Wow, 86% van de internetgebruikers zegt influencers níét te vertrouwen

Telkens wanneer je Instagram opent zie je wéér een gesponsorde post van een influencer. Herkenbaar? Je bent niet de enige. Internetgebruikers worden zich steeds meer bewust van het feit dat influencers betaald krijgen om producten te promoten – en dat komt hun betrouwbaarheid niet ten goede. Kan je influencers vertrouwen?

Sterker nog: maar lieft 86 procent van de internetgebruikers zegt dat ze influencers niet (meer) vertrouwen. Dit bleek uit onderzoek van de Reputatiefabriek onder 1018 respondenten.

Wantrouwen

In het onderzoek laat slechts 14 procent van de respondenten weten dat ze influencers wél vertrouwen. De overige 86 procent laat duidelijk weten dat ze influencers wantrouwen. Waardoor dit wantrouwen ontstaan is? Oneerlijke captions, het promoten van een onrealistische levensstijl, het plaatsen van té bewerkte foto’s of het ontdekken van fake-volgers.

Transparantie en #nospon

Ook interessant is dat 56% van de internetgebruikers tijdens het onderzoek liet weten dat influencers gestraft moeten worden als zij niet eerlijk zijn over hun campagnes met merken.

Om maar een voorbeeld te noemen: dat zou voor kunnen komen als een influencer een gesponsorde post plaatst, maar niet transparant is over de samenwerking. Of wanneer er #nospon bij een Instagram Story staat, terwijl het product wél gesponsord is.

Ook lezen: Deze 7 fouten maak je waarschijnlijk op Instagram

Goed nieuws voor micro influencers

In plaats van macro-influencers in te zetten (met meer dan 100.000 volgers) kun je er daarom beter voor kiezen om micro-influencers in te zetten, met 5.000 tot 100.000 volgers. HelloSociety kwam er zelfs achter dat een campagne met een micro-influencer maar liefst 6,7 keer meer effect heeft dan een campagne met een macro-influencer.

Dit komt onder andere doordat je met micro-influencers vaak een niche pakt. Denk aan foodbloggers of fitness influencers. Micro-influencers delen alles over hun passie, waardoor een passende campagne meteen geloofwaardiger wordt. Ook kunnen internetgebruikers zich beter identificeren met micro-influencers, en is er meer ruimte voor interactie.

Meer lezen over dit onderwerp? We schreven er al eens eerder over: Waarom je als bedrijf beter micro-influencers kunt inzetten.

Meer lezen over (de wereld achter) Instagram en influencers?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Wow, 86% van de internetgebruikers zegt influencers níét te vertrouwen
Sluiten