Zo bereid je je voor op de Helweek

Er is geen weg meer terug. We gaan ‘m doen. De Helweek. 7 dagen lang jezelf pushen om verder te komen dan je normaal gesproken doet. Door vroeg op te staan, discipline te tonen en ‘gewoon’ keihard te knallen en weten wanneer je je rust moet pakken. Voordat we maandag 15 februari aan de week beginnen, zijn er ook een aantal voorbereidingen te treffen. Zo kun je je op de Helweek voorbereiden.

Geen idee waar we het over hebben? Lees eerst dit artikel: Doe mee aan de WorkJuice Helweek: 7 dagen lang uit je comfort zone

Voorbereiden op de Helweek

Het is niet de bedoeling om van de één op de andere dag te besluiten om de Helweek te doen. Althans, niet zonder je goed voor te bereiden.

In het boek worden aardig wat woorden vuilgemaakt aan de juist voorbereiding voordat je start aan deze life changing week. Een Helweek goed voorbereiden is key om het beste uit de week te halen. Want als we het doen, willen we het goed doen. Of zoals de quote van Benjamin Franklin in het boek zegt:

“By failing to prepare, you are preparing to fail.”

Dus let’s go. Want volgens Larssen heb je eigenlijk zelfs 2 tot 3 weken voorbereiding nodig.

Kleine tip van de auteur: houd een dagboek bij (mocht je dat niet al doen). Het is leuk en leerzaam om de dingen die je de komende tijd leert bij te kunnen houden.

Wat je vooraf moet weten

  1. Een belangrijk punt is dat het cruciaal is om tegenslag te omarmen. Als dingen niet (direct) lukken, zijn we geneigd om dit te zien als falen. Maar in werkelijkheid is dit slechts een tegenslag die je moet omarmen en je sterker moet maken. Knoop in je oren: tegenslag hoort erbij, laat je er niet door uit het veld slaan.
  2. Daarnaast moet je je mentaal voorbereiden door bij je gevoel te komen. Levensveranderende beslissingen zijn volgens Larssen altijd gebaseerd op emotie. Hoe sterker je emotie, hoe beter je weet dat een beslissing de juiste is. Vraag jezelf af wat hetgeen is dat jou drijft. Wat vertelt jou intuïtie je dat je moet doen? Wat voelt goed vanbinnen? Laat dat je drijfveer zijn, in plaats van wat ervan je verwacht wordt, wat de data zegt, of – nog belangrijker – wat veilig is.
  3. Een ander punt wat mooi aansluit op het bovenstaande, is het feit dat jij bepaalt hoe geweldig jouw dag is. Dat wil zeggen: je dag kan nog zo slecht zijn, als jij vindt dat hij toch nog succesfactoren heeft dan is dat zo. Get positive.

Zo verander je jouw fixed mindset in een growth mindset voor meer succes

Wat je vooraf moet doen

  1. Vraag feedback van anderen over jouw doen en laten. Vraag het aan collega’s, familie, vrienden, kennissen en je partner en schep een zo goed mogelijk beeld van je sterke en zwakke punten. Om hier vervolgens natuurlijk hard aan te werken.
  2. Bepaal je doel. Ga bij jezelf na waar je nu staat in het leven en waar je naartoe wilt. Wat vind je belangrijk, wat zijn jouw doelen, wat wil je bereiken? Vanuit die gedachtes kun je doelen opstellen die in lijn zijn met jouw waarden en ambities. En denk hierin niet alleen groot (lange termijn), maar bepaal ook wat je korte termijn doelen zijn (op bijvoorbeeld dagelijkse basis). Oh, en maak je doel natuurlijk realistisch en concreet.
  3. Maak een plan. Dit betekent niet dat je tot in den treuren je week moet uitstippelen, maar – zoals Sanny Verhoeven zo mooi zegt: wat niet in je agenda staat gebeurt niet. Maar blijf wel flexibel, het leven is immers onvoorspelbaar. En in die gevallen moet je die tegenslag kunnen omarmen (zie punt 1) en hier proactief mee omgaan.

Enneh, plan jezelf niet helemaal vol en hou ook tijd over voor lol, gekkigheid en spontaniteit. Het moet wel leuk blijven – óók tijdens een Helweek.

7 redenen waarom het je maar niet lukt om je doelen te bereiken

Wat je staat te wachten

Tijdens de week heeft elke dag een eigen thema. Onderstaand alvast de thema’s waarop je je kunt voorbereiden:

  • Maandag: Gewoontes (slechte en goede)
  • Dinsdag: Modes & focus
  • Woensdag: Timemanagement
  • Donderdag: De comfortzone (we gaan een nachtje doorhalen!)
  • Vrijdag: Rust en herstel
  • Zaterdag: Innerlijke dialoog
  • Zondag: Reflectie

Elke ochtend om 5 uur vind je een stuk op WorkJuice waarin we je helpen met het thema aan de slag te gaan. We got this!

Doe jij met ons mee?

Van 15 tot en met 21 februari starten WorkJuice’s Tessa en Lisanne met de Helweek. Dat betekent: om 5 uur ’s ochtends opstaan, discipline tonen, gezond leven, positief zijn en je super ongemakkelijk voelen. Want waar wrijving zit, zit groei. En daar willen we heen.

En daar willen we samen heen. Met jou. Want samen is beter dan alleen. Doe jij met ons mee? Laat van je horen via Instagram, waar elke ochtend één van ons op WorkJuice’s Instagram stories zal plaatsen om elkaar er doorheen te slepen.

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Zo bereid je je voor op de Helweek
Sluiten