Leren 4 apr 2019 Redactie

5 tips om een cursus op Instagram te geven

Veel ondernemers geven tegenwoordig cursussen op Instagram. Grote kans dat je er zelf ook eens eentje gevolgd hebt. Maar heb je er wel eens aan gedacht om zelf een Instagram-cursus te geven? Ondernemer Suzanne van Duijn geeft tips.

Het was ergens in de zomer van 2018 toen de eerste cursus op Instagram plaatsvond. Charlotte van ‘t Wout gaf de cursus Productiviteit on fleek. Ik volg Charlotte al een tijdje, dus kocht meteen een kaartje en deed enthousiast mee. Wat een uitkomst dit! Niet lang daarna begonnen andere ondernemers cursussen op Instagram te lanceren. Ik volgde o.a. de cursus onderhandelen van Merel van der Wouden. Inmiddels wist ik het zeker: ook ik ging een cursus op Instagram geven!

Lees ook: Charlotte van ‘t Wout was wereldwijd de eerste met cursus op Instagram: “Er deden al 3.000 mensen mee”

Wat is een Instagram-cursus?

Voor als het je nog niet helemaal duidelijk is even een korte uitleg. Vrijwel iedere ondernemer kan zijn of haar kennis delen in de vorm van een Instagram-cursus. Een Instagram-cursus houdt simpel gezegd in dat je een cursus geeft op een besloten Instagram-account, waar mensen alleen toegang tot krijgen als zij een kaartje hebben gekocht.

Het grote voordeel van een Instagram-cursus is dat het laagdrempelig is voor de deelnemers (de meeste mensen gebruiken toch dagelijks Instagram) en dat het een schaalbaar product – en daarmee ideaal verdienmodel – is voor ondernemers. Of er nu 50 of 500 deelnemers meedoen; het werk blijft vrijwel hetzelfde, terwijl de omzet vertienvoudigt. Reden genoeg om een Instagram-cursus te houden.

Mijn Digital Nomad Instagram Course

In december 2018 vond mijn eerste cursus op Instagram plaats. In mijn Digital Nomad Instagram Course vertel ik andere vrouwen (en soms een man) hoe zij ook meer vrijheid kunnen creëren in hun leven, en locatie-onafhankelijk kunnen werken.

Zo kan je immers meer reizen en geld verdienen vanuit het buitenland. In de cursus deel ik veel van mijn eigen ervaringen als ‘digital nomad’, geef ik tips hoe anderen ook locatie-onafhankelijk kunnen gaan werken en deel ik lessen uit de praktijk. Hoe weet je bijvoorbeeld welke plek geschikt is? Waar moet je op letten? En hoe vind je klanten vanuit het buitenland?

Aan de eerste cursus deden bijna 50 mensen mee. Dat smaakte naar meer! Afgelopen maand vond de tweede cursus plaats. De 30 deelnemers die deze cursus volgden, ontvingen naderhand ook mijn e-book Reizend Ondernemen. Mijn derde cursus vindt plaats in juni 2019.

Lees ook: Digital nomad worden? Deze cursus op Instagram leert je alle tips & tricks

Meer werk

Ik kwam er al snel achter dat een Instagram-cursus geven moeilijker is dan het lijkt. Je denkt misschien: “Ik maak toch al veel Stories, dus een Instagram-cursus kost weinig moeite. Alleen nu krijg ik er geld voor!” In de praktijk kost het echter toch best wat tijd om een Instagram-cursus te maken en te geven.

Denk aan voorbereiding (wat ga je vertellen en in welke volgorde?) en het opnemen van de Stories (vloggen is nog niet zo simpel en video’s maken kost tijd). Om nog maar niet te spreken over het bewerken van je Stories (ondertiteling is echt key) en het uploaden tijdens de cursus zelf (hallo vastlopend Instagram). Mijn Instagram-cursus bevat ook een live Q&A, dus uiteraard kost dat – naast het beantwoorden van vragen tijdens de cursus – eveneens tijd.

