IGTV had het ‘nieuwe tv-kijken voor de volgende generatie’ moeten worden – wat ging er fout?

Tessa Ham 28 jan 2019 Carrière

“Jongens, kijken jullie weleens naar IGTV?”, vroeg ik hier op de redactie, voordat ik aan dit artikel begon. Nee, was het antwoord. Dat komt onder andere omdat er simpelweg niets op te bekijken is. Toen ik het net (voor het eerst op mijn ‘nieuwe’ telefoon die ik al vier maanden heb) opende, had een overweldigend aantal van vijf accounts een video geplaatst.

De (pijnlijke) cijfers

Nu denk je misschien: tja, dat jullie redactie het niet kijkt, hoeft niet te betekenen dat niemand dat doet. Daarom heeft Buffer wat cijfers verzameld:

  • Airbnb heeft 3,7 miljoen volgers. Hun drie video’s op IGTV hebben 77.000, 39.000 en 22.000 views (in andere woorden: ongeveer twee procent van hun volgers).
  • Warby Parker heeft 490.0000 volgers en hun IGTV video’s krijgen rond de 5.000 views (ongeveer één procent van hun volgers).
  • HubSpot heeft 144.000 volgers en hun video’s worden 1.000 tot 3.000 keer bekeken (ongeveer twee procent van hun volgers).
  • Buffer heeft 44.000 volgers op Instagram en hun test IGTV video werd 474 keer bekeken (ongeveer één procent van de volgers).

Om er nog even wat dieper in te duiken: toen GQ een video over Kylie Jenner en Travis Scott plaatste op YouTube (waar ze 2,5 miljoen abonnees hebben), kreeg de video 30 miljoen views. Op hun Facebook-pagina met 2,8 miljoen likes werd dezelfde video 4,7 miljoen keer bekeken.

Op Instagram heeft GQ 4,6 miljoen volgers. Ze plaatsen een klein deel op hun Instagram (die 2,1 miljoen views kreeg) en de hele video op IGTV. Daar kreeg de video een magere 137.000 views.

Waar blijft de populariteit van IGTV?

Dat IGTV niet opgepakt wordt, mag duidelijk zijn. Maar waar komt dat door? Het concept is best logisch als je het vanuit het oogpunt van Instagram bekijkt. 96 procent van de media die wij op onze telefoon consumeren is verticaal. 50 procent van de digitale video’s die we bekijken, worden op mobiel bekeken. En dat aantal stijgt alleen maar sinds 2013.

De Stories feature die Instagram lanceerde is wel mateloos populair. Volgens Instagram spenderen we inmiddels 40 procent van de tijd die we doorbrengen in de app op Stories. Omdat we op Stories al verticale video’s bekijken en dat nou eenmaal de manier is waarop we onze telefoon houden, zou IGTV op papier een slim idee zijn.

De nadelen

In de praktijk ligt dat anders. Ten eerste: waar de Stories bovenaan in our face staan, vergeet je bij IGTV al snel dat het bestaat.  Bovendien plaatsen we onze snelle, persoonlijke video’s al op Stories. De enige gebruikers die geproduceerde en niet on the go video’s maken, zijn de creators.

Maar voor creators zitten er een hoop nadelen aan IGTV. Zo heeft het geen zoek functie, waardoor je niet op die manier een nieuw publiek kunt bereiken met je video’s. Dat kan bij YouTube natuurlijk wel. Nog een verschil: alhoewel het niet helemaal zonder problemen gaat, kun je bij YouTube je video’s montizen. Dat kan bij IGTV alleen als je gesponsorde content zou maken.

En dan hebben we het verticale aspect dus nog. Creators schieten hun geproduceerde content meestal niet op hun telefoon, maar met een professionele camera die gewoon horizontaal schiet. De creators die IGTV wél gebruiken, plaatsen er daarom voornamelijk verticale trailers voor hun YouTube video’s op. En dat had Instagram natuurlijk niet helemaal voor ogen met IGTV.

Wij zijn nieuwsgierig hoe IGTV zich zal gaan ontwikkelen, maar the next big thing zal het niet worden.

Meer lezen over Instagram

Reageer op artikel:
IGTV had het ‘nieuwe tv-kijken voor de volgende generatie’ moeten worden – wat ging er fout?
Sluiten