Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 5 augustus 2020

Dit horloge zonder klok is een mooie reminder om te leven in het hier en nu

Het was zelfs voor de producent van The Watch Now een vreemde aanvraag: een horloge zonder klok of tijd. Net als veel andere mensen voelden ondernemers Bieke van Orten en Thijs Verhoeven de druk om maar door en door te blijven gaan, zonder stil te staan bij het hier en nu. Zo kwamen ze op het idee voor The Watch Now: een horloge zonder tijd, maar met het woord ‘now’. Een mooie accessoire die werkt als een kleine reminder om je aandacht weer terug te brengen naar het hier en nu.

We spreken Bieke en Thijs over hoe ze op het idee zijn gekomen voor dit unieke product, de reacties die ze kregen van producenten en hun eigen manieren om meer mindfulness toe te passen in hun levens.

Een horloge zonder tijd. Super out of the box, hoe zijn jullie op dit idee gekomen?

“Een kort, maar ergens ook logisch verhaal waar velen zich waarschijnlijk in herkennen. In de tijd waarin we nu leven is het steeds lastiger geworden om een goede balans te vinden tussen werk en privé. Dit wordt mede veroorzaakt doordat iedereen mobieler is, de opmars van social media en nieuwe fenomenen zoals FOMO.

Wij hadden – en hebben – hier ook last van, het is niet altijd makkelijk om een eigen onderneming te leiden, sociaal actief te zijn en ook nog te werken aan je toekomst.

“We merkten dat wij constant aan het rennen waren zonder bewust stil te staan bij de mooie momenten waar we ons in bevonden.”

The Watch Now was hiervoor de perfecte en vriendelijke reminder die ons eraan herinnerde om niet altijd met tijd of de toekomst bezig te zijn. Maar gewoon even bewust te worden van het moment.”

watch now green
Bron: Watch Now

Was het lastig om een producent te vinden die aan jullie verzoek kon voldoen? Hebben jullie aparte reacties gehad?

“Mega lastig! Het antwoord ‘NO clock?!” kregen we meerdere malen te horen dus hierbij kwam ook vaak een duidelijke nee bij de vraag of ze het misschien wel konden produceren voor ons. Maar de zoektocht was ook leuk. We hebben enorm veel Skype calls gehad, fabriekjes digitaal van binnen mogen bekijken en we hebben ook fouten meegemaakt. Toen de productie eindelijk helemaal was zoals we het wilden hebben, bleek bij de levering dat ieder item een productiefout bevatte.

Dit was een redelijke domper voor ons omdat we natuurlijk zaten te springen om met ons product te gaan knallen. Gelukkig is de Watch Now letterlijk en figuurlijk tijdloos en hebben we deze extra tijd gepakt om ons nog beter voor te bereiden op de lancering.”

Waren jullie voor dit horloge al veel bezig met mindfulness?

Thijs: “Eigenlijk ben ik altijd al bezig geweest met het vinden van balans in de breedste zin van het woord. Mindfulness is hier altijd een onderdeel van geweest. Dit hoeft voor mij niet altijd in de vorm van mediteren te zijn, maar kan ook bijvoorbeeld een fietstocht door de duinen zijn in mijn eentje. Rust en balans vinden in wat je doet vind ik erg belangrijk.”

Bieke: “In de afgelopen jaren heb ik een lichte verslaving ontwikkeld aan het beluisteren van inspirerende podcasts en het lezen boeken over persoonlijke ontwikkeling en spiritualiteit. Een gemakkelijke en ontspannen manier om nieuwe kennis op te doen. Dus mindfulness en leven in het nu zijn beide topics die dagelijks de revue passeren. De vroege ochtenduren wanneer de wereld (en Thijs) nog slaapt zie ik als mindfulness en hier kan ik dan ook echt een hele dag op teren.”

Waarom denken jullie dat ‘druk, druk, druk’ bijna een statussymbool is, ondanks alle burn-outs?

“Het wordt gezien als een kunst om alle ballen tegelijk hoog te houden terwijl dit voor sommigen wellicht een afwijking is. Het gevoel dat je hierbij krijgt kan voor sommigen voelen als het ‘goed doen of voor elkaar hebben’. Terwijl dit multitasken, dus in andere woorden ‘druk zijn’, vaak iets is waarmee men juist achter de feiten aanloopt.

