Geld 6 nov 2018 Tessa Ham

Wat doe je als een factuur niet wordt betaald?

Helaas komt het meer dan eens voor dat een klant of opdrachtgever niet op tijd betaald. Dat is natuurlijk ronduit frustrerend. In de meeste gevallen wacht je al dertig dagen op je geld. Hoe stuur je op een nette manier een herinnering factuur? En wat doe je als ze zelfs dan niet betalen?

Het eerste wat je kunt doen is een factuur herinnering sturen (oftewel een betalingsherinnering). Dit is een vriendelijke herinnering voor je opdrachtgever of klant dat de betalingstermijn is verstreken en dat er een betalingsachterstand is ontstaan. In de betalingsherinnering vraag je of de debiteur alsnog de factuur wil betalen. Die voeg je weer toe in de bijlage.

Voorbeeld factuur herinnering

Geachte [naam opdrachtgever],

Uit onze administratie is gebleken dat factuur [factuurnummer] nog niet is voldaan. De betalingstermijn van dertig dagen is verstreken.

Wij verzoeken u vriendelijk om het openstaande factuurbedrag uiterlijk binnen veertien dagen over te maken op onze rekening [rekeningnummer].

Indien de betaling deze e-mail heeft gekruist, dan kunt u deze herinnering als niet verzonden beschouwen.

Met vriendelijke groet,

[naam]

Nabellen

In de meeste gevallen wordt een factuur na de betalingsherinnering betaald. Wat moet je doen als je opdrachtgever of klant nog steeds niet voldoet? Dan kun je het beste even bellen. Vaak zijn ondernemers bang dat ze de relatie met hun klant of opdrachtgever zullen schaden. Begrijpelijk, maar bedenk je dat het eigenlijk de andere kant is die de relatie beschadigd.

Als ze nog steeds niet hebben betaald na een herinnering factuur, is het toch slim om even de telefoon op te pakken. Er kan natuurlijk ook een logische verklaring zijn, waarom ze nog niet betaald hebben. Daarnaast kun je gelijk afspreken wanneer je opdrachtgever uiterlijk de factuur moet hebben voldaan. Zorg wel dat je deze afspreken ook schriftelijk vastlegt en deze nog even na afloop mailt naar de opdrachtgever.

Tweede betalingsherinnering

Neemt je opdrachtgever of klant de telefoon meerdere keren niet op? Deze tweede betalingsherinnering is iets dwingender dan de eerste. Geef aan dat als je klant niet betaalt, je genoodzaakt bent om verdere stappen te ondernemen.

Een incassobureau inschakelen

Als zelfs dat niet helpt, kun je een incassobureau of deurwaarder inschakelen. Een incassobureau kan geen dwangmiddelen zoals beslaglegging, gebruiken. Wel sturen ze een brief met een verzoek tot betaling.

Nog meer informatie over facturen?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Wat doe je als een factuur niet wordt betaald?
Sluiten