Is een branded podcast de beste manier van adverteren?

Dat het woord ‘podcast’ trending topic is, kunnen we niet meer ontkennen. In het afgelopen jaar is de contentvorm enorm gestegen in populariteit en dat komt niet uit het niets. Een podcast kun je makkelijk produceren, dus het is zo gepiept. Tegelijkertijd willen we met z’n allen iets minder naar ons scherm kijken. Content luisterend consumeren is daarbij een hele goede hulp!

En waar mensen zijn, komen adverteerders op af. Dus ook podcasts worden gevuld met de broodnodige advertenties om aandachtige luisteraars in potentiële kopers te veranderen.

Zie ook: Podcasts: hoe populair zijn ze nou écht en hoe verdien je er geld mee?

Adverteren in podcasts

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat podcasts een effectief middel zijn voor adverteerders. Het is niet alleen zo dat een luisteraar veelal geneigd is het hele verhaal af te luisteren (in tegenstelling tot een artikel, waar men soms na de eerste twee regels al weg klikt). Daarnaast skippen relatief weinig mensen de advertenties, wat in tijden van ad blockers vrij uniek is.

Je begrijpt: podcasts zijn niet alleen booming voor luisteraars, ook marketeers maken massaal gebruik van de mogelijkheden.

Engaged publiek

Waarom is het zo dat adverteerders als een malle in de rij staan om te adverteren in podcasts? Eigenlijk is het heel simpel. Als luisteraar van een podcast ben je een heel interessant target, omdat je erg verbonden bent met het merk.

Voor een podcast maak je tijd vrij. Je gaat er goed voor zitten, of luistert het aandachtig onderweg in de auto. Zodra je op de play-knop klikt, is er veel een-op-eentijd voor jou en de podcast – en dus ook het merk.

Daarbij neemt een groot deel van de luisteraars ook nog ‘s de moeite om actie te nemen op de boodschap die in de advertentie naar voren komt. Podcasts-luisteraars zijn engaged!

Hoogopgeleid publiek

Al dat, gecombineerd met het feit dat podcasts over het algemeen worden geluisterd door een hoger opgeleid publiek dat wat meer te besteden heeft, maakt dat podcasts tegenwoordig de manier van branded content is.

Blijft dit ook zo?

“Marketers ruin everything,” zei Gary Vaynerchuk ooit. Hopelijk blijft dat bij de podcast nog even uit, want ook ik spendeer graag wat uurtjes aan het luisteren naar fijne verhalen (en merkboodschappen).

Hoe lang deze vorm van adverteren nog zo effectief blijft, durf ik niet te zeggen. Maar momenteel kun je er als merk in ieder geval nog zeker je slag uit slaan!

Good to know: De contentmarketingtrends om in 2019 op in te zetten

Bron: Medium

Reageer op artikel:
Is een branded podcast de beste manier van adverteren?
Sluiten