Misschien is het nu juist de tijd dat men dit statussymbool wijzigt naar iets waar men aan kan werken. The Watch Now kan hierbij helpen. Mensen die in balans zijn en van kleine én grote momenten kunnen genieten, gebruiken bijna nooit ‘druk druk druk’ als statussymbool.”

watch now gold

Hoe proberen jullie zelf – naast jullie accessoire natuurlijk – om niet te snel te blijven door hollen, maar ook stil te staan bij het hier en nu?

“Door voldoende rustmomenten in te plannen voordat de werkdag begint maar ook door tijd vrij te maken in de avonden en weekenden. Met een eigen onderneming blijft werk altijd doorlopen dus dit echt ‘uitzetten’ is soms lastig. Maar tijdens het proces van het ontwikkelen van The Watch Now zijn we steeds meer in het onderwerp gedoken dus we kunnen zeker zeggen dat dit ook impact heeft op hoe we onze dagen nu invullen.”

Is het spannend om een product te lanceren in coronatijd, toch een uitdagende tijd voor veel ondernemers?

“Het is altijd spannend om een nieuwe product of bedrijf te lanceren. Het is altijd maar de vraag hoe de markt het gaat oppakken en of anderen er net zoveel plezier als wij aan beleven. Gelukkig hebben wij redelijk wat ervaring met het lanceren van merken of producten in de markt, dat helpt. Bovendien waren wij het jaar voor corona bezig met de productontwikkeling, dus het zou ook heel jammer zijn om er dan uiteindelijk niets mee te doen.

Nu terugkijkend op de lancering was er geen beter moment om The Watch Now te introduceren op de markt.

“Veel mensen zijn in de afgelopen maanden gaan beseffen hoe vol we ons leven plannen waardoor de herkenning in het product nu veel groter is.”

Spannend blijft het natuurlijk wel gezien onze andere ondernemingen ook wel even wat klappen hebben ontvangen maar het product lag al even klaar dus we waren er echt klaar voor.”

Oprichters The Watch Now
Bron: The Watch Now

Wat voor onderneming(en) hebben jullie nog meer?

“Wij hebben allebei inderdaad nog een andere onderneming waarmee we samen een one-stop-shop zijn voor veel mooie bedrijven. We delen al ruim drie jaar een kantoor en zijn daardoor goed op elkaar ingespeeld.

Bieke van Orten heeft BEEX Branding, een full-service marketing, content & PR agency. Hiermee ondersteunt ze klein tot middelgrote bedrijven in de fashion, food en lifestyle branche met hun activiteiten als social media, content creatie, branding, design en PR.

Thijs Verhoeven is vijf jaar geleden begonnen met WP Masters, een Full Service Digital Agency in Amsterdam dat zich richt op het online lanceren van merken en producten. De slogan van WP Masters is dan ook “We help brands become online legends” waarbij de “Masters” voornamelijk focussen op strategie, branding, development & digital marketing.”

Wat zijn jullie toekomstdromen voor The Watch Now?

“Een hele fijne droom van ons is om een Watch Now in de handen van ‘living in the NOW‘-goeroe Oprah Winfrey te krijgen. Niet zodat ze er iets commercieels mee kan of moet doen, maar omdat dit gewoon perfect bij haar past. Oprah spreekt met de meest inspirerende ondernemers en spirituele leiders in haar podcasts en start iedere aflevering met de woorden “take time to be more fully present”. Dus een betere match kan er bijna niet zijn.

Daarnaast willen wij natuurlijk nog meer mooie, betekenisvolle producten met onze teams op de markt brengen. Er zijn al meerdere ideeën en enkele worden op dit moment zelfs al uitgewerkt, dus jullie zijn nog lang niet van ons af haha!”

Benieuwd geworden naar de bewuste accessoire? Bekijk de gehele collectie op de website van The Watch Now. Er zijn tien verschillende horloges te koop waarbij de tijd bewust is achtergelaten. De sieraden hebben prijzen tussen de €49,95 en €59,95 en geven je ook de mogelijkheid te wisselen in de verschillende kleuren leren straps.

Reageer op artikel:
Dit horloge zonder klok is een mooie reminder om te leven in het hier en nu
Sluiten