Suzanne van Duijn
Anouk Fotografeert

Learnings

Na vier Instagram-cursussen te hebben gevolgd en zelf twee cursussen op Instagram te hebben gegeven, heb ik inmiddels best wat kennis over het onderwerp. Ik bedacht dat ik best een blog kon gaan schrijven met tips, learnings en do’s en don’ts over het geven van Instagram-cursussen. Maar de blog werd langer en langer en uiteindelijk besloot ik dat ik er ook een e-book van kon maken. En zo geschiedde. Mijn e-book ‘30x Tips voor je Instagram-cursus’ is nu te koop voor 14,95 euro. Hier is vast een sneak peek:

1. Een goed onderwerp

De basis van je Instagram-cursus: het onderwerp. Het is zaak om een goed onderwerp te kiezen. Een goed onderwerp is niet alleen het onderwerp waar jij om bekend wilt staan, maar ook het onderwerp dat zich goed leent voor een Instagram-cursus. Het onderwerp moet niet te complex zijn. Zo zou ik niet snel een Instagram-cursus over bloggen geven. Bloggen is veel te praktisch, dat moet je vooral doen en er komen veel tekst en voorbeelden bij kijken. Een onderwerp als digital nomad worden leent zich juist goed voor een Instagram-cursus, omdat er veel over te vertellen valt (letterlijk) en er weinig tabellen en berekeningen bij komen kijken.

2. De ideale lengte

Hoe lang moet een Instagram-cursus duren? Dat hangt er vanaf hoeveel je te vertellen hebt. Maar dat niet alleen: mensen hebben maar een beperkte spanningsboog (zowel de deelnemers als jijzelf), dus een cursus van tien dagen is waarschijnlijk te lang. Een cursus die vijf of zeven dagen duurt is beter behapbaar. Dat is een normale (werk)week, en dat houden mensen over het algemeen nog net vol.

Drie dagen is ook een mooie optie, maar houd er rekening mee dat je dan eigenlijk maar weinig kunt delen. Ook je prijs ligt dan waarschijnlijk een stuk lager. Iets om rekening mee te houden. Voor een langere cursus kun je uiteraard meer geld vragen. Zelf koos ik daarom voor een Instagram-cursus van zeven dagen.

3. Hoeveel Stories per dag?

Je kunt maximaal 100 Stories per dag uploaden, en er passen ook ‘maar’ 100 Stories in een hoogtepunt. Los van het feit dat 100 Stories per dag een beetje een over-kill is, moet je dus onder de 100 Stories per dag te blijven. Een Story duurt maximaal 15 seconden, dus met 100 Stories kan je aan maximaal 25 minuten kijkmateriaal per dag zitten.

Dat is best veel, zeker omdat een Instagram-cursus toch beetje een eenrichtings-kanaal is. Deelnemers kunnen waarschijnlijk niet zo lang geconcentreerd blijven en haken af. Beter smeer je je content dus uit over meer dagen en post je bijvoorbeeld 50 Stories per dag. Dit komt neer op een maximale kijktijd per dag van 12,5 minuten. Als je ook nog opdrachten aanbiedt, zijn mensen dus al snel een kwartier per dag kwijt aan de cursus. Prima!

Instagram cursusElke Smit

4. Afwisselende Stories

Stories maken is een vak apart en wordt vaak onderschat. Dat je al regelmatig Stories post, of dat het een laagdrempelige variant van vloggen op YouTube is, neemt niet weg dat het een kunst is om toffe Stories voor je cursus te maken. Het grote verschil tussen ‘normale’ Stories en Stories voor je cursus, is dat je bij een cursus veel langer de aandacht van de kijker moet vasthouden. Waar je normaal gesproken misschien maximaal tien Stories per dag uploadt, zijn dat er bij een Instagram-cursus al snel een stuk of 50.

Hoe houd je het dan nog leuk? Los van de inhoud – die uiteraard steengoed en to-the-point moet zijn – is het ook belangrijk dat er afwisseling in je Stories zit. Voeg dus af en toe een Boomerang of foto toe, film eens vanuit een andere hoek of verras met een gifje.   

5. Houd je Stories neutraal voor hergebruik

Het is zonde om maar eenmalig een cursus op Instagram te geven. Al de moeite en tijd die je erin stopt… Voor hetzelfde geld (letterlijk) geef je ‘m nog een tweede keer en verdubbel je je omzet! Of misschien nog veel vaker. Pak het slim aan: maak je Stories zo neutraal mogelijk. Zo kan je de Stories hergebruiken zonder dat dat raar is.

Vermijd woorden als ‘april’ of ‘herfst’, draag neutrale kleding (geen overdreven zomerse of winterse kleding) en kies een basic achtergrond, bijvoorbeeld een witte muur. Mensen zullen niet weten dat dit precies dezelfde Stories zijn als die van je vorige cursus. Of ze zullen zich er in ieder geval niet aan storen. Op deze manier kost het steeds minder moeite om een Instagram-cursus te geven.

Bestel het e-book ‘30x Tips voor je Instagram-cursus’ van Suzanne nu voor 14,95 euro (incl. BTW).

Verder lezen over Instagram

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
5 tips om een cursus op Instagram te geven
Sluiten