Zo kun je Instagram Stories inzetten voor je bedrijf

Instagram is de app van nu. Zowel voor je personal branding als voor je bedrijf. Influencers, freelancers en bedrijven experimenteren in toenemende mate met het inzetten van Instagram Stories. Maar hoe zet je Instagram Stories als bedrijf zijnde nou eigenlijk op de goede manier in?

Instagram Stories: hoe werkt dat?

Instagram heeft een functie om Stories toe te voegen. Deze extra content is 24 uur zichtbaar voor je volgers. Mensen klikken Stories ook sneller aan, omdat zij anders bang zijn iets te missen. Door het gebruik van hashtags, mentions en linkjes kun je Stories inzetten als branding van je bedrijf. Of om meer traffic te genereren naar je website (daar moet je wel 10K volgers voor hebben). Als je ze dus op de juiste manier inzet, kunnen Stories een waardevolle toevoeging zijn voor je Instagram-strategie.

Als jij een update in je Story plaatst, komt je Instagram-account bovenaan in de tijdlijn van je volgers. En dat dus 24 uur lang! Dit betekent dat je volgers jouw naam voor 24 uur lang voorbij gaan zien komen. Herhaling leidt tot herkenning, dus zolang je bovenin de app staat, is de kans groot dat je top of mind bij je volgers bent.

Zo scoor je dit jaar 10K volgers op Instagram

Tips die jou gaan helpen met het gebruiken van Instagram Stories

Oké, inmiddels weten we dus precies wat Instagram Stories zijn. Maar hoe we dit nou eigenlijk moeten gebruiken is nog steeds niet helemaal duidelijk. Allereerst is het goed om te weten dat je vooral moet experimenteren. Oefening baart kunst, zeggen ze toch? Je wil natuurlijk niet volledig de plank misslaan, dus om het iets makkelijker te maken zijn hier tips die je kunnen helpen bij het inzetten van Instagram Stories.

Vertel je verhaal (van begin tot eind)

Stories zijn er voor storytelling, dus vertel vooral jouw verhaal. Door meerdere stories achter elkaar te plaatsen, kun je gemakkelijk een verhaal overbrengen aan je volgers. En dat is wat je wilt. Elk merk/bedrijf heeft wel iets te vertellen. Zorg er wel voor dat jouw verhaal een duidelijk begin en een duidelijk einde heeft. Is er bijvoorbeeld een website waar je wil dat je volgers iets lezen? Eindig dan je story met een ‘swipe up’.

Er zit hier helaas wel een klein nadeel aan. Alleen accounts met een minimum van 10.000 volgers kunnen een ‘swipe up’ doen. Accounts die kleiner zijn hebben deze mogelijkheid helaas nog niet. Om toch je volgers naar je site te lokken, kun je je Story eindigen met een post waarbij je schrijft dat de link in je bio vermeld staat.

Wees sociaal

Sociaal zijn op social media. Klinkt best logisch. Maar het is belangrijk om dit te doen en bij veel mensen schiet het er toch bij in. En laat Instagram Stories hier nou net de goede manier voor zijn! Met Stories is het mogelijk om andere Instagram-gebruikers te mentionen. Hierdoor kun je dus andere gebruikers in je Story betrekken.

Tip: bedenk win-acties waarin gebruikers je merk moeten mentionen in hun story. De content die gebruikers hierbij creëren kun je vervolgens weer delen met jouw volgers.

Dit vind je misschien ook interessant: Kijktip: de docu #followme over de bizarre financiële wereld achter Instagram

Maak het speels

Veel mensen checken hun social media in de ochtend, tijdens het reizen naar werk, in de pauze of net voor ze naar bed gaan. Ze zitten er dan waarschijnlijk niet op te wachten dat jij als bedrijf iets wil promoten, of dat het allemaal zo zakelijk is. Speel met verschillende kleuren, plaats er gifjes bij etc. Doe net even een stapje weg van dat zakelijke. Het is wel belangrijk dat je het ook weer niet té speels maakt. Zoek de balans.

Adverteren

Tegenwoordig kun je ook adverteren in Instagram Stories. Deze advertenties worden automatisch tussen verschillende Stories afgespeeld, waardoor gebruikers onverwachts met je advertentie geconfronteerd worden. Maar dit kan ook je valkuil worden. Niet iedereen zit te wachten op zulke advertenties. Negatieve aandacht is ook aandacht, maar die wil je liever vermijden. Ga dus niet te fanatiek adverteren en zorg dat je leuke content maakt.

Instagram Stories zijn goed voor je bedrijf omdat:

Dankzij het grote bereik en vele mogelijkheden en features is Instagram Stories dus een goede manier om je merk op de kaart te zetten. De content die je in Instagram Stories plaatst, is slechts vijftien seconden te zien. Content moet dus kort maar krachtig zijn om een gebruiker te triggeren.

Meer lezen over Instagram?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Zo kun je Instagram Stories inzetten voor je bedrijf
Sluiten