Helweek dag 4: uit je comfort zone

You did it. Je bent over de helft van de Helweek. Ik hoop dat je je lekker, gemotiveerd en krachtig voelt.  En misschien een beetje moe, maar daar zul je je vandaag toch écht overheen moeten zetten. Donderdag is immers de dag waarop slapen niet mag (ik heb er maar een rijmpje van gemaakt om het wat dragelijker te maken) en we uit onze comfort zone gaan treden.

Na veel denkwerk en administratieve taken, is het vandaag tijd voor een heel ander soort dag. We gaan compleet uit de comfort zone treden, wat, aldus schrijver Erik Bertrand Larssen, kan leiden tot mooie uitkomsten en groei.

Geen idee waar we het over hebben? Lees dan eerst dit artikel: Doe mee aan de WorkJuice Helweek: 7 dagen lang uit je comfort zone.

Dag 4 van de Helweek: comfort zone

Over de hele week gelden er zeven regels. Zo moet je niet alleen vroeg opstaan, maar ook gezond eten en een uur sporten. Maar daar blijft het niet bij: elke dag krijgt ook een ander thema.

Op dag 4 focussen we op onze comfort zone. Of beter gezegd: het verlaten van die comfy contreien.

Wat maakt me angstig?

We starten met een grondige deepdive naar binnen toe. Vraag jezelf ’s af wat je allemaal bang of angstig maakt. Wat vind je eng om te doen? Hoe voel je je daarbij? Angstig dus, waarschijnlijk. Maar hoezo is dat?

Volgens Larssen heeft dat waarschijnlijk te maken met het feit dat het nog onbekende terreinen zijn. En dat zorgt ervoor dat de angsten de overhand hebben.

De eerste to do voor de dag is: spreek je angsten uit. Ga voor de spiegel staan en vertel aan jezelf waar je bang voor bent. En ook dit is voor veel mensen al iets oncomfortabels om te doen, maar juist dáárom doen we dit dus. Want, zo vertelt Larssen, het uitspreken van je angsten is al de helft van de overwinning ervan.

“Angst is nooit echt. Het is altijd iets wat we zelf bedenken.”

Soms kom je bijvoorbeeld tot de conclusie dat die vage brei van woorden die jouw angst is in je hoofd, helemaal niet zo eng blijkt te zijn als je het uitspreekt.

Zo durf je meer risico’s te nemen in het leven

Wat is het worst-case scenario?

Volgens Larssen stoppen we 80 procent van onze energie in ‘wat als’-gedachtes en 20 procent in succes-gedachtes. Je raadt het al, dat moeten we omdraaien.

Onze negatieve gedachtes totaal uitzetten, is onmogelijk. Wat we wel kunnen doen, is de gedachtes voor ons laten werken. Zogenaamde ‘what if’ scenario’s uitdenken. Want om voorbereid te zijn op je succes, moet je weten wat er fout kan gaan. Dat gaan we uitschrijven en we bedenken er direct een oplossing/plan B voor.

“Succes begint in je mind

Door je voor te bereiden op een negatieve uitkomst, voel je je zelfverzekerder over je overall plan en zul je eerder successen boeken. En dat alles gebeurt in je hoofd. Jij bepaalt wat jouw gedachtes zijn en hoe je die voor jou laat werken.

7 mogelijke manieren waarop angst je tegenhoudt in het leven

En nee, die switch in je mindset zal – helaas – niet van dag op een nacht veranderen. Dat kost tijd, moeite en een paar (of heel veel) spreekwoordelijke kleerscheuren. Dat hoort er nou eenmaal bij. Ik ken niemand wiens weg naar succes een stijgende, rechte lijn naar de top was.

Houd dus ten alle tijden je doel voor ogen en laat kleine obstakels of tegenslagen je er niet van weerhouden om door te zetten.

Zo verander je jouw fixed mindset in een growth mindset voor meer succes

Succes is een levensstijl

En een laatste tip van Larssen: heb geduld. De weg naar succes is lang. Je begint je reis nu, maar je zult veel angsten moeten overwinnen, veel moeten falen en na alle vallen weer op moeten krabbelen om er te komen. “Many of the very rich made their fortunes after the age of fifty.”

Eén nacht niet slapen

En dan deel twee van het uit je comfort zone treden: een nacht niet slapen. Volgens Larssen – en volgens die mensen die ik heb gesproken die ook de Helweek hebben gedaan – is de slapeloze nacht het meest inspirerende aspect van de hele week. Slaap is zo’n constante (en heerlijke) factor in ons leven en dat maakt het de ultieme manier om uit onze comfort zone te komen. Let’s bring it on!

Hoe je dit doet? Door de geleerde skills van gisteren in acht te nemen. Maak een planning voor jezelf en werk aan je to do’s. Kan je meteen de lijst afstrepen.

Wat is belangrijk op je to-do list? Stel prioriteiten in deze 4 stappen

FYI: Een nacht doorhalen is natuurlijk niet verstandig als dit voor jou wegens (wellicht medische) redenen niet slim is. Als je de volgende dag een stuk moet autorijden of fysiek zwaar werk moet doen, laat de slapeloze nacht dan aan je voorbijgaan.

Fijne nacht!

🎧  Luistertip voor vandaag:

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Helweek dag 4: uit je comfort zone
Sluiten