Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 17 feb 2021

Helweek dag 3: het aanpakken van je time management

We zijn alweer op dag 3 van de Helweek! Vandaag gaan we het hebben over time management. Je kan een topmanager zijn én veel tijd doorbrengen met je kinderen. Je kan een succesvolle ondernemer zijn én een druk sociaal leven hebben. Het hoeft niet per se een of-situatie te zijn. Je hoeft niet te kiezen. Volgens schrijver Erik Bertrand Larssen is het alleen een kwestie van slim je tijd indelen.

Geen idee waar we het over hebben? Lees dan eerst dit artikel: Doe mee aan de WorkJuice Helweek: 7 dagen lang uit je comfort zone.

Dag 3 van de Helweek: time management

Over de hele week gelden er zeven regels. Zo moet je niet alleen vroeg opstaan, maar ook gezond eten en een uur sporten. Maar daar blijft het niet bij: elke dag krijgt ook een ander thema.

Vandaag gaan we het thema time management aanpakken.

Waarom time management in de Helweek?

Het is makkelijk om je gebrek aan time management af te schuiven op externe factoren waarop we geen invloed hebben. Op technologie bijvoorbeeld, die ons afleidt en de druk geeft om altijd bereikbaar te zijn. Larssen vindt het onzin dat we ons hier maar gewoon aan moeten overgeven, omdat de moderne wereld nou eenmaal zo is. Hetzelfde geldt voor excuusjes als ‘Ik ben nou eenmaal zo’ of ‘Mijn moeder deed het ook, dus ik heb het van haar’ als we het hebben over een bepaalde eigenschap die ervoor zorgt dat je time management slecht is.

Je bent zelf in controle over je tijd en hoe je deze indeelt.

De kans is groot dat je het op één of meerdere onderdelen van je leven heel goed doet. Misschien voed je gezonde, slimme en blije kinderen op, heb je een druk sociaal leven, zit je lekker in je vel omdat je jouw gezondheid de prioriteit geeft of doe je het heel goed in je carrière. Maar de kans is groot dat je niet op elk onderdeel van je leven excelleert, zegt Larssen in het Helweek boek. En de kans is ook groot dat je je daarbij hebt neergelegd.

Tuesday Talks: zo zorg je voor een goede balans tussen werk en privé

Maar zoals we in de inleiding al zeiden, hoef je niet per se te kiezen tussen al die onderdelen in je leven. Je moet alleen leren om beter je tijd in te delen.

Een hulptool voor time management

Iedereen komt weleens met zijn timing in de knoop. Dat is menselijk. Het gaat erom wat je vervolgens doet. Steek je je kop in het zand? Raak je nog meer in de stress? Of doe je er daadwerkelijk iets aan? Larssen raadt aan op zo’n moment dat het allemaal even te veel wordt op de ‘pauzeknop’ te drukken. Adem een keer diep in en uit en maak een lijst van alles wat er nog moet gebeuren. Niet alleen vandaag of morgen, maar ook die afspraak met een vriendin die je maar vergeet in te plannen.

Als je het al druk hebt, kan maken van zo’n to-do lijst aanvoelen als een grote klus waar je eigenlijk helemaal geen tijd voor hebt. Maar Larssen vergelijkt het met een opkomende blaar als je aan het hiken bent. Je kunt beter even stoppen om er een blarenpleister op te plakken, dan maar door te stappen en uiteindelijk letterlijk op de blaren te zitten… eh, lopen.

De oefening

Je voelt ‘m waarschijnlijk al aankomen met een thema als time management, maar bij de oefening van vandaag gaan we plannen. Maar het plannen van je leven – zeker als je normaal gesproken geen planner bent – kan nogal overweldigend aanvoelen. Het geheim is volgens Larssen om op de lange termijn te beginnen. Deze kun je dan langzaam dichterbij vandaag de dag brengen.

5 productiviteitsfouten in de eerste 10 minuten van je dag

Larssen wil dan ook niet dat je één planning, maar vier planningen maakt. Een jaarlijkse planning, een maandelijkse, wekelijkse en dagelijkse. Vandaag ga je een systeem bedenken om deze planningen te maken. Dit kan digitaal zijn, in een planner of gewoon in een schrift, it’s up to you.

Bedenk vandaag in ieder geval een paar doelen en ga deze in je planningen verwerken. Stel dat je dit jaar bijvoorbeeld 10 kilometer wil kunnen hardlopen. Dan plan je in je jaarlijkse planning in wanneer je dat wil kunnen lopen. Misschien kun je hier zelfs een hardloopwedstrijd bij vinden. Vervolgens ga je kijken welke kleinere stappen je kunt nemen om dit grote doel te bereiken. In dit voorbeeld houdt het bijvoorbeeld in dat je drie hardlooptrainingen in je wekelijkse planning gaat verwerken.

Je dagelijkse planning is als een soort to-do lijst. Schrijf ’s avonds voor je naar bed gaat alle taken op die je de volgende dag moet doen. Of doe dit ’s ochtends meteen met een kop koffie erbij. Als je al je taken hebt opgeschreven, geef je ze allemaal een cijfer op basis van prioriteit. Dit is belangrijk, want je wil je dag altijd beginnen met de meest belangrijke taak.

Tips voor bij het plannen

  • In de jaarlijkse planning zet je niet alleen professionele en persoonlijke doelen, maar ook gebeurtenissen die je al langer wil doen, zoals het weekendje weg met een vriendin. Het maakt niet uit dat jullie nog geen precieze datum hebben afgesproken. Zet ‘m in je jaarlijkse planning en het zal er eindelijk van komen.
  • Check elke maand of je nog on track bent met je jaarlijkse planning en maak aanpassingen waar nodig.
  • Neem na de Helweek elke zondag even 15 minuten de tijd om je week in te plannen, zodat je zeker weet dat je tijd hebt voor je doelen.
  • Houd je dagelijkse planning altijd realistisch. Pak je wekelijkse planning erbij als de lijst te lang wordt en kijk welke taken je waar in kunt plannen.

Als je na al dat plannen aan je taken bent toegekomen, heeft Larssen nog één tip: focus je volledig op één taak tegelijkertijd. Multitasken is simpelweg niet mogelijk. Zo lang je nog meerdere taken tegelijk probeert uit te voeren, ben je niet efficiënt met je tijd bezig en zal je nooit je volle potentieel waarmaken.

🎧  Luistertip voor vandaag:

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Helweek dag 3: het aanpakken van je time management
Sluiten