Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 8 juni 2020

Hoe 2 jonge vaders natuurlijke babyverzorgingsproducten gingen maken: mede-oprichter Jochem vertelt over het ontstaan van Naïf

Kersverse vaders Sjoerd Trompetter en Jochem Hes waren stomverbaasd toen ze de etiketten van babyverzorging bekeken. Waarom zou je aardolie en chemicaliën willen smeren op je baby als die zelfs een veel dunnere en gevoeligere huid heeft? Het idee voor Naïf was geboren: duurzame verzorgingsproducten voor baby’s van kwaliteit. Inmiddels zijn we zes jaar verder, is het assortiment van Naïf ook uitgebreid naar vrouwen en zijn de producten wereldwijd te koop in duizenden winkels.

Hoe hebben Sjoerd en Jochem hun idee tot uitvoering gebracht? En tegen welke uitdagingen liepen zij aan, op het gebied van ondernemerschap en duurzaamheid? We bellen met mede-oprichter Jochem.

Wanneer ontstond het idee voor Naïf?

“Sjoerd en ik kennen elkaar van onze studententijd in Groningen. We woonden allebei in hetzelfde studentenhuis. Na onze studie gingen we allebei een compleet andere kant op. Sjoerd ging werken in de olie-industrie en later de private equity. Zelf werkte ik onder andere bij Unilever en Google.

We hebben altijd contact gehouden, en op het moment dat het idee voor Naïf ontstond, waren we allebei letterlijk omringd door de babyverzorging. Sjoerd was net voor het eerst vader geworden en mijn tweede was net geboren.”

Waarom besloten jullie zelf natuurlijke babyverzorgingsproducten te gaan maken?

“We realiseerden ons op dat moment twee dingen. Allereerst dat er in de wereld van babyverzorging een paar merken de markt domineerden en dat je je dood schrok als je op het etiket keek.

“Terwijl de huid van een baby veel dunner en gevoeliger is, zijn er in dat soort producten onder andere chemische middelen en aardolie verwerkt.”

Het is dan ook niet gek dat tachtig procent van de baby’s huiduitslag heeft.

Daarnaast kom je als je vader en moeder wordt om in de cadeaus, maar niemand nam ooit een mooi verzorgingsproduct mee. Omdat dat er simpelweg niet was. Ons merk moest daarom niet alleen goed voor de huid en de natuur worden, maar er ook mooi uitzien en lekker ruiken. Zo werd het producten die je graag zelf gebruikte voor je baby, maar die ook een mooi cadeau zouden zijn voor kersverse ouders.”

Wat is jullie grootste uitdaging geweest tijdens het opzetten van Naïf?

“We kregen hondduizend uitdagingen voor onze kiezen. We hadden altijd bij grote professionele bedrijven gewerkt, waar alles goed geregeld is en je met slimme mensen werkt. Nu hadden we alleen elkaar en moesten we helemaal van nul opbouwen. Alles werkt op dat moment anders. Als er ‘Unilever’ in je mailadres staat, zijn mensen eerder geneigd snel te reageren.

Maar de grootste uitdaging was toch wel het verzamelen van goede mensen om ons heen. Aan het begin hadden we geen geld, we konden eigenlijk niemand betalen. Inmiddels zijn we een grote investering en vijf kantoren verder. Onze droom was altijd om een kantoor bij de zee te hebben. Op dit moment bel ik je vanuit ons kantoor in Scheveningen, waar we uitzicht hebben over de zee.”

Hoe is het om met een partner te ondernemen?

“Ontzettend leuk. We zijn goede vrienden van elkaar, maar wel heel verschillend. Dat heeft ons denk ik gebracht waar we nu zijn. Als we dezelfde dingen leuk hadden gevonden, en in dezelfde dingen goed én slecht zouden zijn, dan zouden we hier nu misschien nu niet staan.

We vullen elkaar heel goed aan. In de praktijk ligt het natuurlijk iets dichter bij elkaar, maar in feite is Sjoerd meer technisch en financieel en ik meer de commerciële man.”

Inmiddels liggen jullie in een paar duizend winkels in Nederland. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

“Het was fantastisch om voor het eerst ons product in een winkel te zien liggen. Het heeft driekwart jaar gekost om goede mock-ups te realiseren. Dat is redelijk snel, maar het kon ons natuurlijk niet snel genoeg gaan.

“We zijn toen letterlijk op de deur gaan kloppen bij winkels om ons product te laten zien.”

Met succes! Eigenlijk lagen we al snel in een paar honderd winkels. Vooral in cosmetica speciaalzaken en kinderzaken, waar nog helemaal niets soortgelijks te koop was. Ook focusten we ons op de webshop, waar momenteel één derde van onze producten verkocht wordt.”

De consument vraagt steeds meer om natuurlijke en duurzame producten en grote bedrijven springen op deze vraag in. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

“Grote multinationals brengen inderdaad inmiddels ook productlijnen uit die vegan of duurzaam zijn. Maar je ziet echt dat zij het beschouwen als een trend, ze brengen ‘even iets vegans’ uit, omdat het hot is. Het wordt ook moeilijk om hierin geloofwaardig te zijn als je de afgelopen honderd jaar rommel verkocht hebt, en je jouw andere producten nog steeds aanprijst alsof ze goed voor je zijn.

Bij ons is het echt een randvoorwaarde. Al onze producten zijn goed voor mens én natuur.”

Bron: Naïf

Wat zijn doelen die jullie nog willen bereiken op het gebied van duurzaamheid?

“Hoe verder we ons verdiepen in deze wereld, hoe meer bizarre ontdekkingen we doen. Over een paar weken lanceren we bijvoorbeeld plasticvrije wipes. Tot een jaar geleden wist ik helemaal niet dat ieder verkocht pakje wipes uit tachtig procent polyester bestaat. Dat staat gelijk aan twee lege flessen cola. Zelf heb ik vier kids, dus dan voel ik me behoorlijk schuldig.

Vorig jaar zijn we ook samen gaan werken met Waternet om een circulair product te realiseren. We verwerken kalk in het water tot een scrub. Andere cosmeticamerken gebruiken hiervoor bijvoorbeeld microbeads en suiker. De kalk in ons product gaat door het putje, komt in het water terecht, wordt er uit gefilterd en weer gebruikt in onze producten. Zo gaan we elke keer weer een stapje verder.”

Heb je een tip voor mensen die rondlopen met een goed idee en niet weten waar ze moeten beginnen?

“Mijn tip is eigenlijk heel simpel: ga het gewoon doen. Niet maar blijven praten over het idee, maar er voor vol gaan. Er zijn honderd redenen om het niet te doen. Je hebt een vast salaris, vakantiegeld, dertiende maand… Wij hebben redelijk snel onze banen opgezegd om er vol voor te gaan en heb daar geen seconde spijt van gehad.

Het is zo geweldig dat je een plek kan veroveren in de markt, dat mensen je producten gebruiken, er iets aardigs over schrijven en contact met ons zoeken.”

Naïf maakt natuurlijke huidverzorging voor vrouwen, baby’s en kinderen. Neem voor hun hele assortiment een kijkje op de website.  

Meer inspirerende interviews

Reageer op artikel:
Hoe 2 jonge vaders natuurlijke babyverzorgingsproducten gingen maken: mede-oprichter Jochem vertelt over het ontstaan van Naïf
Sluiten