Tijd voor een nieuw normaal: Corporate Queer rekent af met heteronormativiteit in het bedrijfsleven

Niet alleen op straat, op school en in het uitgaansleven is er geweld en discriminatie tegen lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender en intersekse personen (LHBTI+’ers), ook op de werkvloer. In het kader van Coming Out Day dit weekend, lanceert Corporate Queer een postercampagne om heteronormativiteit op de werkvloer te doorbreken. Zij (en wij!) streven naar een gelijkwaardige behandeling voor iedereen.

Corporate Queer is een Nederlands kennisplatform dat de heteronorm binnen het bedrijfsleven aan de kaak stelt. Dat is nodig, want veel tolerantie en acceptatie op werk is maar schijn.

Be Professional. Be You.

Laten we eerst iets uitleggen: het fenomeen ‘uit de kast komen’ onderstreept de heteronormativiteit van de samenleving. Hetero’s hoeven immers nooit ‘uit de kast te komen’. Toch heeft het voor de LHBTI+ community een belangrijke functie; een dag als Coming Out Day moedigt ze aan open te zijn.

Coming Out Day zou een uitnodiging moeten zijn voor hetero’s om in gesprek te gaan over acceptatie van LHBTI-collega’s om zo bij te dragen aan de tolerantie op de werkvloer. Zo kunnen we met z’n allen werken aan een samenleving waar ‘uit de kast komen’ niet meer nodig is.

Om verandering te brengen in discriminatie en (verbaal) geweld tegen LHBTI+’ers in het Nederlandse bedrijfsleven, lanceert Corporate Queer de campagne ‘Be professional. Be You.’

Minder schijntolerantie en meer acceptatie

Op de werkvloer moet iedereen zichzelf kunnen zijn. Hiervoor moet je niet hoeven voldoen aan wat anderen prettig vinden om te zien. Uit onderzoek van Corporatie Queer en tijdschrift L’Homo blijkt dat er op de werkvloer vaak sprake is van schijntolerantie.

Collega’s vinden het vaak niet erg als je een partner hebt van hetzelfde geslacht, zolang je er maar niet overdreven over doet. De acceptatie stopt dus bij gender non-conform gedrag.  Zoals een man die zich feminien kleedt, een vrouw die zich masculien uit of wanneer iemand zich als non-binair identificeert.

Met de campagne wil Corporatie Queer meer bewustwording creëren: er valt nog veel te gebeuren voor acceptatie en gelijke behandeling op de werkvloer. Met ‘Be professional. Be You’ stimuleren ze organisaties een veilige werkomgeving te creëren waarin iedereen zichzelf kan zijn.

Dit vind je misschien ook interessant

Reageer op artikel:
Tijd voor een nieuw normaal: Corporate Queer rekent af met heteronormativiteit in het bedrijfsleven
Sluiten