Met Hands Off My Chocolate wil founder Kitty vrouwen in hun kracht zetten om voor zichzelf te kiezen

Na jaren bij grote food-bedrijven als Nestlé, Pepsico en Honig gewerkt te hebben, wilde Kitty Smeeten iets van zichzelf neerzetten, zonder daar compromissen bij te hoeven sluiten. “Door mijn eigen bedrijf te starten heb ik voor mezelf gekozen”, vertelt de co-founder van Hands Off My Chocolate. “Met mijn chocolademerk hoop ik vrouwen in hun kracht te zetten om hetzelfde te doen.”

Hands Off My Chocolate is momenteel de snelste groeier op de chocolademarkt en is bovendien het eerste merk met een innovatieve rondjesreep. We spreken Kitty over het ontstaan van Hands Off, de eerste repen in de supermarkt en het onderscheiden van de rest van de markt.

Een eigen chocolademerk, dat is voor veel mensen waarschijnlijk een droom. Mag je zoveel chocolade eten als je wil? ?

“Haha, voor mij was het ook echt een droom. Ik ben zo gek op chocolade en ook op het bedenken van nieuwe smaken en concepten. Het is echt super om dit te combineren.

En, ja! We mogen zoveel chocolade eten als we willen. En dat doe ik dus ook. Om een beetje de balans te bewaren eten we veel salades als lunch. Voor de Coronatijd had elke week iemand anders op kantoor een lunchbeurt. En dan kwamen de lekkerste salades op tafel. Ik hoop dat we snel weer samen kunnen lunchen.”

Hoe is Hands Off My Chocolate ontstaan?

“Al zolang ik me kan herinneren ben ik echt gek op chocolade. Dat was eigenlijk ook de belangrijkste reden dat ik Food Technology ben gaan studeren. Na mijn studie ben ik gaan werken bij grote food-bedrijven zoals Nestlé, Pepsico, Honig en als laatste bij een innovatiebureau.

Ik vond het heel leuk om telkens nieuwe concepten te bedenken en te introduceren. Dat wilde ik uiteindelijk ook voor mezelf gaan doen. De keuze voor chocolade was snel gemaakt. Dan denk je al snel aan een winkel of webshop, maar dat leek me niet zo leuk en daar was ik ook niet echt goed in. Wat ik goed kan is toegankelijke foodproducten voor grote groepen mensen maken.

Ik wilde het allerlekkerste en leukste chocolademerk introduceren waardoor chocolate lovers het makkelijker vonden om te zeggen: Hands Off! Nu ben ik aan de beurt. Dit is mijn moment.”

“En door mijn eigen bedrijf te starten heb ik zelf ook voor mezelf gekozen.”

Hoe voelde die eerste chocoladereep in de supermarkt? En hoe ging dat in z’n werk?

“Dat was echt fantastisch. Al vanaf het begin hebben we de focus gehad op de grootste supermarktketen in Nederland. Toen we voor onszelf hadden bepaald dat we in september 2013 bij Albert Heijn in de schappen wilden liggen ging iedereen er ook in geloven en wij zelf ook meer en meer.

We hebben daar de consumenten gesproken over wat ze lekker en leuk vonden aan chocolade en waar ze zich aan ergerden. We hebben ook naar de schappen gekeken; wat past wel en wat niet en zo het hele concept gebouwd. We hebben 800 reepjes van de concurrentie omgesmolten en blind getest naast onze chocolade. Alleen als we beter scoorden gingen we verder met het ontwikkelen van de smaken.

Uiteindelijk zijn we met deze testresultaten naar Albert Heijn gegaan. Het was wel even volhouden voordat we een afspraak hadden. Maar op een zonnige ochtend in mei 2013 hebben we daar alles gepresenteerd. Ze waren super enthousiast en hebben ons toen meteen met vijf smaken in alle winkels opgenomen. Dan is het natuurlijk echt super als het later ook daadwerkelijk in de supermarkt ligt. Het was uiteindelijk niet in september 2013 maar in oktober 2013. Ook heel prima vonden we zelf.”

Was het vallen en opstaan in het begin van Hands Off?

