Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 27 jul 2020

Corona als springplank – de heren van Kever lanceren verfrissend nieuw drankje

Vijf jaar geleden sloeg Kever het stereotype dat alleen oude mannen jenever drinken aan diggelen. Sebastian Kolstee (30) en Ruben Wolvekamp (29) wisten jenever weer op de kaart te zetten bij een jonger publiek door kwalitatieve jenever in een duurzaam en minimalistisch blik op de markt te brengen. Nu komt het innovatieve drankmerk met een nieuw drankje: een hard seltzer met de smaak Lemon Lime.

Vanwege corona en door de sluiting van de horeca en Schiphol, zag Kever hun omzet met negentig procent afnemen. In plaats van bij de pakken neer te zitten, besloten de heren hun range aan producten uit te breiden met een drankje dat enorm populair is in Amerika. We spreken oprichter Sebastian Kolstee over kansen grijpen in een uitdagende periode.

Corona zorgt voor een uitdagende periode, maar was bij jullie dus ook een springplank voor een nieuw idee?

“We bedachten het idee al in december, maar hadden het even op de plank gelegd. Maar door corona liep onze horeca-omzet met tachtig procent terug. Daarnaast wordt dertig procent van onze jenevers bij bij Schiphol achter de douane gekocht. Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat daar de afgelopen maanden weinig is gebeurd.

Onze huidige range aan producten ligt niet in de supermarktschappen. Daar moesten we iets mee. We hebben toen goed gekeken naar wat de trends zijn. Dat hard seltzer in Amerika enorm populair was, wisten we al. In Nederland maakte de verkoop van cocktails in blik een vlucht. Dus besloten we het idee weer van de plank te halen. Binnen twee maanden was de Kever hard seltzer Lemon Lime geboren.”

kever hard seltzer lime lemon
Bron: Kever

In twee maanden! Hoe hebben jullie dit gedaan?

“Dat is het fijne van een kleiner bedrijf ten opzichte van een groot bedrijf, denk ik. Bovendien hebben we in de afgelopen vijf jaar steeds meer ervaring opgedaan en betere mensen om ons heen verzameld. Daardoor gaan processen sneller. Bij onze eerste jenever hebben we er tien maanden over gedaan om het product op de markt te brengen.”

Was het moeilijk om voor een nieuw product te gaan, terwijl jullie je eerst op jenever focusten?

“Voor onszelf voelt het heel natuurlijk. Een tijdje terug lanceerden we Kever 0.0, een alcoholvrije jenever. Hard seltzer voelde dan niet als een hele grote stap. Consumenten en horeca-ondernemers associeren ons wel met jenever. Maar we zijn in de eerste plaats een drankmerk en leggen het zo uit: de identiteit van Kever bestaat uit drie onderdelen. We zijn een merk uit Amsterdam. We zijn een founder brand, een merk gestart door echte mensen. En ten slotte willen we het meest innovatieve drankmerk van de lage landen worden.”

Wat is een hard seltzer eigenlijk?

“Seltzer is een laag alcoholische drank in blik, gemaakt van graan alcohol, bruisend water en natuurlijke fruitsmaken. Eén blikje bevat 78 calorieën.”

Het drankje is mateloos populair in Amerika. Waar komt dat denken jullie door?

“Hard seltzer is inderdaad een drankje dat zijn verkoopcijfers in Amerika in één jaar tijd wist te verdriedubbelen tot een bedrag van 328 miljoen dollar.

View this post on Instagram

From Amsterdam with love ❤️ 📸 @jurriaanjacob Follow @keverhardseltzer #keverseltzer #hardseltzer #amsterdam🇳🇱 #canned #cocktail #seltzer #seltzerwater #sparkling #boating #party #mondaymoods #parc #bbqtime #canalsofamsterdam

A post shared by Kever Hard Seltzer (@keverhardseltzer) on

Dat komt mensen steeds gaan bewuster consumeren. Dat betekent: minder vlees en meer biologisch eten. Maar je merkt het ook bij drank. Mensen drinken minder alcohol. Onze 0.0 Kever gaat bijvoorbeeld hartstikke hard. Er komen ook steeds meer drankjes met een functie. Kombucha bijvoorbeeld, dat een veel gezonder drankje is.”

Jullie hebben al eerder een drankje in de markt gezet. Wat zijn de grootste lessen geweest die jullie nu meenemen?

