Zo scoor je dit jaar 10K volgers op Instagram

Dat Instagram een superkrachtige marketing tool is voor je bedrijf of je personal brand, hoeven we je vast niet te vertellen. Er is geen twijfel over mogelijk dat dit platform de perfecte plek is om je verhaal te vertellen en contact te maken met je doelgroep. Maar je concurreert ook met miljoenen andere accounts voor een paar minuten van hun aandacht. Hoe zorg je ervoor dat je nu nog met Instagram kunt groeien?

Oké, eerlijk is eerlijk: de titel is een beetje clickbait. Maar nu heb ik wel je aandacht. 10K volgers heb je niet zomaar, behalve als je de shady optie (aka volgers kopen of een robot inschakelen) kiest. Dat betekent niet dat er geen manieren zijn om je account te laten groeien. Waar het voornamelijk om gaat is een connectie maken met de volgers die je wel hebt. En natuurlijk goede en unieke content maken, waar je doelgroep echt behoefte aan heeft.

Business account

Mocht je het nog niet gedaan hebben: maak van je profiel een business account. Het is een mythe dat daardoor je bereik achteruit wordt geschroefd. En om je nummers te laten groeien, zul je er toch echt naar moeten kijken. Met een business account krijg je toegang tot data die je anders niet had geweten. Het kan je helpen te begrijpen wie je volgers zijn en wat voor content ze willen.

Strategie

Als je echt wil groeien, zul je tijd opzij moeten zetten voor een Instagram strategie. Dat bestaat uit meerdere dingen: een missie (bijvoorbeeld het inspireren van je doelgroep op het gebied van X, je personal brand versterken etc.), onderzoek en het soort content dat je wil gaan maken. Doe onderzoek naar je merk, je doelgroep en concurrenten. Wie zijn ze en wat zijn hun interesses? Wat werkt er bij concurrenten en wat niet? Wat zijn jouw sterktes en zwaktes? Als je onderzoek hebt gedaan kun je besluiten waar voor soort content je het beste kunt plaatsen.

Creëer content – geen reclame

Niemand zit op Instagram om overspoeld te worden met links en zelf-promotie. Onthoud dat bij het plaatsen van content. In andere woorden: maak ook content speciaal voor de app.

Contentkalender

Het plannen van je content zorgt ervoor dat je feed er niet te rommelig uit komt te zien. Daarbij helpt het je inzicht te krijgen in speciale dagen en feestdagen, plus hoe je daar op een handige manier op kunt inspelen.

Instagram Stories

Instagram Stories mag dan misschien een regelrechte kopie van Snapchat zijn, dat zijn we allemaal even vergeten. Instagram groeit nog steeds in gebruikers, maar vooral het gebruik van Instagram Stories wordt steeds populairder. Steeds meer mensen openen de app en kijken alleen de Stories en niet per se de feed. Dat betekent dat je als bedrijf ook zeker gebruik moet maken van deze functie. Hoe actiever je op Insta Stories bent, hoe meer jouw account als één van de eersten te zien is. Kortom: je bent vaker bij de doelgroep on top of mind.

Wees persoonlijk

Mensen vinden het fijn om te weten dat er een persoon achter een account zit. Iemand waar ze zich in kunnen herkennen of door laten inspireren. Uit onderzoek blijkt dat mensen graag gezichten zien. Foto’s met mensen erop krijgen meer likes en reacties. Maar ook Instagram Stories is een ideale manier om persoonlijk te worden en te connecten met je doelgroep. Maak bijvoorbeeld gebruik van de poll optie en vragen-functie.

Don’t fake it

Zoals we eerder al zeiden is het kopen van volgers geen oplossing. Zelfs je neefje van 12 jaar heeft door dat die neppe volgers je foto’s niet liken en dat komt gewoon een beetje sneu over. In andere woorden: niet goed voor je bedrijf. Al helemaal als je op een gegeven moment merken aan jezelf wil binden, is het onethisch om nepvolgers te hebben. Bovendien heeft Instagram laatst aangekondigd dat ze neppe likes, volgers en comments gaan verwijderen. Daar wil je jouw zuurverdiende geld niet aan verspillen.

Om zeker te weten dat je niet een heel leger aan ongewenste nepvolgers opbouwt, kun je één dag in de week je nieuwe volgers doorspitten. Het is een tip van Amber, ook wel bekend als The Social Good Girl. Verwijder de accounts die onwijs veel mensen volgen en maar één of zelfs geen foto hebben. Door het algoritme krijgt maar een klein deel van je volgers je post te zien. Het is wel fijn als dat ook daadwerkelijke echte volgers zijn, die misschien een like of een comment achterlaten. Bovendien leer je gelijk je volgers een beetje kennen.

Instagram tips van expert Amber (The Social Good Girl) voor je bedrijf

Gebruik het niet als eenrichtingsverkeer

Engagement (in het kort: betrokkenheid) is belangrijk. Het is sowieso not done om niet te reageren op de reacties die jij onder je post krijgt. Als iemand moeite voor jou doet, dan moet je ook iets terugdoen. Anders is de kans groot dat ze een reactie de volgende keer laten. Maar het is ook belangrijk om in contact te komen met andere accounts in jouw niche. Hoe meer aandacht (gemeende, niemand wordt blij van spam) je besteedt aan andere accounts, hoe groter de kans is dat ze ook betrokken worden bij jouw account.

Bij alles geldt natuurlijk: hoe meer energie, tijd en moeite je in iets steekt, hoe meer je eruit zal krijgen. Maar als je wil groeien met je account is dit zeker een belangrijk punt.

Netwerk ook in het echte leven

Instagram is je nieuwe visitekaartje geworden. Maar daar moet je ‘m natuurlijk wel voor uitdelen. Ga naar netwerkborrels, seminars, workshops en lezingen waar je gelijkgestemden ontmoet. Vaak zijn de contacten die we hier maken de meest waardevolle contacten voor het groeien van je Instagram-account. Je kunt bijvoorbeeld uiteindelijk shout-outs gaan geven en samenwerkingen aangaan.

Social master worden?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Zo scoor je dit jaar 10K volgers op Instagram
Sluiten