Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 17 aug 2019

Als influencer werken met merken? Zo pak je dat aan

Naar schatting zijn er wereldwijd zo’n 1,1 miljoen influencers die graag geld willen verdienen met Instagram. Ben jij er daar één van, maar weet je niet hoe je dat precies moet aanpakken? Wij doken in de wereld van de influencers om precies dat voor je uit te vogelen.

Geen zorgen als je geen tienduizenden volgers hebt. Ook dan kun je namelijk samenwerken met merken! Steeds meer bedrijven zien in dat een campagne met een micro-influencer veel meer effect heeft, omdat deze Instagrammers vaak een betere band met hun volgers hebben. Het resultaat: de campagnes zijn geloofwaardiger en leveren meer op.

Lees ook: Waarom je als bedrijf beter micro-influencers kunt inzetten

Ben jij een micro-influencer die graag met merken wil werken? Maar weet je niet waar je in hemelsnaam moet beginnen? Wij verzamelden een aantal tips om je op weg te helpen.

Stap zelf naar merken

Business strateeg Jasmine Star helpt ondernemers hun socialmediakanalen te groeien. Zelf heeft ze 305K volgers op Instagram. Op haar blog geeft ze een goede tip om op te vallen tussen al die andere influencers. Zij raadt aan zélf naar de merken te stappen waar je graag mee wilt samenwerken.

Alleen een mailtje sturen is niet voldoende. Haar grootste advies is om te laten zien wat voor bereik je hebt en wat voor soort content je voor ze kunt maken. Zeker als je hiervoor nog niet met merken hebt gewerkt en nog geen resultaten kunt laten zien. In plaats van wachten tot een merk jou ontdekt, maak je een post over merk X.

Yes, dit doe je helemaal gratis. Maar vervolgens kun je een mail naar het merk sturen, waarin je de link naar je post stuurt. Meld daarbij wat de resultaten van die post waren: hoeveel engagement heb je erop gehad? Je sluit de mail vervolgens af met: “Als jullie in de toekomst met me willen werken, kun je in de bijlage mijn mediakit vinden.”

Maak een mediakit

Tja, als je in mails moet verwijzen naar je mediakit, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je er één hebt. Een mediakit is een pdf-bestand van één of twee A4’tjes, waarop alles over jou en je blog of bedrijf te vinden is. Hier staat bijvoorbeeld ook informatie over je doelgroep en je statistieken op. We schreven eerder al een artikel met alles wat er in een mediakit moet komen.

Handig! Dit moet er in je mediakit komen

Doe je research

Merken krijgen misschien wel honderden mails per dag van influencers die met ze willen samenwerken. Hoe zorg je er nou voor dat je daar tussen opvalt? Als je je research doet, heb je ten minste een streepje voor. Zo werkt het altijd goed om de naam te achterhalen van de verantwoordelijke persoon.

Verwacht geen reactie als je een standaard mailtje verstuurt zonder je huiswerk te doen. Laat zien dat je gepassioneerd bent over het merk.

Zeg niet ‘ja’ tegen elke betaalde kans

Zeker als je net begint met het monetizen van je Instagram-account is de verleiding groot om bij elk mailtje van een merk volmondig ‘ja’ te zeggen. Toch is het meest belangrijke aspect van influencer marketing dat je merken vindt die goed bij jouw stijl en boodschap passen.

Authenticiteit is key als je een goede relatie met je community wilt behouden. Als je ja gaat zeggen tegen merken die eigenlijk niet bij je passen, zullen je volgers je niet meer geloven en zullen andere merken niet meer met je werken.

Enne, wat moet je eigenlijk voor een post vragen?

Dat is een lastige vraag, die wij niet 1, 2, 3 voor je kunnen beantwoorden. Online calculators als deze kunnen je een handje helpen. Eigenlijk hangt de prijs van een post van veel verschillende factoren af. Wat is je niche en de grootte van het merk bijvoorbeeld? Maar ook: hoeveel tijd zal je kwijt zijn aan het maken van de post?

Volg jij ons eigenlijk al op Instagram?

Meer tips voor je Instagram game

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Als influencer werken met merken? Zo pak je dat aan
Sluiten