“Jazeker. Je begint een bedrijf en je hebt zoveel dingen nog nooit gedaan. Ik vond dat juist heel erg leuk. Nog steeds maakt dat het werk heel boeiend. Bij een klein bedrijf doorzie je heel goed hoe belangrijk bijvoorbeeld een goede administratie is en dat je al bij het begin heel goed moet communiceren met de fabriek.

We wilden bijvoorbeeld alleen maar natuurlijke ingrediënten. Dat moet dan in de kleinste ingrediënten goed zitten. Ook het goed uitvoeren van de logistiek bijvoorbeeld, al dit soort dingen hadden we nog nooit gedaan. Door alles aan te pakken en te werken met de beste partijen is dat goed gelukt. We deden en doen nog steeds heel veel zelf. Dat houdt ons scherp en creatief.”

kitty van hands off my chocolate
Bron: Hands Off My Chocolate

 

Hands Off groeit snel, terwijl er veel andere spelers in de chocolademarkt zijn. Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?

“Mijn overtuiging is dat je een enorme stap extra moet zetten en echt een veel beter product moet bieden én een betere service moet verlenen dan dat er al op de markt is.

“Bij ons in het kantoor hangt ook de spreuk: “Go the extra mile it’s never crowded”.”

En dat proberen we ook bij alles te doen. Gewoon goed is niet goed genoeg. Het moet echt het beste en meest innovatieve product zijn dat er op de markt te koop is. Zo hebben we de eerste rondjesreep ter wereld bedacht. Deze past perfect in je mond. Het is best raar dat alle repen hoekig zijn terwijl je mond rond is.

Verder ontwikkelen we telkens weer nieuwe innovatieve smaken zoals de Cookie Dough, Red Velvet, Birthday cake reep en vanaf donderdag 7 mei weer een nieuwe innovatieve reep.

We hebben ook altijd gewerkt met hele professionele partijen. We hebben een hele goede fabrikant, de grootste chocoladeleverancier van de wereld en hele grote professionele klanten. Die zorgen ervoor dat je zelf ook blijft groeien. Ten slotte steunen we de boeren en vrouwen in Afrika met een heel praktisch programma van de Cocoa horizons foundation. Hiermee zetten we hen ook in hun kracht om voor zichzelf te kiezen. Dit past goed bij ons als merk.”

Je bent pas later in je loopbaan gaan ondernemen. Is dat iets wat je al langer wilde?

“Het is niet zo dat ik altijd al ondernemer wilde worden. Maar op een bepaald moment wilde ik heel graag iets van mezelf neerzetten. Iets zonder compromis, waar ik helemaal achter kon staan. Alle ervaring die ik daarvoor heb opgedaan gebruik ik nog steeds.”

Hoe kijk je terug op de rollen die je in loondienst vervuld hebt?

Ik geloof erin dat de keuzes die je maakt in je loopbaan allemaal gemaakt zijn, omdat je dat toen heel interessant en leuk vond.  Als je telkens zelf kiest wat je het liefste doet heb je daar in je hele carrière plezier van.”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

“We willen een wereldwijd merk worden dat vrouwen in hun kracht zet om voor zichzelf te kiezen door zulke lekkere chocolade te maken die je niet wilt delen. Zo heb je een echt moment voor jezelf. Inmiddels zijn we al in heel wat landen te koop. Dus we zijn lekker op weg.”

Wat is eigenlijk jouw eigen favoriete reep?

“Ik heb telkens weer een nieuwe favoriet. Het was eerst onze Milk Meets Dark, daarna was de Caramel Macchiato mijn favoriet. Nu is het de Cookie Dough en de nieuwste smaak die net gelanceerd is.”

Op donderdag 7 mei lanceert Hands Off My Chocolate een nieuwe chocoladesmaak die is ontwikkelt met Olympisch hockeyster Naomi van As: de reep Hazelnut Fortune Cookie. De reep (€2,19) is vanaf vandaag verkrijgbaar in alle Jumbo-supermarkten en in de chocoshop van Hands Off My Chocolate. De reep zal vervolgens ook geleidelijk bij andere supermarkten (o.a. Albert Heijn en Plus) te verkrijgen zijn.

hazelnut fortune cookie reep van Hands off my chocolate

Meer inspirerende interviews?

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Met Hands Off My Chocolate wil founder Kitty vrouwen in hun kracht zetten om voor zichzelf te kiezen
Sluiten