“Je kunt een heel mooi merk neerzetten. Mooie video’s, afbeeldingen, noem het maar op. Maar het draait erom dat mensen jouw blik uit het schap pakken. Wij hebben eigenlijk het geluk gehad dat ons eerste product jenever was. We kennen allemaal het stereotype beeld van jenever, je opa drinkt dat. Probeer dan maar eens een jonge doelgroep te overtuigen dat jenever tof en lekker is. Dat het hun geld waard is.

Wij zetten daarom veel in op proeven. Liquid to lips, noemen we dat, en dat is bijvoorbeeld in de vorm van sampelen.”

Wat heeft er nog meer voor gezorgd dat jullie jenever op de kaart hebben gezet bij een jonger publiek?

“Dat komt ook door de manier waarop we ons presenteren en de markt benaderen. Je ziet dat traditionele drank- en jenevermerken ook heel geforceerd een jongere doelgroep proberen aan te spreken. Maar door hun manier van communiceren of bijvoorbeeld de manier waarop hun fles eruit ziet, lukt dat ze niet.

oprichters van Kever (Sebastian Kolstee en Ruben Wolvekamp)
Foto: Kever

Wij hebben daarbij wel het voordeel dat we de doelgroep zijn. Bij andere drankproducenten werken enorme intelligente mannen en vrouwen, maar ze vallen niet binnen de doelgroep. Al vinden wij het doelgroep denken wel een beetje achterhaald. Een 60-jarige jenever liefhebber kan net zo goed fan zijn van ons product. Je moet oppassen dat je geen mensen gaat uitsluiten.”

Hebben jullie een tip voor ondernemers die ook hard zijn geraakt door corona en op zoek zijn naar een vernieuwend idee?

“Probeer het bij jezelf te zoeken. Geef niet de overheid of anderen de schuld. Ik heb heel veel gehoord dat de 1,5 meter maatregel maar kut is. Maar als ondernemer weet je dat je bepaalde risico’s loopt als je begint.

De beste tip is dus om het te accepteren en te geloven dat je hierin wederom het verschil kan maken.

“Ieder obstakel is eigenlijk weer een kans.”

Nu moet ik wel zeggen dat wij al vijf jaar tegen de stroom in gaan. Wij wisten van tevoren dat het met ons product niet makkelijk ging worden. Wij zijn er als ondernemers dus aan gewend geraakt.”

Hoe zijn jullie ooit begonnen met ondernemen?

“Mijn compagnons en ik volgden in Zweden een master Entrepeneurship. Daarin hadden we de opdracht om een bedrijf te beginnen. We hadden wilde ideeën om de wereld te verbeteren met technologie, maar toen kwamen we erachter dat we daar helemaal niet goed in waren.

Toen mijn compagnon bij zijn ouders in Nederland was geweest en een kruik jenever meenam, dachten we allemaal: fuck, dit is lekker. Waarom drinken we dit allemaal niet meer? We schreven op dat moment net een scriptie over hoe Zweedse ondernemers craft beer gingen maken. Dit kunnen wij ook, dachten we. Wij gaan op een andere manier jenever bekijken.

Achteraf past dit veel beter bij ons. We hebben allemaal affiniteit met eten en drinken. Zelf ben ik bijvoorbeeld opgegroeid in een horecafamilie en een compagnon had de hotelschool gedaan.”

Wat zijn jullie toekomstdromen voor Kever? Kunnen we nog meer drankjes verwachten?

“Er komen ongetwijfeld nog meer dranken aan. Innoveren zit echt in ons. Mijn persoonlijke doel is toch echt nog steeds jenever groot te maken en op de kaart zetten.

“Wij geloven dat ons merk breder maken hierbij gaat helpen.”

Dat mensen na het drinken van de hard seltzer denken ‘hé, die Kever maakt lekkere drankjes, laten we de jenever ook proberen’.

Over vijf jaar zou ik het persoonlijk heel gaaf vinden om in het rijtje van grote drankproducenten zoals Bols te staan.”

De hard seltzer heeft de smaak Lemon Lime en is een heerlijk verfrissend en dorstlessend drankje met citrus smaak en een heel klein bittertje. “Perfect om deze zomer op de boot of in het park met je vrienden op 1,5 meter afstand te drinken”, grapt Sebastian.

De hard seltzer van Kever is nu verkrijgbaar bij diverse Amsterdamse delicatessenwinkels, horeca en slijterijen zoals Sterk Amsterdam. Ook is het drankje online verkrijgbaar, onder andere via hun eigen website. Met de code Kever2020 krijg je maar liefst dertig procent korting. 

Meer inspirerende interviews

In 4 weken naar een productiever leven?

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Corona als springplank – de heren van Kever lanceren verfrissend nieuw drankje
Sluiten