Zo kan je jezelf schaamteloos promoten (zonder de oogrollen)

Niemand vindt het leuk als je alleen maar over jezelf praat. Toch is jezelf promoten wél nodig. Als jij het niet gaat doen, is er niet opeens iemand die het voor je gaat doen. Ja, je wil je boodschap niet ongevraagd door iemands strot duwen, maar je wil ook niet kansen mislopen omdat je te bescheiden bent.

Dit geldt vooral voor ondernemers, maar ook als je in loondienst werkt, of werkzoekende bent, heb je baat bij een sterk personal brand. Dat betekent dat je jouw expertise, skills en prestaties moet delen om jezelf te promoten. Maar hoe doe je dat nou zonder het gevoel te hebben dat je aan het opscheppen bent?

Verander je mindset

Het voelt een beetje ongemakkelijk om te zeggen: ‘Hey, hier ben ik en dit kan ik’ of ‘koop van mij’. Maar je kunt het ook anders bekijken: als jij iets kan wat de problemen van anderen oplost, dan is het zelfs onaardig om niet te delen dat jij de ander kan helpen. Maar het is inderdaad wel belangrijk dat je dit effectief doet.

Show, don’t tell

De effectiviteit ligt onder andere bij hoe je anderen over jouw prestaties en skills vertelt. Vertel bijvoorbeeld niet dat je de beste bent in social media, maar deel berichten op LinkedIn waarin je laat zien hoe je klant X van 200 volgers naar 10K hebt geholpen. Het delen van testimonials van klanten, opdrachtgevers, managers en collega’s is ook een goed voorbeeld van show, don’t tell.

Deel je verhaal

Show, don’t tell is een effectievere manier om jezelf te promoten. Toch word je netwerk waarschijnlijk gek als jij het alleen maar over je prestaties of producten hebt. Een andere manier om jezelf te promoten zonder jezelf te promoten is door je verhaal te delen.

Een voorbeeld: in plaats van te vertellen dat je een nieuwe website hebt, en dat mensen er naar toe moeten gaan, deel je de lessen die je gaandeweg hebt geleerd. Hoe makkelijk het bijvoorbeeld was om met een programma zelf een website te maken. Of wat het inhuren van een fotograaf heeft gedaan met je bezoekcijfers.

Het ultieme voorbeeld van deze techniek is Charlotte van ‘t Wout, die op Instagram Stories haar ondernemerslessen deelt en daar inmiddels een imperium met Instagram cursussen mee heeft opgebouwd. Volg je haar nog niet op Instagram? Zeker doen!

Wees behulpzaam en geïnteresseerd in de ander

Hoe meer je geeft, hoe meer je ook terugkrijgt. Of dit nou is op een netwerkevenement, in een Facebookgroep of op Instagram, kijk in de eerste plaats wat je voor de ander kan betekenen. En ja, dat kan ook betekenen dat je advies geeft in een Facebookgroep zonder daarvoor betaald te krijgen.

Natuurlijk wil je je huur kunnen betalen aan het einde van de maand. Zie het als een voorproefje van je kennis en expertise, waardoor ze in de toekomst aan jou zullen denken als ze hulp nodig hebben.

Laat je expertise zien

Over kennis en expertise gesproken, zorg dat je die laat zien! Niet alleen door anderen te hulp te schieten, maar ook door bijvoorbeeld tips te delen op Instagram en blogposts te schrijven. Zodra mensen je als expert gaan zien op een bepaald gebied, zullen ze eerder aan jou denken als ze op precies dat gebied hulp nodig hebben.

Wees authentiek

Onze generatie moet meer marketing consumeren dan ooit. Maar hoe meer marketingboodschappen we moeten verwerken, hoe meer we er een hekel aan krijgen. De oplossing is om authentiek te zijn en je eigen persoonlijkheid te laten zien. “Koud verkopen met ‘Koop dit’, werkt niet”, legde business coach Aranka van der Voorden al uit in een eerder interview: “Mensen kopen graag van een expert, iemand die ze vertrouwen.”

“Gemiddeld bezoeken mensen je website drie tot veertien keer voordat ze ook daadwerkelijk wat kopen.”

Er zijn meerdere mensen die bijvoorbeeld een expert zijn in social media, maar omdat jij je grappige en herkenbare persoonlijkheid hebt laten zien, kloppen ze toch bij jou aan!

Volg jij WorkJuice al op Instagram en LinkedIn?

Dit vind je misschien ook interessant

8 toffe printables voor je vision board?

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ze gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Zo kan je jezelf schaamteloos promoten (zonder de oogrollen)
Sluiten