Manieren om op te vallen met je Instagram-caption (net zo belangrijk als de foto)

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, luidt het gezegde. En in zekere zin klopt dat ook: in de huidige visuele maatschappij moet je vooral opvallen door mooie foto’s op Instagram bijvoorbeeld. Toch betekent dat niet dat je geen aandacht moet besteden aan de Instagram-caption. Die is juist heel belangrijk en kan je beeld zelfs maken of breken.

Dit zijn een paar tips voor een goede én originele Instagram-caption.

Schrijf met een doel

Waar gebruik jij Instagram voor? Er is een groot verschil tussen het account van een fotograaf, die Instagram als portfolio gebruikt, en het account van een bedrijf dat het medium vooral wil gebruiken om leads naar bijvoorbeeld een bedrijfsblog te genereren.

Vraag je daarom altijd af wat het doel van je caption precies is. Moet deze informatief of vermakelijk zijn? En hoe past dat verder in je Instagram-strategie? Daarbij is het belangrijk om je doelgroep te kennen. Van daaruit kun je verder werken naar een originele tekst.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

We use real, fresh bananas in our Jungle Solid Conditioner to deep condition and smooth curly, dry, or frizzy hair. #welcometothejungle

Een bericht gedeeld door Lush Cosmetics North America (@lushcosmetics) op

Vertel het verhaal achter de foto

Veel mensen hebben de neiging om in hun Instagram-caption vooral te beschrijven wat er te zien is op de foto. “Toen het mooi weer was in Rome” – dat soort dingen. Maar het mooie weer zie je op de foto en de locatie kun je op een andere plek toevoegen, dus dan voegt de caption weinig meer toe. In plaats daarvan kun je beter een ander – gerelateerd – verhaal vertellen.

Het mooist is als je kunt schrijven waarom de foto belangrijk is voor je volgers, in plaats van alleen voor jou, aldus social media-marketeer Josh Spector. Welke les leerde je bijvoorbeeld van het moment waarop de foto is genomen of dat wat er te zien is? Met inspirerende captions geef je mensen niet alleen een extra reden je te (blijven) volgen, maar je creëert er ook nog meer engagement mee.

Geef niet meteen het hele verhaal weg

Goed, een verhaal vertellen dus. Maar wat gebruik je dan als eerste zin – de zin die je volgers zien voordat ze het hele verhaal openen, de zin die bepaalt of mensen wel of niet verder willen lezen?

De truc is om een zin te kiezen die mensen wel nieuwsgierig maakt, maar nog niet de clue van je verhaal weggeeft. Dat is lastig, maar zeker niet onmogelijk. Je kunt het het beste bij jezelf testen door je af te vragen: als dit de eerste zin van een boek zou zijn, zou ik het boek dan willen lezen? Dan weet je dat je goed zit.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Het boek ‘Help, ik heb mijn vrouw zwanger gemaakt’ werd ruim 20 keer teruggestuurd. Mixed signals? 😅 #retourweetjes

Een bericht gedeeld door bol.com (@bol_com) op

Gebruik emoji

Tja, dan zijn we toch weer terug bij het visuele gedeelte. Emoji vallen nu eenmaal op; wees daarom niet bang om ze te gebruiken. Niet te veel, natuurlijk, en alleen als ze iets toevoegen en passen bij wat je wil communiceren. Gelukkig zijn er steeds meer emoticons beschikbaar, dus steeds meer mogelijkheden om ze in te zetten. Als je ze goed gebruikt voegen ze ook humor toe, en dat valt weer extra op.

Wees authentiek

Het valt al snel op als je Instagram puur als marketingtool gebruikt. Volgers willen zien dat je het zelf leuk vindt om dingen te delen en willen weten wie jij bent. Ze vinden de informatie en verhalen die je deelt misschien interessant, maar willen ook weten wie de persoon daarachter is. Dat kan bijvoorbeeld al heel gemakkelijk met een eigen schrijfstijl.

Wees dus vooral jezelf en heb oprecht plezier in Instagram. Daar worden je captions vanzelf beter van!

Meer tips voor Instagram:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Manieren om op te vallen met je Instagram-caption (net zo belangrijk als de foto)
Sluiten