Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 15 feb 2021

Helweek dag 1: het aanpakken van je gewoontes

Het is zover: de Helweek is begonnen. We gaan onszelf 7 dagen lang uit onze comfort zone pushen. De eerste hindernis heb je al genomen: je bent om 5 uur je bed uitgekomen. Misschien heb je jezelf uit bed moeten dwingen. Misschien ging het wel makkelijker dan je dacht. Wat bij jou ook het geval is, you’re ready. Het thema van dag 1 van de Helweek is de kracht van gewoontes.

Geen idee waar we het over hebben? Lees dan eerst dit artikel: Doe mee aan de WorkJuice Helweek: 7 dagen lang uit je comfort zone.

Dag 1 van de Helweek: je gewoontes

Over de hele week gelden er zeven regels. Zo moet je niet alleen vroeg opstaan, maar ook gezond eten en een uur sporten. Maar daar blijft het niet bij: elke dag krijgt ook een ander thema. Tijdens de eerste dag gaan we je gewoontes aanpakken.

Waarom je gewoontes?

Aristotles zei het zo mooi: “Je bent wat je herhaaldelijk doet. Excellentie is daarom niet meer dan een gewoonte.” Dit is de reden dat de Noorse mental coach Erik Bertrand Larssen ‘gewoontes’ als eerste thema aanpakt in de Helweek. Je gewoonten bepalen je gedrag, je prioriteiten en de keuzes die je in je leven maakt. En vaak gaat dat nog onbewust ook. Dat is wat Aristotles bedoelde: excellentie behaal je niet bewust. Het is meer een opstapeling van jouw gewoontes over een langere periode.

Dat je gewoontes onbewust uitvoert, hoeft niet te betekenen dat je er geen invloed op hebt. Net zoals je gewoontes hebt geleerd, kun je ze ook afleren. We hebben niet allemaal zulke duidelijke slechte gewoontes als roken of op onze nagels bijten. Een slechte gewoonte kan bijvoorbeeld ook zijn dat je constant negatief nadenkt over jezelf en de wereld om je heen.

De eerste challenge van Helweek

Je eerste gewoonte heb je al uitgedaagd: je bent om 5 uur opgestaan. Eerlijk zeggen: heb je nog even gesnoozet? De eerste challenge van Helweek is om deze slechte gewoonte de rest van de dagen te doorbreken. Volgens Larssen is dat makkelijker dan je denkt, mits je de juiste strategie gebruikt. Allereerst moet het voor je hersenen duidelijk zijn dat er een nieuwe periode aanbreekt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door je wekker op een andere plek te zetten, of door simpelweg een nieuwe ringtone als wekker te gebruiken.

Maar de echte truc komt pas om 5:00 uur ’s ochtends, als het tijd is om op te staan. Stel jezelf de simpele vraag: ‘Waar kijk ik het meest naar uit vandaag?’ Je zal zien dat je de vraag op een gegeven moment niet meer bewust zal hoeven stellen, en het een gewoonte is geworden om de dag op een positieve manier te beginnen. Veel lekkerder dan die zucht en ‘wat is het moeilijk en ik haat de wereld’-gedachten die je normaal gesproken hebt als je wekker gaat, toch?

🎧  Podcast tip: “Ochtendgekkie” Lienke legt uit wat vroeg opstaan en niet snoozen je kan brengen (spoiler: veel!)

De opdracht

Je unieke opdracht voor de maandag van Helweek is om je gewoontes (goed en slecht) bij te houden. Zo haal je je gewoontes uit je onderbewustzijn en in het daglicht. Pas als je er bewust van bent, kan je ze namelijk gaan aanpakken. Schrijf niet alleen je gewoontes op die onderdeel zijn van je dagelijkse routine, zoals het flossen van je tanden of het meteen checken van social media als je uit bed komt. Ook je mentale gewoontes, zoals hoe je reageert op tegenslagen horen op de lijst te komen.

Voor nu hoef je nog niet het label ‘goed’ of ‘slecht’ aan een gewoonte te hangen. Schrijf ze gewoon zoveel mogelijk gedurende de dag op. Misschien heb je in de voorbereiding van Helweek feedback gevraagd aan je partner, vrienden, familie en collega’s. Als je dat nog niet gedaan hebt, is nu het goede moment: vraag naar wat zij sterke en minder sterke kwaliteiten vinden. Dit kun je mooi gebruiken bij de opdracht van vandaag.

Neem aan het einde van deze dag een uur de tijd om door je gewoontes heen te gaan en ze in twee categorieën op te delen: de goede en slechte. Sommige gewoonten zijn makkelijk in te delen, over andere gewoontes zal je wat langer moeten nadenken. Wanneer je de lijsten afhebt, kun je gedurende de Helweek kun je je goede gewoontes versterken en de negatieve gewoontes vervangen.

Succes met de opdracht vandaag! Via onze Instagram-pagina zie je de avonturen van Lisanne en Tessa tijdens de Helweek. Morgen lees je natuurlijk wat het thema en de opdracht van de dinsdag zijn.

5 gewoontes die 2 minuten kosten en een grote impact hebben op je leven

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Helweek dag 1: het aanpakken van je gewoontes
Sluiten