kritiek moeten geven voelt een beetje als iemand kwetsen. Je wijst mensen namelijk op zaken die ze niet zo goed doen en die beter zouden kunnen. Toch hoeft kritiek geven helemaal niet kwetsend te zijn, en dit is hoe.

Dit zijn de gouden regels van het kritiek geven

1. Beschouw kritiek als feedback

Vind je kritiek een lastig woord? Schrap het dan uit je woordenlijst en vervang het door ‘feedback’. Dat klinkt al een stuk vriendelijker, toch? In feite ís kritiek geven ook gewoon een vorm van feedback.

Met feedback benoem je namelijk een bepaalde stand van zaken en je evalueert wat er goed is en wat er beter kan. Als dit je uitgangspunt is, zal je merken dat kritiek geven heus niet zo’n onvriendelijk karwei is als het lijkt.

2. Kies een goed moment uit

Goed, als je van plan bent om iemand negatieve feedback (oftewel: kritiek) te geven, zorg dan wel dat je een gepast moment uitkiest. Sowieso is het niet zo netjes om iemand aan te spreken terwijl er een hele groep mee kan luisteren.

Het beste is om iemand apart te nemen op een rustig moment. Vlak voordat de persoon in kwestie een belangrijke deadline moet halen is ook niet heel verstandig. Schat voor jezelf in wanneer de tegenpartij voldoende tijd en energie heeft om naar je verhaal te luisteren.

3. Bouw je kritiek op

Er is niets zo belangrijk als opbouwende kritiek. Kritiek die goed is opgebouwd, wordt namelijk veel beter begrepen en aanvaard. Leg hierom de situatie concreet uit en benoem zowel positieve als negatieve aspecten. Sla een neutrale toon aan en beperk je alleen tot de feiten.

Je voornaamste doel moet zijn om de ander te helpen, niet om de ander af te breken. Zorg dan ook dat je steeds suggesties voor verbetering hebt waarmee de ander iets kan.

4. Plaats jezelf in het perspectief van de ander

Bedenk van tevoren hoe je woorden gaan overkomen bij de ander. Plaats je hiervoor zo goed mogelijk in het perspectief van de ander. Evalueer hierbij ook je eigen gedrag. Had jij zelf dingen beter kunnen aanpakken? Had je alles wel goed uitgelegd?

Benoem dit soort zaken en toon aan dat je het nodige inlevingsvermogen hebt gebruikt om te snappen hoe de ander de situatie heeft aangepakt. Hierdoor zal je kritiek beter opgepakt worden.

5. Luister naar de ander

Geef de ander de kans om je woorden te verwerken en om hier weerwoord op te bieden. Begrijp dat de kritiek hem/haar mogelijk emotioneel heeft geraakt. Gun de ander de tijd om hiermee om te gaan en luister naar zijn weerwoord.

Als de ander emotioneel reageert, bewaar dan je koelte en reageer volwassen. Spreek desnoods met de ander een later moment af om hierop terug te komen.

Geef je de kritiek in een professionele context, dan is het daarnaast handig om meteen een evaluatiemoment in de toekomst vast te leggen. Op die manier kan de ander toewerken naar die datum om zijn/haar gedrag te verbeteren. Merk je door de tijd heen verbetering in het gedrag op? Hou je dan vooral niet in om daar een compliment op te geven. Succes!

Meer over feedback geven

8 toffe printables voor je vision board?

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ze gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Zo word je een pro in kritiek geven (zonder iemand te kwetsen)
Sluiten