Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 16 feb 2021

Helweek dag 2: optimaal benutten van ‘de modus’

De eerste dag van de Helweek zit erop. Heb je het een beetje overleefd? Waar je gisteren je gewoontes in kaart hebt gebracht, leren we vandaag een nieuwe gewoonte aan. Noorse mental coach Erik Bertrand Larssen noemt deze gewoonte ‘de modus’, maar het is ongeveer te vergelijken met het bereiken van een flow.

Geen idee waar we het over hebben? Lees dan eerst dit artikel: Doe mee aan de WorkJuice Helweek: 7 dagen lang uit je comfort zone.

Dag 2 van de Helweek: in een flow komen

Over de hele week gelden er zeven regels. Zo moet je niet alleen vroeg opstaan, maar ook gezond eten en een uur sporten. Maar daar blijft het niet bij: elke dag krijgt ook een ander thema. Tijdens de tweede dag is het thema, het bereiken van ‘de modus’, oftewel een flow.

Met deze 6 tips kom je in die flow en krijg je eindelijk dingen gedaan

Waarom de flow?

De flow klinkt misschien een beetje zweverig, maar het is niet meer dan een modus waarbij je op je allerproductiefst bent. Je zit er lekker in en als je op de klok kijkt, realiseer je je opeens dat de uren voorbij zijn gevlogen. Waarschijnlijk herken je dit heerlijke gevoel wel. Iedereen kan in deze optimale modus komen, maar er zijn maar weinig mensen die zelf de controle hebben over wanneer ze in zo’n flow komen of niet.

De opdracht voor Helweek dag 2

Vandaag krijgen we inzicht in de verschillende staten waarin we ons gedurende de dag, de week en ons leven begeven. Dat doe je door een lijst te maken van de momenten in je leven (ook in je kindertijd) waarop je op je best presteerde. Wanneer was je op je sterkst? Vervolgens zet je erachter in wat voor modus je op dat moment was. Voelde je je op dit soort momenten relaxt? Zelfverzekerd? Energiek? Gefocust?

Door middel van deze lijst kom je er hopelijk achter wat je optimale modus is – de flow die we eerder beschreven, de modus waarin je op je allerproductiefst bent en de beste resultaten levert. De volgende stap is om jezelf in die optimale modus te krijgen. Het tweede gedeelte van de opdracht bestaat daarom uit het bepalen van een mantra. Dit kan één woord zijn, zoals ‘fearless‘, maar ook een zin zoals ‘Geef het je alles’.

De rest van de week ga je deze mantra gebruiken als je in jouw optimale modus wil komen. In het begin zal je jouw mantra misschien wel vijftig keer moeten herhalen (hardop of voor jezelf). Maar je zal zien dat je hersenen de connectie tussen je mantra en flow steeds sneller zullen gaan maken.

Het helpt als je er in je hoofd een bepaald beeld bij ziet. Misschien het stadium waar je ooit een hardloopwedstrijd hebt gefinisht, of het podium waar je een killer speech afleverde. Denk niet alleen aan hoe het eruit zag, maar ook aan hoe het er rook en wat voor geluiden je hoorde. Ten slotte kan het helpen om voordat je je mantra herhaalt een handeling te bedenken. Het slaan van je borst bijvoorbeeld, een nummer luisteren waar je meteen energie van krijgt of een korte meditatie.

Niet altijd in optimale modus

Let op: het is niet mogelijk om altijd maar in de optimale modus te blijven. Dit resulteert uiteindelijk in een burn-out. Plan je dagen daarom in rond je verschillende gemoedstoestanden. Als je weet dat het ’s ochtends makkelijker is om in je optimale modus te komen, plan je daar je meest belangrijke taken in.

3 dingen die productieve mensen niet doen (en jij waarschijnlijk wel)

 

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Helweek dag 2: optimaal benutten van ‘de modus’
Sluiten